Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Konvertere dumt hus til smarthus - produktanbefalninger ønskes!


subzero

Spørsmål

Heisann. Lurer på å bytte ut div i huset til smartutstyr, men for en nybegynner så blir det litt overveldende produktutvalg og løsninger som anbefales her og der. Har en server som allerede kjører docker hvor jeg har kjørt i gang Home Assistant. Tenkte i første omgang å konvertere termostater og dimmere til smartutstyr, men blir veldig usikker på hva som er "anbefalt".

 

Noen gode forslag til termostater og dimmere? Ingen aning om hva som anbefales mellom Z-Wave og Zigbee. Skulle gjerne behold de fysiske dimmermulighetene i tillegg til smartstyringen. Skulle vel også hatt en smartlås siden jeg alltid glemmer å låse døren. Noen produkter som sterkt anbefales her også? Samme gjelder vel forsåvidt hub/stick eller hva som trengs.

 

 

TL:DR Har ingen smartutstyr, ønsker produkanbefalninger for termostat, dimmer, smartlås og hub/gateway for Home Assistant integrering.

 

 

På forhånd tusen takk for alle svar og anbefalninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg er fornøyd med Elko sin smartdimmer med zigbee. Den gjenkjennes i Home Assistant med ZHA, kan styres og viser status. Det fine er at denne også fungerer som normalt uten Home Assistant med trykk for av og på og vri for justering. https://www.elektroimportoren.no/elko-smartdim-vri-multiwire-rs-polarhvit/4540124/Product.html

Ang termostater er det mye smak og behag. Jeg har Nobø i dag og er fornøyd med det for hovedfunksjon - å styre varmenivå etter kalender i Nobøs eget system og med mulighet for overstyrning fra Home Assistant. Det jeg savner er muligheten til å se når ovner/gulvvarme faktisker på og hvor mye strøm som brukes. Den informasjonen ønsker jeg for å kunne se effekten når jeg skrur opp varmepumpen i tilstøtende rom en grad eller to. Nobø hadde jeg ikke kjøpt akkurat nå - de skal komme med en ny løsning i høst der deres produkter skal styres av Fururehome. Jeg er spent på hva det betyr for videre støtte til den produktserien de har i dag. Heldigvis fungerer Nobø HUB på lokalt nettverk (har testet med Internetrouteren skrudd av) - jeg er derfor ikke bekymret for det utstyret jeg har nå. Skulle jeg kjøpt nye gulvtermostater nå hadde jeg sett på Heatit z-trm6 (zwave).

Uansett type komponent ser jeg nå alltid etter zigbee eller zwave - ikke IP. Har utstyret kablet ethernet (slik Nobø sin hub har) er det greit, men WIFI prøver jeg å unngå der det er mulig. Greit å la smarthus ha dedikerte kommunikasjon, selv om zigbee deler frekvensområde med 2,4 Ghz WIFI.

Ang smartlås har jeg i hovedsak god erfaring med Yale Doorman (den gamle typen). Merk at Verisure er i ferd med å kaste ut brukere av deres Yale integrasjon som ikke er betalende kunder hos Verisure. Det finnes andre løsninger - søk og se hva andre har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, tusen takk for svar! Ser ut som at jeg lander på Heatit Z-Dim2 da den også er ganske lik Elko Plus i utseende. Har sett på Heatit Z-TRM6 for termostater, satser på at det kommer et lite tilbud i løpet av vinteren. Har bestilt en Z-stick 7.

 

Har lest meg grønn på smartlås, har lagt til endel på Prisjakt i påvente av tilbud så ser jeg hva jeg lander på. 🤔

 

Noen som vet om denne Nedis WFIPO120FWT er mulig å bruke i Home Assistant? Påtenkt bruk er forbruksmåling på 2000w boblebad og muligens til varmepumpen på svømmebassenget.

 

Har bestilt en Popp Utendørsbryer Z-Wave i første omgang for å teste, men hadde vært fint med rimeligere alternativ om det skulle vise seg at jeg ønsker flere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
subzero skrev (4 timer siden):

Noen som vet om denne Nedis WFIPO120FWT er mulig å bruke i Home Assistant? Påtenkt bruk er forbruksmåling på 2000w boblebad og muligens til varmepumpen på svømmebassenget.

Hvis du kun ønsker forbruksmåling og ikke trenger tilgang til å skru av eller på ville jeg heller gått for en strømmåler med klemme. Klemmen kobles rundt den ene lederen og du slipper risikoen for at strømmen blir borte ved feil på smartkomponenten. Jeg har fått montert en enkel utgave fra Aliexpress på gråvannsrenseanlegget på hytta, der ønsker jeg ikke å risikere i miste strømmen pga behovet for frostsikring. Tilsvarende har jeg ingen ønsker om å sette inn smartplugg på fryser eller kjøleskap, har lest om de som angrer på akkurat det. https://www.aliexpress.com/item/1005005994777032.html Tilsvarende får du også kjøpt i Norge om du ikke vil vente flere uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, christbj said:

Hvis du kun ønsker forbruksmåling og ikke trenger tilgang til å skru av eller på ville jeg heller gått for en strømmåler med klemme. Klemmen kobles rundt den ene lederen og du slipper risikoen for at strømmen blir borte ved feil på smartkomponenten. Jeg har fått montert en enkel utgave fra Aliexpress på gråvannsrenseanlegget på hytta, der ønsker jeg ikke å risikere i miste strømmen pga behovet for frostsikring. Tilsvarende har jeg ingen ønsker om å sette inn smartplugg på fryser eller kjøleskap, har lest om de som angrer på akkurat det. https://www.aliexpress.com/item/1005005994777032.html Tilsvarende får du også kjøpt i Norge om du ikke vil vente flere uker.

 

Supert, takk for tipset, da blir det å bestille en slik for testing. 😃 Kjøleskap og fryser får man ikke gjort noe med likevel, så ser ikke helt behovet for strømmåler eller smartstyring der. 😬

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sliter litt med at Popp utendørsbryteren jeg kjøpte får "dead" status i z-wave js ui. Bruker en ny z-stick 7 som er oppdatert til v7.17.2. Leser folk sliter litt med denne sticken og at det anbefales å bruke z-stick 5 istedenfor? Sender lett 7'eren i retur og kjøper en 5'er om det fikser problemet. Eller har folk problemer med denne utendørsbryteren også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dersom kun har problem med en enkelt node er det mest sannsynlig et problem med noden eller evt. ruting i nettverket. Har du mange noder som er fast tilkoblet strøm og som kan rute trafikk i Z-Wave nettet? UZB7 med firmware 7.17.2 skal fungere bra.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Just now, OlavT said:

Dersom kun har problem med en enkelt node er det mest sannsynlig et problem med noden eller evt. ruting i nettverket. Har du mange noder som er fast tilkoblet strøm og som kan rute trafikk i Z-Wave nettet? UZB7 med firmware 7.17.2 skal fungere bra.

 

Har nettopp startet opp, så dette er den eneste noden jeg har kjøpt inn. Den er plassert ca. 3 meter fra sticken, gjennom yttervegg av tre. Ser noen anbefaler at sticken skal være på en USB-forlengelseskabe for å unngå støy, men usikker om dette kun gjelder RPI eller om det også gjelder når den er koblet i en vanlig PC. Har flyttet noden innendørs nå for å se om den evt. dør her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er det slik at noden fungerer en tid og etter en tid får «død» status? Du bør også sjekke noen transmit level instillinger på stick’en. Du burde også kanskje skaffe deg noen flere devicer for å kunne teste mer.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutes ago, OlavT said:

Er det slik at noden fungerer en tid og etter en tid får «død» status?

Riktig, den har fungert ca. 1 til 2 dager maks før den får "død" status.

 

6 minutes ago, OlavT said:

Du bør også sjekke noen transmit level instillinger på stick’en.

image.thumb.png.7daeaae28d1ceb1145c8d0121feddf24.png

 

Venter på tilbud på dimmer og termostat før jeg bestiller inn resten av z-wave utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

At den dør etter noen dager har jeg sett med noen type devicer tidligere og sa har det løst seg med en firmware oppdatering. Tror kanskje dine instillinger for transmit level avviker fra default. Hva slags type dimmer tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Just now, OlavT said:

At den dør etter noen dager har jeg sett med noen type devicer tidligere og sa har det løst seg med en firmware oppdatering. Tror kanskje dine instillinger for transmit level avviker fra default.

 

Har ikke endret på noen innstillinger på sticken, så ganske sikker på at de skal være default. Ser også her f.eks at det vises å være samme som jeg har.

 

1 minute ago, OlavT said:

Hva slags type dimmer tenker du på?

Tenkte en Heatit Z-Dim2. Har behov for fysisk vrider. Har du noen andre du heller ville anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heatit er generelt bra. Dersom du ikke hadde trengt fysisk bryter hadde jeg valgt ZM Dimmer 250Watt da den er basert på Z-Wave 800 (nyeste hw).

 

Oppdatert: Du kan førøvrig bruke Heatit ZM Dimmer 250W med en ordinær bryter med impulsfjær. Trykk og hold for å dimme opp / ned.

Endret av OlavT
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
subzero skrev (3 timer siden):

 

Har Aeotec Z-stick. Hvordan vet jeg om det er en node som er problemet eller om det er sticken?

Kast den i bosset. Hadde den selv, masse tull. Ifølge HA-forumet er visstnok den fysiske senderen i sticken for dårlig. Jeg skiftet til Zoos sin stick, og har fungert utmerket etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
30 minutes ago, MrE said:

Kast den i bosset. Hadde den selv, masse tull. Ifølge HA-forumet er visstnok den fysiske senderen i sticken for dårlig. Jeg skiftet til Zoos sin stick, og har fungert utmerket etter det. 

 

Heldigvis åpent kjøp, så den slipper unna bosset. Hvilken Zooz stick er det? Kjøpt i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
40 minutes ago, MrE said:

Kast den i bosset. Hadde den selv, masse tull. Ifølge HA-forumet er visstnok den fysiske senderen i sticken for dårlig. Jeg skiftet til Zoos sin stick, og har fungert utmerket etter det. 


Det er absolutt ikke min erfaring. Der var noen firmware versjoner der det var problemer med saw-filter. Min UZB7 kan fint kommunisere direkte med devices gjennom flere etasjer inkludert gjennom et betongdekke.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har flyttet utendørspluggen innendørs i samme rom som sticken og den har så langt ikke dødd. Latterlig rekkevidde om den ikke klarer 3 meter gjennom en 15cm yttervegg av tre.

 

Forresten noen som vet om Z-TRM3 eller Z-TRM6 har lydløst relè? Regner hvertfall med Z-TRM6 har det mtp. PWM? Klikkelyd på soverom er ikke stas.

Endret av subzero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 hours ago, subzero said:

Har flyttet utendørspluggen innendørs i samme rom som sticken og den har så langt ikke dødd. Latterlig rekkevidde om den ikke klarer 3 meter gjennom en 15cm yttervegg av tre.

 

Hvilken firmware versjon kjører du på stick'en? Har du forsøkt å endre Transmit-instillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
46 minutes ago, OlavT said:

 

Hvilken firmware versjon kjører du på stick'en? Har du forsøkt å endre Transmit-instillinger?

 

FW 7.17.2. Ikke endret Transmit-innstillinger, enn så lenge har den ikke dødd innendørs. Gir den et par dager til før den flyttes ut igjen for ny test, men vil plassere den enda nærmere ytterveggen.

 

 

13 minutes ago, kristianml said:

 

Kan bekrefte at Z-TRM3 ikke er lydløs. Kommer klikk fra den.

 

Ah, det var dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, subzero said:

 

FW 7.17.2. Ikke endret Transmit-innstillinger, enn så lenge har den ikke dødd innendørs. Gir den et par dager til før den flyttes ut igjen for ny test, men vil plassere den enda nærmere ytterveggen.

 

 

 

Ah, det var dumt!

 

Det er smartere å se på Z-TRM6. Den er Z-Wave 800 basert (nyeste hw / sw).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Just now, OlavT said:

 

Det er smartere å se på Z-TRM6. Den er Z-Wave 800 basert (nyeste hw / sw).

 

Ja, holder utkikk på tilbud på den også. Tenkte at Z-TRM3 ville være mye enklere å kjøpe billig brukt f.eks, men om den bråker er ikke det aktuelt. Veldig få butikker som har Z-TRM6 inne, får ikke lagt til prisvarsel i Prisjakt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, subzero said:

 

FW 7.17.2. Ikke endret Transmit-innstillinger, enn så lenge har den ikke dødd innendørs. Gir den et par dager til før den flyttes ut igjen for ny test, men vil plassere den enda nærmere ytterveggen.

 

Jeg tror du bør sjekke transmit-innstillingene litt nøyere. Jeg har som sagt kjørt UZB7 som er plassert på loft med direkte trafikk fra devices som er plassert i kjeller. Da går trafikken gjennom 2 etasjeskiller i tre og 1 i betong.

 

TRM3 bråker absolutt ikke. Ganske svakt klikk, men heller ikke lydløst. Du kan jo stille innstillingene, slik at den går av / på sjeldnere.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.