Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heat-it Z-Dim fungerer ikke manuelt lenger


eisa01

Anbefalte innlegg

Har en Heat-it Z-Dim som bare fungerer gjennom Futurehome, og kan ikke endre dimmenivå ved å skru på hjulet manuelt
Jeg kan fortsatt slå den av og på manuelt

Har prøvd å slå av Futurehome-huben, men det hjalp ikke

Har noen opplevd dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (På 10.6.2023 den 9.54):

Har en Heat-it Z-Dim som bare fungerer gjennom Futurehome, og kan ikke endre dimmenivå ved å skru på hjulet manuelt

Dette høres dessverre ut som et problem med selve dimmeren. Hvis du kan dimme med FutureHome så fungerer dimmefunksjonen, men den svarer altså ikke med lokal vridning på hjulet, og det må i så fall være mer hardware enn software.

 

Du kan evt. skru av sikringen på kursen denne er montert på, og skru på igjen og se om den skjerper seg etter det. Hvis ikke -> Ring elektrikeren din.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
eisa01 skrev (På 23.6.2023 den 17.15):

Viste seg at det var et software-problem, som ble løst med factory reset (hold inn dimmeknappen i 20 sekunder)

Jeg ville kalt det et hardware-problem, da det var dimmeren som var problemet, ikke programvaren som styrer den. 😉 

Men det er vel semantikk.

 

Heldigvis var det ikke mer problematisk enn at hardware måtte resettes. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
eisa01 skrev (13 timer siden):

Det er vel slik at ved reklamasjon så må butikk/leverandør av dimmer ta kostnaden for nytt elektrikerbesøk?

Nei, de er ansvarlig for produktet, kostnad ved å bytte dimmer er ditt problem. Hvis du har kjøpt dimmeren fra elektrikeren din, så må de ta kostnad med å bytte den samt reklamere på den for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

z-dim er tidenes dritt dimmere. Har noen av de hjemme. Styr unna! Har fått byttet alle en gang. De nye skulle visstnok være bedre, men det er samme greiene. 

 

Når en skrur på lyset så stopper den underveis på vei opp og flimrer. Helt til man justerer lyset. 

Fikset med en automasjon. 

 

Virker ikke når man trykker den på, så må man trykke flere ganger plutselig har du aktivert en scene så robotstøvsugeren tar seg en tur. 

 

Når man trykker på dimmerhjulet for å skru de av, så dimmes lyset helt ned (det står fortsatt på, på laveste nivå), men de rapporterer om at de er av. Prøver man å skru på dimmehjulet skjer det ingenting. Trykker man på hjulet i midten er det som at de går på. 

 

Jeg klaget på flimmer på alle og fikk byttet alle dimmerene (6 stk), 3 uker etterpå klaget jeg på nytt på disse punktene, men da gadd de ikke svare. Det blir ikke mer z-dim i huset når underetasjen skal tas i vinter. 

 

Lykke til 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (11 timer siden):

z-dim er tidenes dritt dimmere. Har noen av de hjemme. Styr unna! Har fått byttet alle en gang. De nye skulle visstnok være bedre, men det er samme greiene. 

 

Når en skrur på lyset så stopper den underveis på vei opp og flimrer. Helt til man justerer lyset. 

Fikset med en automasjon. 

 

Virker ikke når man trykker den på, så må man trykke flere ganger plutselig har du aktivert en scene så robotstøvsugeren tar seg en tur. 

 

Når man trykker på dimmerhjulet for å skru de av, så dimmes lyset helt ned (det står fortsatt på, på laveste nivå), men de rapporterer om at de er av. Prøver man å skru på dimmehjulet skjer det ingenting. Trykker man på hjulet i midten er det som at de går på. 

 

Jeg klaget på flimmer på alle og fikk byttet alle dimmerene (6 stk), 3 uker etterpå klaget jeg på nytt på disse punktene, men da gadd de ikke svare. Det blir ikke mer z-dim i huset når underetasjen skal tas i vinter. 

 

Lykke til 😄 

Og jeg har motsatt erfaring. Har nå 6 dimmere og alle fungerer utmerket. Det du sier med flimring høres heller ut som om du har noe problem med lasten, at den ikke liker seg der. Har selv hatt billigere LED-pærer som har oppført seg sånn. Samme med at de fortsatt står på selv om du skrur det av. Dette er en kjent problemstilling for alle (?) dimmere, men litt forskjell på hvor synlig det er fra dimmer til dimmer, og pære(r) til pære(r). Har du lav last (feks bare én pære) kan det være lurt å legge på en buypass, feks denne fra Fibaro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/08/2023 at 08:46, Moskus said:

Nei, de er ansvarlig for produktet, kostnad ved å bytte dimmer er ditt problem. Hvis du har kjøpt dimmeren fra elektrikeren din, så må de ta kostnad med å bytte den samt reklamere på den for deg.

Interessant, spurte på diskusjon.no og der var alle enig med deg.

Hørte med Forbrukerrådet og de mener man har rett på dette pga §33 i Forbrukerkjøpsloven.

Klarte ikke finne noen cases hos Forbrukerklageutvalget, så det er rimelig merkelig...

Har nå fått en Z-Dim2 som erstatning fra Thermo-Floor, har spurt butikken hva de tenker om elektriker 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (13 timer siden):

Hørte med Forbrukerrådet og de mener man har rett på dette pga §33 i Forbrukerkjøpsloven.


Jeg trodde kanskje 30 også ville gjelde her?

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Like naturlig som at butikken dekker porto for å sende den inn, så bør de dekke elektriker for å demontere den. Men jeg har aldri hørt om noen som faktisk har fått det dekket…

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (På 18.8.2023 den 18.15):

Interessant, spurte på diskusjon.no og der var alle enig med deg.

Hørte med Forbrukerrådet og de mener man har rett på dette pga §33 i Forbrukerkjøpsloven.

Jeg er da spent om Forbrukerrådet faktisk kan vise til saker som støttes oss forbrukere i dette, for det må vi vel ha for å kunne slå i bordet med noe mot butikkjedene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før noen prøver å ta en sak til mekling hos Forbrukertilsynet, fulgt av Forbrukerklageutvalget, så vil det ikke være noe å vise til 🙂

Og det blir nok ikke meg, for prøvde å ta strømmen i fem min og da funket dimmeren igjen. Den reagerer til og med lynkjapt i Futurehome igjen!
Butikken må jo tro at jeg prøver å svindle dem 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.