Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Konvertere dumt hus til smarthus - produktanbefalninger ønskes!


subzero

Spørsmål

Heisann. Lurer på å bytte ut div i huset til smartutstyr, men for en nybegynner så blir det litt overveldende produktutvalg og løsninger som anbefales her og der. Har en server som allerede kjører docker hvor jeg har kjørt i gang Home Assistant. Tenkte i første omgang å konvertere termostater og dimmere til smartutstyr, men blir veldig usikker på hva som er "anbefalt".

 

Noen gode forslag til termostater og dimmere? Ingen aning om hva som anbefales mellom Z-Wave og Zigbee. Skulle gjerne behold de fysiske dimmermulighetene i tillegg til smartstyringen. Skulle vel også hatt en smartlås siden jeg alltid glemmer å låse døren. Noen produkter som sterkt anbefales her også? Samme gjelder vel forsåvidt hub/stick eller hva som trengs.

 

 

TL:DR Har ingen smartutstyr, ønsker produkanbefalninger for termostat, dimmer, smartlås og hub/gateway for Home Assistant integrering.

 

 

På forhånd tusen takk for alle svar og anbefalninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
2 hours ago, OlavT said:

 

Jeg tror du bør sjekke transmit-innstillingene litt nøyere. Jeg har som sagt kjørt UZB7 som er plassert på loft med direkte trafikk fra devices som er plassert i kjeller. Da går trafikken gjennom 2 etasjeskiller i tre og 1 i betong.

 

TRM3 bråker absolutt ikke. Ganske svakt klikk, men heller ikke lydløst. Du kan jo stille innstillingene, slik at den går av / på sjeldnere.

 

Hva foreslår du jeg gjør med innstillingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kom tilbud på Heatit Z-dim2 hos Eldirekte, så da bestilte jeg inn 5 stk som en begynnelse.

 

3 hours ago, OlavT said:

 

Sjekke hva andre som kjører HA kjører med.

 

Var det jeg gjorde tidligere og da var det flere på github som brukte 9,9 - 0. Ser nå at det også er flere som bruker 0 - 3.3, så da tester jeg det. Forøvrig var 9,9 - 0 det som kom default på sticken med EU som region.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Status: Dead ganske kjapt der. Gikk vel 1-2 timer fra jeg flyttet den ut før den gikk ned. Dette med 0 - 3.3 i transmit levels på sticken. Noen som har erfaringer med denne utendørspluggen? Ser flere skriver at ved status: dead kan man pinge noden for å vekke den til live igjen, men her får jeg ingen svar.

 

image.thumb.png.d01a47e0607303cba46d3831853c70b2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Får en unknown node error når Heatit Z-Dim2 blir lagt til i Z-wave JS UI, slik at den blir lagt til med S0, ikke S2. Har fått  det på alle som er lagt til. Noen som vet hva som kan forårsake det? Andre nodes (som den Popp utendørspluggen) blir lagt til med S2 uten problemer.

 

EDIT:

 

De to siste dimmerne nekter å inkludere seg. "Inclusion failed". Har kjørt factory reset på dimmerne flere ganger, samme utfall. Møkk eller brukerfeil? Har også scannet QR-koden for SmartStart og de ligger i Z-wave JS UI's Provisioning Entries uten at noe skjer.

Endret av subzero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 hours ago, OlavT said:

Har du forsøkt å kjøre en "Reset" på UZB7? Har du Silicon Labs PC Controller du kan teste med?

 

Har prøvd alt mulig.

 

image.png.eab773ea7db26bf4321b23a2ea016e81.png

 

mens en blir lagt til med S2 og alt på stell. EDIT: Ser ut som at de som klarte å bli lagt til via provision list/QR-kode fikk S2, mens de som måtte manuelt legges til ikke klarte det.

 

image.thumb.png.96692ae7649596cc094f00f39467adb6.png

 

Endret av subzero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.