Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Assistent


stigvi

Anbefalte innlegg

HA har i mai utgaven fått en taleassistent (på norsk) som kjører lokalt og ikke sender data ut av huset. Da er det muligens interessant for meg også. Er det noen som har testet den? Er den grei å bruke eller bare bortkastet tid?

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan får dere tale-til-HA med lokal taleassistent? Er det en ESP-variant dere bruker? Appen på telefon?

 

Jeg har nettopp startet en trial på Home Assistant Cloud i håp om at Google Assitant da kunne bli brukanes uten for mye mikkmakkerier. Noen som har tips til meg? Jeg har lagt til screens i håp om at jeg kunne styre de med "Ta ned screens i stua" men da tar jo bare den dumme assistenten screenshot av mobilen min...

 

Er det ikke modent for primetime enda, eller er det noe jeg gjør galt?

 

EDIT: Jeg vet jeg kan lage routines i Google Home appen for "Hvis jeg sier 'Ta ned screens i stua' eller 'Senk solskjermin' eller 'Mørklegg stua'->Senk denne devicen", men jeg håper å slippe så mye klikking og manuell kuking i appen for å få det til..

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (9 timer siden):

Hva med å bruke kun norsk eller engelsk? Å blande norske og engelske ord i samme setning kan umulig være gunstig.

Her jeg vet :D nå heter det (såvidt jeg vet) screens på norsk og da - og der hjalp ikke å gi den alias 'solskjerming' i HA heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null erfaring med talegjenkjenning og vet ikke hvor kresne de er. Men innlegget ditt innbyr til å kommentere språk og jeg synes "ta ned screens i stua" eller "ta ned solskjerming i stua" er dårlig norsk. Begrepet "ta ned" kan forveksles med "demontere". De fleste, meg selv inkludert, forstår hva du vil. Men gjør en maskin det? Dessuten legger du opp til at alle forstår at gardinen lukkes ovenfra og ned. Igjen, opplagt for oss, men forstår en maskin det?

Hva med "Lukk gardin i stuen" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (10 timer siden):

Jeg har null erfaring med talegjenkjenning og vet ikke hvor kresne de er. Men innlegget ditt innbyr til å kommentere språk og jeg synes "ta ned screens i stua" eller "ta ned solskjerming i stua" er dårlig norsk. Begrepet "ta ned" kan forveksles med "demontere". De fleste, meg selv inkludert, forstår hva du vil. Men gjør en maskin det? Dessuten legger du opp til at alle forstår at gardinen lukkes ovenfra og ned. Igjen, opplagt for oss, men forstår en maskin det?

 

Dette er vi helt enige om, og det er en veldig god illustrasjon av det jeg lurte på her - og det jeg mener er problemet. Hvis jeg må endre språket mitt i stor grad, og lære folk i husstanden at "Du må si lukke gardinen selv om det ikke er en gardin, men det skjønner ikke Google" så blir det for herkete og jeg fortsetter som vi har. 

 

For at dette skal bli interessent (for meg) så må den forstå så naturlig språk som mulig rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg som står som «language leader» når det kommer til bokmål. Alt må kodes/konfigureres, så alle forslag tas imot. Selv har jeg ikke screens, så det er ikke noe jeg aktivt tester selv, men ser i config-filene at det antageligvis er mange varianter som ikke vil fungere. Får ikke sett på dette selv på en stund, så jeg er avhengig av hjelp i form av pull requester for å oppdatere tekster.

 

https://github.com/home-assistant/intents/tree/main/sentences/nb

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LaStrada skrev (11 timer siden):

Er jeg som står som «language leader» når det kommer til bokmål.

 

Kult! Og takk for at du bidrar! 🙂

 

LaStrada skrev (11 timer siden):

Alt må kodes/konfigureres, så alle forslag tas imot.

Hmm ja det er vel kanske noe av "problemet" her, at det fortsatt må kodes på en veldig "Hvis LaStrada sier XXX gjør YYY", at det ikke er koblet med en språkmodell med logisk sans, synonymbehandling og åpning for tolkning av fraser. Det var forsåvidt noe jeg lurte på, så veldig fint å få en bekreftelse på det.

 

LaStrada skrev (11 timer siden):

så jeg er avhengig av hjelp i form av pull requester for å oppdatere tekster.

 

Lover ingenting, men jeg skal se hva jeg får til. Har du en link til dokumentasjonen på hvordan disse yaml-filene brukes? La meg prøve et eksempel for disse screensene - jeg antar den da plukker opp filene ´cover_HassTurnOn.yaml`og `cover_HassTurnOff.yaml`. Der ser det ut til at den leter etter <åpne> og <lukke> for å initiere. Funker det å endre dette til <åpne_hev> og <lukk_lukke_senk> for å legge til disse som synonymer?

 

Og når jeg har en cover_enhet i HA som heter "Stue - Screen" med alias "Solskjerming", den er plassert i området "Stue" - burde ikke den kunne styres akkurat nå ved at jeg sier "Åpne solskjerming i stue"? For når jeg ber google home om det så får jeg bare et dustete nettsøk på Kjells markiser 😄

 

 

EDIT: Home Assistants assistent får det til riktig, så da er det vel noe med Google Home integrasjonen som prøver seg på egne ben:

image.png.f3e05f2356b8a8bde6dbb91437aa7cec.png

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.