Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer + ChatGPT = sant, for en som ikke er dreven i programmering!


Anbefalte innlegg

Etter at det dukket opp en ny utfordring vedr ett nytt drivhus som driftes i lag med naboen, så tenkte jeg at jeg måtte få et script som regnet ut prisen for strømmen.

Tenkte jeg skulle teste ChatGPT.

 

Spurte om dette:
 

Sitat

I homeseer, så har jeg totalt strømforbruk til en enhet, device 1974.
Jeg har også timesprisen for strøm, device 745.
Jeg vil regne ut total kostnad siden sist beregning og legge summen til verdien i device 2687.
I device 2688, så kan man lagre strømforbruket i device 1974 til neste beregning.

Svaret jeg fikk:
 

Sitat

 

Her er en Visual Basic .NET kodebit som kan regne ut total kostnad siden sist beregning basert på totalt strømforbruk og timesprisen for strøm, og deretter legge summen til verdien i device 2687

Try
    ' Hent totalt strømforbruk og timesprisen for strøm
    Dim totalPower As Double = hs.DeviceValueEx(1974)
    Dim pricePerHour As Double = hs.DeviceValueEx(745)

    ' Hent forrige total kostnad og tidspunktet for da det ble oppdatert
    Dim previousCost As Double = hs.DeviceValueEx(2687)
    Dim previousCostTime As DateTime = DateTime.Parse(hs.DeviceLastChange(2687))

    ' Hent forrige totalt strømforbruk og tidspunktet for da det ble oppdatert
    Dim previousPower As Double = hs.DeviceValueEx(2688)
    Dim previousPowerTime As DateTime = DateTime.Parse(hs.DeviceLastChange(2688))

    ' Regn ut strømforbruket siden forrige beregning
    Dim currentPower As Double = totalPower
    Dim elapsedTimePower As TimeSpan = DateTime.Now.Subtract(previousPowerTime)
    Dim powerUsedSinceLastCalculation As Double = currentPower - previousPower

    ' Regn ut kostnad siden forrige beregning
    Dim elapsedTimeCost As TimeSpan = DateTime.Now.Subtract(previousCostTime)
    Dim costSinceLastCalculation As Double = (powerUsedSinceLastCalculation / 1000) * pricePerHour * (elapsedTimeCost.TotalSeconds / 3600)

    ' Oppdater verdien i device 2687 med total kostnad siden forrige beregning
    Dim totalCost As Double = previousCost + costSinceLastCalculation
    hs.SetDeviceValueByRef(2687, totalCost, True)

    ' Oppdater verdien i device 2688 med siste måling av totalt strømforbruk og tidspunktet for når det ble oppdatert
    hs.SetDeviceValueByRef(2688, currentPower, True)
Catch ex As Exception
    hs.WriteLog("Error", "Error in power calculation script: " & ex.ToString)
End Try


I denne koden har jeg også inkludert håndtering av eventuelle feil, og skriver ut en feilmelding til HomeSeer loggen hvis det oppstår en feil.

 

 

Var ikke 100% copy/paste for at det funket, men var såpass små justeringer at jeg klarte å feilsøke det selv.

 

Så da sparte jeg mange dumme spørsmål i diverse forum. 😃

 

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt GPT4 selv MYE de siste dagene, og har tenkt på å skrive en lignende post selv. Både til å få skrevet scripts, og til sparringspartner ved div feilsøking. Det har stort sett krevd et noen forsøk for å få de scriptene jeg har ville hatt, men ved hjelp av å videreformidle feilmeldinger i loggen er jeg mektig imponert over hva den har fått til. Den begynte riktig nok å skrive de første scriptene på feil scriptspråk, men fant etter hvert selv ut at det var dette som var problemet.

Et triks som har fungert veldig bra for meg er å tyvlåne scripts som ligger ute på nettet der de samme eller nært relaterte kosepter blir brukt, også be GPT4 bygge videre og tilpasse mitt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å digge det! 😄 
Jeg bruker også GPT3.5 og 4 aktivt om dagen.

 

Man må enda vite hva man holder på med, for det er ikke alltid riktig, men det er ikke alltid det er mye som skal til og ChatGPT kan også hjelpe med debuggingen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Man må enda vite hva man holder på med, for det er ikke alltid riktig


Jeg testet den i dag, ikke til å skrive kode, men jeg spurte om hvordan man kan integrere en Roborock Q7 med HS3. Og jaggu er den god til å lyve! 😂

 

«If you are running HomeSeer 3, you can still integrate the Roborock Q7 Max with HomeSeer using a third-party plugin called "Roborock Vacuum Plugin for HomeSeer 3".»

 

så spør jeg om en lenke til denne:

«Yes, you can find the "Roborock Plugin for HomeSeer 3" by user "spud" on the HomeSeer forums at the following link:

https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/roborock-vacuum-plugin-spud/137947-roborock-plugin-for-homeseer-3 »

 

Den linken funker ikke og jeg finner ikke spor av noen slik plugin noe sted. 😛 når jeg påpeker det så gir den meg en ny ugyldig link til forumet. 😛 

 

Så ja, man må vite litt hva man driver med og ikke stole blindt på svarene man får…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (16 timer siden):

Men når ting blir for avansert så er ikke ChatGPT-løsningen. Del problemet opp, så går det bedre. 🙂 

 

Helt enig, men for noen av oss er enkle scrips vanskelig, og da er en Ai-venn god og ha 😅

 

I går fikk jeg GPT 4 til å lage et script som henter låt-/artistinformasjon fra det som spilles på en radiokanal fra en XSPF-stream, og sette dette til status på en virtuell device. Når scriptet etter litt om og men virket, så fikk jeg GPT 4 til å lage et script som bruker en virtuell radiokanalvelger til å velge hvilken radiokanal den skal hente denne informasjonen. Dette er laaaang over mine evner 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Im_IB skrev (10 minutter siden):

I går fikk jeg GPT 4 til å lage et script som henter låt-/artistinformasjon fra det som spilles på en radiokanal fra en XSPF-stream, og sette dette til status på en virtuell device. Når scriptet etter litt om og men virket, så fikk jeg GPT 4 til å lage et script som bruker en virtuell radiokanalvelger til å velge hvilken radiokanal den skal hente denne informasjonen.

Spennende! Post det gjerne. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XSPF-Mottaker.vb

Moskus skrev (9 timer siden):

Spennende! Post det gjerne. 🙂 

 

XSPF-Mottaker.vb

Scriptet blir en del av en HSTouch-styrt radiostreaming kontroller, som jeg også tenkte å bruke som vekkerklokke.

Informasjon fra XSPF-streamen skal inn på denne HSTouch-skjermen, sammen med et bilde som viser hvilken høyttaler/gruppe og radiokanal som er valgt, men dette er ikke ferdig enda. Knappene som allerede er der styrer de virtuelle devicene i skjermbildet nederst.

Edit: Oppdatert script som takler norske bokstaver.

1425217094_SkjembildeHSTouchRadio.thumb.jpg.fd0d1117d60ef89ba86bbe5fbca0e119.jpg

436290692_SkjermbildeStreamingkontroller.thumb.JPG.ed9c38e9d484a8f8540fa4432a36a133.JPG

Endret av Im_IB
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jobber litt med å få ordnet vekkerklokkedelen av prosjektet ovenfor nå. Har fått ChatGPT til å lage et par scripts, men det tar nok mye ekstra tid fordi ChatGPT ikke kan Homeseer og dets metoder og funksjoner. Jeg har prøvd å lage et komprimert dokument med informasjon med dokumentasjon om dette, som jeg kan poste til ChatGPT før jeg ber om et nytt script. Det er Chat GPT som selv har stått for komprimeringen av teksten, og det var ikke helt enkelt å få Chat GPT til å gjøre dette (den ville veldig gjerne skrive i hele setninger osv, siden det er det den forstår best selv).

Chat GPT fikk limt inn deler av dokumentasjonen med instruksen:

 

"I want to present some more information from the Homeseer scripting documentation. I want you to compress this information as much as possible. All the information you already know can be removed completely. Your task is to make the text as short as possible. The purpose of this is to make information that humans can provide to Chat GPT, when humans needs help making a Homeseer script. The humans will never read this."

Legger ved dette dokumentet her, sånn at flere kan benytte seg av det (og gjerne komme med modifikasjoner og innspill).

Chat GPS Scriping instructions.docx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

"snakkeroboten er blitt «latere» og «dummere», og at den nå  begår mange flere feil enn tidligere år det gjelder blant annet koding, logiske evner, faktaopplysninger og det å holde orden på kontekster og serier av instruksjoner."

https://www.digi.no/artikler/chatgpt-bruken-faller-kraftig-brukere-klager-pa-darligere-kvalitet-og-mange-feil/534248



Dette merkes godt ja! GPT 4 glemmer nå ting fra samme samtale veldig fort, og gjentar derfor feil gang etter gang etter gang. Den prøver for eksempel å importere biblioteker som allerede er lastet og den prøver å bruke funksjoner/metoder som ikke er i (den eldre versjonen) av VB. I tillegg har den blitt veldig "lat", og ber meg sette inn alt av event- og device-referanser etc. selv. Skjønner jo at de prøver å spare datakraft, men bruksverdien er betraktelig redusert for meg i alle fall. Det blir konstant prøving og feiling sånn som jeg jobber, og det blir mye mer jobb med å redigere koden for hvert nye forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.