Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Finner ikke device_id for Conbee II i Home Assistant


TASan

Spørsmål

Hei!

 

Jeg er ny her og starter på min hjemmeautomasjonsreise. Jeg er ganske teknisk av meg, men er ganske ny når det kommer til Linux, Docker, Home Assistant og den type ting og konfigurasjoner.

 

Etter litt undersøkelser fant jeg ut at jeg skulle hoppe i det i går og bare kjøpe det som var tilgjengelig av hardware slik at jeg bare kunne starte. Jeg fant en Conbee II på Kjell og kjøpte noen enkle temperatursensorer. Mye om og men senere har jeg fått hacket til Home Assistant Supervised via Docker på min Synology DS220+. Den har bare 2 GB RAM, så jeg får ikke kjørt noe supported installasjon som for eksempel HAOS uten å oppgradere RAM. Mulig jeg gjør det senere, men nå vil jeg bare komme i gang.

 

Jeg har fått opp Deconz og koblet til Conbee II via en USB2.0 forlengerkabel da jeg har lest at det kan være trøbbel på USB3. Synology-dashboardet sier den finner enheten:

 

image.thumb.png.8682f12ee50deb7743441da4588537c8.png

 

Dessverre sier Deconz noe helt annet, og jeg må velge en av disse:

 

image.png.766f22e2deb6b76d16a494df8e370f1c.png

Har søkt litt på nettet og skal da tydeligvis kjøre denne kommandoen: 

ls -al /dev/serial/by-id

 

Dessverre:
ls: cannot access '/dev/serial/by-id': No such file or directory

Graver litt mer og kjører lsusb:
|__usb1          1d6b:0002:0404 09  2.00  480MBit/s 0mA 1IF  (Linux 4.4.302+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
  |__1-1         1cf1:0030:0100 02  2.01   12MBit/s 100mA 2IFs (dresden elektronik ingenieurtechnik GmbH ConBee II DE2458104)
  |__1-4         f400:f400:0100 00  2.00  480MBit/s 200mA 1IF  (Synology DiskStation 650025EB9681C634)
|__usb2          1d6b:0003:0404 09  3.00 5000MBit/s 0mA 1IF  (Linux 4.4.302+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
 

Så der ligger den jo. Og da var jeg kommet til det punktet der jeg selv ikke har bakgrunnskunnskaper nok til å vite hvor jeg skal lete videre. Dermed laget jeg en bruker her, og starter da også reisen på forumet! 🙂

 

Har noen vært borti dette og kan veilede meg litt?

 

På forhånd takk og ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Velkommen hit 🙂

Kan ikke hjelpe deg med det du lurer på, men jeg vet dette er en kjent problemstilling med usb og Synology så det går vel å finne ut av det.

Men det jeg tenkte å gjøre var å anbefale å kikke på zigbee2mqtt eller zha som er innebygd i HA istedenfor deconz. Deconz var en gang bra, men nå til dags virker den frakjørt av alternativene. Og det ser ut som om utviklingen på deconz går en del saktere enn på de to andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (20 minutter siden):

Velkommen hit 🙂

Kan ikke hjelpe deg med det du lurer på, men jeg vet dette er en kjent problemstilling med usb og Synology så det går vel å finne ut av det.

Men det jeg tenkte å gjøre var å anbefale å kikke på zigbee2mqtt eller zha som er innebygd i HA istedenfor deconz. Deconz var en gang bra, men nå til dags virker den frakjørt av alternativene. Og det ser ut som om utviklingen på deconz går en del saktere enn på de to andre.

 

Takk, der er også noe jeg har tenkt på!

 

Har lest litt, men skjønner ikke helt om jeg må flashe noe på Conbee for at zigbee2mqtt skal funke? Det blir i så fall det jeg går for. Testet bare Deconz nå på morgenen i en ledig stund, men det er jo ikke vits å bruke mengder med tid på å feilsøke om jeg uansett skal kjøre på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
TASan skrev (2 timer siden):

 

Takk, der er også noe jeg har tenkt på!

 

Har lest litt, men skjønner ikke helt om jeg må flashe noe på Conbee for at zigbee2mqtt skal funke? Det blir i så fall det jeg går for. Testet bare Deconz nå på morgenen i en ledig stund, men det er jo ikke vits å bruke mengder med tid på å feilsøke om jeg uansett skal kjøre på noe annet.


Warning: Conbee 2 firmware versions newer than 0x26580700 will result in an unstable network with devices dropping randomly, see Issue 9554


https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (35 minutter siden):


Warning: Conbee 2 firmware versions newer than 0x26580700 will result in an unstable network with devices dropping randomly, see Issue 9554


https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended

 

Det har jeg også sett ja. Men det er slik at om jeg har eldre firmware enn dette så må jeg ikke flashe noe på selve dongelen?

 

Jeg installerer bare zigbee2mqtt på HA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da tror jeg at jeg har fått til dette!

Måtte først installere drivere for DSM 7.2 da USB-støtte er fjernet fra versjon 7.0+. Deretter fulgte jeg en guide på YouTube og har nå Z2M installert på Home Assistant klart til å koble til enheter. Så da blir det spennede å se om jeg klarer å få til noen enheter da!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.