Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva om noen lager ett API


xibriz

Anbefalte innlegg

Jeg fikk plutselig en idè nå nettopp når jeg leste @Evelen sitt innlegg i Automasjonskafèen. Han hadde nettopp brukt YR sitt dårlige XML-opplegg fotr å hente temperatur.

 

Hva om noen laget en tjeneste, som hadde ett REST API, som allerede hadde gjort denne jobben å returnerer resultatet i JSON.

 

Da kunne man tatt alle populære tjenester som ikke har noe sikkelig API og gjort den jobben en gang. Vær, nordlys, etc.

Laget koden for å parse nettsiden en gang, lagd ett sikkelig API, og gjort det tilgjengelig.

 

Er dette noe å ta videre eller blir det for vanskelig/tidkrevende å holde på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil lage en API til APIen?

 

Det er jo teknisk mulig, men det kan hende man møter andre problemer. Man vil nok f.eks. sprenge antall forespørsler ganske raskt. Hvis hver enkelt person gjør forespørsler til api.met.no går det fint fordi "datacap'en" tillater det. Men hvis én server skal gjøre de samme forespørslene for mange personer møter man nok veggen raskt.

 

Det kan også være brudd på diverse vilkår/EULAer/etc.

 

Dessuten krever det jo båndbredde og prosesseringskraft, som man i utgangspunktet gir fra seg gratis...

 

1 time siden, xibriz skrev:

Er dette noe å ta videre eller blir det for vanskelig/tidkrevende å holde på med?

Jeg tror ikke du, av alle, ville synes det ble vanskelig. Litt tidkrevende i begynnelsen, muligens, men så koster det jo penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

API til APIen høres jo bortkastet ut. Men ja, der det originale APIet er for dårlig ihht. dagens "standard" (REST/JSON) så blir det jo det.

 

I andre tilfeller blir det jo API til tjenster som ikke har noe API.

 

Men ja, du har kanskje rett. En god tanke som kan skape problemer hvis noen legger seg borti det juridiske eller tjenestene har begrensninger på trafikken fra en sesjon.

 

Men man kan jo cache litt osv :P f.eks. så går det minst 6 timer mellom hver gang YR oppdaterer temperaturene sine. Men nå blir det fort mer avansert enn jeg først hadde tenkt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt YR api'et ganske lenge, har fungert veldig fint for min del. Har en dedikert RPI som tar seg av alt av oppdatering mot openHAB'en for diverse tjenester eller protokoller (YR/mqtt osv).

 

Bør ikke være store utfordringen å konvertere XML'en til JSON hvis du har noen basic programmerings/script kunnskaper hvis det bare var det som var problemet?

Det kjedelige med å HTML parse ymse nettsider er at de ofte endres og dermed må du kontinuerlig oppdatere scriptet, så jo flere tjenester/nettsider du ønsker å hente inn jo mere arbeid vil det være å vedlikeholde. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Alpøy skrev:

Bør ikke være store utfordringen å konvertere XML'en til JSON hvis du har noen basic programmerings/script kunnskaper hvis det bare var det som var problemet?

Tviler på @xibriz egentlig har problemer med det, men man vet aldri... :P

 

Yr.no begynte vel på sin API før JSON ble etablert som standard på web. Jeg bruker mye XML enda, jeg. Men JSON er jo like greit etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, xibriz skrev:

Ja, jeg tenkte vel mer på at vi med litt basic programmerings-kunnskaper skulle hjelpe de som ikke har det :)

Hvis målet er å gjøre det enklere for "folk flest", så tror jeg ikke API-på-API vil hjelpe noe særlig, du er allerede langt over folk flest evner bare du sier JSON og XML.

 

Men scriptpakker er jo mulige. Jeg er ikke særlig glad i LUA men det fungerer jo til sitt bruk, f.eks. Real-time solar data som fungerer både til Domoticz, OpenHAB og HomeSeer. Men til og med det kan være for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evelen skrev:

Ferdige scripts som man bare trenger slenge inn litt egen info i er nok løsningen for de fleste.

En kan jo lage en grafisk konfigurator for å legge inn egen info? Da vil terskelen være enda lavere... En installer i tillegg så kan man nesten automatisere installasjonen av automatisk konfigurerende automatsjonsscript... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lazarus skrev:

En kan jo lage en grafisk konfigurator for å legge inn egen info? Da vil terskelen være enda lavere... En installer i tillegg så kan man nesten automatisere installasjonen av automatisk konfigurerende automatsjonsscript... 1f913.png

Det er klart, men dersom man slenger inn noe slikt tror jeg terskelen er grei nok for de fleste:

$ip = "192.168.1.123" #endre til din IP-adresse

eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evelen skrev:

Det er klart, men dersom man slenger inn noe slikt tror jeg terskelen er grei nok for de fleste:


$ip = "192.168.1.123" #endre til din IP-adresse

eks

Greit nok ja.. men det hadde vært enda greiere med et automagisk skripthåndteringsystem aka hjemmeautomasjon.no/scriptshop. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evelen skrev:

Tja, hva legger du i skripthåndteringsystem rent konkret?

En scriptdatabase kunne jo vært noe hvis det er det du tenker.

 

hehe, var engentlig litt spøk, men en scriptdatabase med mulighet for å sette variabler grafisk hadde jo vært kjekt. Med metadata for støttet OS, avhengighet til annen software(LUA, python), og system det støtter... kunne vært nyttig det. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.