Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Verisure / Homeseer / Home Assistant


jrewing

Anbefalte innlegg

Den nydelige Verisure-plugin-en til Homeseer døde tidligere i år. Jeg har brukt den mye. Først og fremst for å oppdage når alarmen slås av/på og åpning av dører. Jeg har allerede satt opp en egen z-wave dørsensor, som vel uansett er bedre og raskere.

 

Men det hadde fortsatt vært veldig nyttig å få et ping når alarmen slås av og på, det er det perfekte tidspunkt for å slå av og på lys for eksempel.

 

Jeg ser at Home Assistant støtter Verisure. Så da tenkte jeg at det kasnkje kunne være mulig å kjøre en HA og så få den til å snakke til Homeseer?

 

I dag har jeg Homeseer kjørende på en Windows maskin. Å kjøre HA på samme maskin hadde vært det enkleste tenker jeg.

 

Noen som har funnet alternativ til Verisure-pluginen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en sak som jeg bruker sammen med en Verisure av/på-modul. Den sender av/på over 433 Mhz når Veriruser reléet går av og på (og releet går av og på med alarmen).

Ikke den beste løsningen, men den fungerer. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (54 minutter siden):

Jeg har laget en sak som jeg bruker sammen med en Verisure av/på-modul. Den sender av/på over 433 Mhz når Veriruser reléet går av og på (og releet går av og på med alarmen).

Ikke den beste løsningen, men den fungerer. 🙂 

Jeg har kun z-wave interface på Homeseer for øyeblikket, men gir vel mening å utvide 🙂

Er det en fysisk sak du har laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jrewing skrev (1 time siden):

Er det en fysisk sak du har laget?

Ja. Jeg har ikke laget den, egentlig. Bare skrudd en Nexa-sender til et par stikkontakter. Jeg kan ta et bilde når jeg kommer hjem.

Grunnen til at jeg gikk for Nexa-saken var at den takler brudd på 230V.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (23 minutter siden):

Ja. Jeg har ikke laget den, egentlig. Bare skrudd en Nexa-sender til et par stikkontakter. Jeg kan ta et bilde når jeg kommer hjem.

Grunnen til at jeg gikk for Nexa-saken var at den takler brudd på 230V.

 

Aha! Ja, jeg har noen sånne "smarte" Verisure-kontakter, kunne bare sette noe i en sånn som gir et ping til Homeseer når den går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags dings skulle det være? Har som sagt ikke 433mhz grensesnitt nå, og det virker både dyrt og vanskelig å få tak i en RFXtrx433.

Kunne jeg ha et z-wave støpsel som sier Hallo når det får strøm, men hvordan vite at det går av? Pinge hvert sekund? (ikke så elegant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jrewing skrev (4 timer siden):

Men hva slags dings skulle det være? Har som sagt ikke 433mhz grensesnitt nå, og det virker både dyrt og vanskelig å få tak i en RFXtrx433.

Kunne jeg ha et z-wave støpsel som sier Hallo når det får strøm, men hvordan vite at det går av? Pinge hvert sekund? (ikke så elegant)

Hva om du setter verisure sin smartplugg i en annen smartplugg som kan måle strømforbruk? Så setter du en liten nattlampe som trekker noen få watt i verisurepluggen og stiller verisure til å skru på når alarmen er på og av når alarmen er av. Da vil du se forskjell i strømtrekket på den smartpluggen som står direkte i stikkontakten, som har strøm hele tiden og kan rapportere det du trenger. Jeg har ikke teste ut dette, har selv HomeAssistant og der ble verisure integrasjonen raskt oppdatert og fungerer fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (På 19.4.2023 den 15.18):

Hva om du setter verisure sin smartplugg i en annen smartplugg som kan måle strømforbruk? Så setter du en liten nattlampe som trekker noen få watt i verisurepluggen og stiller verisure til å skru på når alarmen er på og av når alarmen er av. Da vil du se forskjell i strømtrekket på den smartpluggen som står direkte i stikkontakten, som har strøm hele tiden og kan rapportere det du trenger. Jeg har ikke teste ut dette, har selv HomeAssistant og der ble verisure integrasjonen raskt oppdatert og fungerer fortsatt.

Det er en god idé, jeg gjør alledere det med vaskemaskinen for å få beskjed om når den er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.