Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automasjon søkes: VVB på -> elbil-lader av


hjemmedude

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skulle hatt litt hjelp med en automasjon for å slå av elbil-lading dersom vvb er på. Effekttrinn 3-5kwh sprenges dersom jeg har begge to aktiv samtidig (3kw vvb).

VVB er på 4 billigste timer natt og 2 billigste timer dag. Når den har høg nok temperatur trekker den ikke lenger strøm, så disse 4 + 2 timene er ikke alltid reelt 3kw trekk.

Heavy duty switch rapporterer forbruk til 0 eller 2902W så tenker å bruke dette for å starte/stoppe elbil-lading.


Det ser nokså enkelt ut på papiret, men hvordan ville dere laget automasjonen?

Et forsøk, men ser at resultatet er det samme om strømtrekket fra heavy duty switchen er over eller under gitt grense.. Må jeg ha 2 automasjoner kanskje?

 

platform: state
entity_id:
  - sensor.vvb_heavy_duty_switch_electric_consumption_w

 

condition: numeric_state
entity_id: sensor.vvb_heavy_duty_switch_electric_consumption_w
above: 2500
below: 1999.8

 

service: easee.set_circuit_dynamic_limit
data:
  currentP1: 16
  currentP2: 16
  currentP3: 16
  time_to_live: 0
  device_id: x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er unødvendig å styre på strømtrekk i øyeblikket. Effekt-trinn beregnet ut fra snittet av de tre enkelttimene i måneden med høyest forbruk (de må være på forskjellige dager, så kun den timen med høyest forbruk på en enkelt dag telles som en av de tre). Har du tibber puls eller annen enhet som leser data fra strømmåleren vil du kunne bruke faktisk forbruk og estimert forbruk for aktuell time som utgangspunkt for styring. Selv har jeg en regel som 30 minutter over hel time sjekker estimert timesforbruk - hver time gjennom døgnet. Hvis den er over 10KWt skrus VV-bereder av resten av timen og så på igjen. Jeg har også en regel som sjekker senere i timen og skrur av det meste av gulvvarme om det trengs ytterligere kutt for å komme under 10KWt. Hvis du opplever at denne typen kutt i 30 minutter gjør at VV-berederen ikke får varmet opp vannet må du skru opp antall timer den skal være på. Jeg ser at du vil stoppe lading av elbilen - det er ditt valg, men jeg vil heller våkne til lunkent vann enn en bil som ikke har nok strøm til dagens behov. 🙂 Det er uansett bare å prøve seg frem, sjekke logger og finne et sett med regler som passer for ditt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lengre tråd her

 

hvor jeg har tatt en slags blåkopi av stigvi og bruker pid, appdaemon-> schedy, og noen native automasjoner i mitt smarthjem - det er ihvertfall status per i dag.

Strømtrekket estimeres hver time og laster justeres hele veien med denne metoden (minus første 15 min av hver time).

Ser at Kim123 har siste kommentar i tråden linket over og viser til elbillading på github, skal se etter inspirasjon her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne sensoren til å se om berederen trekker strøm eller ikke:

 

    - platform: template
      sensors:
        vvb_status:
          value_template: >-
           {{ states('sensor.bryter_vvb_power')|float > 1000.0 }}


Da er det bare for automasjonen å sjekke om sensoren er av eller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips haraldov og thoralex!

Da ble det noe slikt;

- platform: template
  sensors:
    vvb_status:
      value_template: >-
       {{ states('sensor.vvb_heavy_duty_switch_electric_consumption_w')|float > 1000.0 }}

 

Automasjon som starter/'resumer' Easee lading. Vil action_command: resume funke om dette er en ny ladeøkt?

alias: VVB Off turn On Easee
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.vvb_status
    to: "off"
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
condition: []
action:
  - service: easee.set_circuit_dynamic_limit
    data:
      currentP1: 14
      currentP2: 14
      currentP3: 14
      time_to_live: 0
      device_id: 278902efxxxx
  - service: easee.action_command
    data:
      device_id: 278902efxxxx
      action_command: resume
mode: single

 

VVB på setter Easee ladestrøm til 0 ampere som stopper lading

alias: "VVB On turn off Easee "
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.vvb_status
    to: "on"
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
condition: []
action:
  - service: easee.set_charger_dynamic_limit
    data:
      current: 0
      device_id: 278902efxxxx

 

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Relatert (nesten). Jeg bruker HA, og har kommet veldig langt bare med bruk av GUI (synes iallfall jeg). Jeg er også så gammel at lysten til å lære noe nytt er sterkt redusert.

 

Nå ønsker jeg å kunne redusere ampere når det er dyrest å lade. Bruker Tibber og en iOs applikasjon som heter Tessie (for Tesla). Den har egne APIer, og har testet følgende som fungerer fint i deres testoppsett. Men hvordan får jeg HA til å sende følgende kommando:

 

curl --request GET \

     --url 'https://api.tessie.com/5YJSA7E20JFXXXXXX/command/set_charging_amps?retry_duration=40&wait_for_completion=true&amps=32' \

     --header 'accept: application/json' \

     --header 'authorization: Bearer NØKKEL_HER'

 

(XXXXXX er siste del av understellsnummeret)

Endret av Moskus
Fjernet authorisation.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke shell_command. Se her:  https://www.home-assistant.io/integrations/shell_command/

Den er ikke spesielt brukervennlig da det er lett å gjøre feil, men med litt tålmodighet og utprøving kan du sende curl kommandoer med den som en service

 

Som et eksempel bruker jeg nå shell_command for å sende oppdateringer til emhass server addon. Den ser slik ut:

  publish_data: "curl -i -H \"Content-Type:application/json\" -X POST -d '{\"custom_deferrable_forecast_id\": [
    {\"entity_id\": \"sensor.p_deferrable0\",\"unit_of_measurement\": \"W\", \"friendly_name\": \"Varmtvannsbereder\"},
    {\"entity_id\": \"sensor.p_deferrable1\",\"unit_of_measurement\": \"W\", \"friendly_name\": \"VKNystue-Varmepumpe\"},
    {\"entity_id\": \"sensor.p_deferrable2\",\"unit_of_measurement\": \"W\", \"friendly_name\": \"VKGmlstue-Bad2etg\"},
    {\"entity_id\": \"sensor.p_deferrable3\",\"unit_of_measurement\": \"W\", \"friendly_name\": \"VKBad1etg-Kjøkken-Gang\"}
    ]}' http://localhost:5000/action/publish-data"

 

Kan nå bruke command_shell for å kjøre publish_data som en service:

image.png.24fb837dbb90b4f920099a2bef7c0bfe.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mobile26 skrev (På 3.6.2023 den 15.11):

Relatert (nesten). Jeg bruker HA, og har kommet veldig langt bare med bruk av GUI (synes iallfall jeg). Jeg er også så gammel at lysten til å lære noe nytt er sterkt redusert.

 

Nå ønsker jeg å kunne redusere ampere når det er dyrest å lade. Bruker Tibber og en iOs applikasjon som heter Tessie (for Tesla). Den har egne APIer, og har testet følgende som fungerer fint i deres testoppsett. Men hvordan får jeg HA til å sende følgende kommando:

 

curl --request GET \

     --url 'https://api.tessie.com/5YJSA7E20JFXXXXXX/command/set_charging_amps?retry_duration=40&wait_for_completion=true&amps=32' \

     --header 'accept: application/json' \

     --header 'authorization: Bearer NØKKEL'

 

(XXXXXX er siste del av understellsnummeret)

Jeg ville vært forsiktig med å poste en Bearer som i teorien er innloggingsdetaljer til din API. 

 

Dette finnes innebygd i Home Assistant og kan løses greit. 

https://www.home-assistant.io/integrations/rest_command/

 

Vil tippe din kode vil se noe slikt ut: 

Legges under configuration.yaml og rest_command: 

Sitat

tesla_set_charge_amps:
  url: https://api.tessie.com/5YJSA7E20JFXXXXXX/command/set_charging_amps?retry_duration=40&wait_for_completion=true&amps=32
  method: GET
  headers:
    authorization: Bearer NØKKEL
  content_type:  'application/json; charset=utf-8'

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.