Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Arduino "krangler", hvordan feilsøke?


bjwanvik

Spørsmål

Jeg har fått et merkelig problem her for omlag 10 dager siden.

Har en Arduino Mkr Wifi med ultralydsensor som rapporterer avstand til HS4 via MQTT. I det siste har den ikke sendt noe som helst, og jeg oppdaget etterhvert at den ikke var tilkoblet wifi.
Tok den med inn i dag, og la inn wifipassord en gang til så koblet den til tvert. Tok den ut, og den nekta å koble til... Prøvde omstart x antall ganger (har den bak en Fibaro wallplug som automatisk starter på nytt om det ikke er kommet ny verdi etter 2 minutter), og noen ganger koblet den til - andre ikke. 

Når den kobler seg til kobler den forøvrig til et AP som står i 2 etg i huset til tross for at garasjen har både et innendørs og et utendørs AP som er langt nærmere, men men..
 

Så tok jeg med laptop ut i garasjen nå i kveld, alt går rett på helt perfekt når jeg kobler den til der. Med vanlig strøm kobler den nå alltid til wifi, men stadig "feil" AP, og viktigst; det sendes ikke noe som helst via MQTT.
 

Tips til hva jeg kan prøve videre? Den svarer ikke på ping, men det er vel antagelig meninga? Driver den med en telefonlader, og det har alltid fungert prikkfritt tidligere.. Nå prøvde jeg å bytte til en langt nyere og kraftigere lader, men ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

image.thumb.png.42dd38730e4826fd2c41e9eb00fceca6.png

Vel.. koblet den til pc en gang til, da svarer den på ping. Skrev data til den, startet på nytt og startet opp uten pc, da svarer den ikke på ping, og det går ingen som helst data over nettverket (tror det som ligger under traffic analysis er fra før omstart).
Valgte stadig helt feil AP, som naturligvis gir borti natta høy ping, men det kan jeg fint leve med på denne, bare den faktisk kobler ordentlig til og sender data 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Naturligvis 🙂 I teorien kan jeg jo legge opp en egen SSID som kun går på det AP'et.

Bytta forøvrig kabel også til slutt i gårkveld for å se om det kunne være noe der (tenker evt spenningsfall etc), og i dag har den ikke koblet opp mot nettverket engang - håper jeg rekker litt feilsøk etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

...og først i kveld fikk jeg tid til å se litt mer - såvidt kommer igang nå 🙂

Jeg lurer på om dere begge to kanskje tenker litt feil her?  Den kobler jo helt fint til når den er tilkoblet laptop, MEN det er jo kun usb som gir strøm og mulighet for "konsoll"/monitor, wifi'en ligger jo fremdeles i Ardinuoen.

 

Har forøvrig prøvd å legge inn et delay på tilkobling for å være helt sikker på at det ikke er relatert til "strømforsyning" og større trekk akkurat under oppstart.

Nå har jeg også opprettet en egen SSID som går kun på det nærmeste AP'et, og på den SSID'en er alle "høye" kanaler tatt vekk.
Uansett, den kobler helt fint til når den er tilkoblet pc, og så fort den må klare seg på egen hånd går det galt.

 

 

Jeg har begynt å tenke på om det kan være at den ikke booter ordentlig overhode? En har vel ingen annen indikasjon enn led'en?  I verste fall kan en jo sikkert koble på noen dioder og legge inn litt kode for det også (men så er det om det er verdt det da.. har allerede brukt alt for mange timer på denne, men finnes vel lite ferdige løsninger for avstandsmåling over MQTT eller Z-wave/Zigbee 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skaff deg appen "Wifi Analyzer" eller tilsvarende på Android, og sjekk hvilke nett du faktisk har i lufta der du vil ha den, og hvilke frekvenser. 2,4GHz er det eneste som er interessant i dette tilfellet.
Jeg har også opplevd at Arduinos er litt kilne på "roaming", de liker best å være tilkoblet det AP'et de opprinnelig koplet opp mot. Hvis du kan resette devicen og så ta førstegangsoppkoblingen i garasjen kan det være du får annerledes resultat.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ahh, det burde jeg nevnt.
Når den startes via laptop står den uansett der den skal stå i garasjen, orker ikke plukke ned alt, så bruker heller en litt lang USB-kabel 🙂

Jeg har særs god oversikt over nettverket, og tror egentlig problemet må ligge et annet sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det har vært brukelig en god stund nå å slå av de tregeste og eldste "standardene" på 2.4 ghz fordi det trekker ned ytelsen på hele aksesspunktet.

Jeg vet det finnes folk her på forumet som kan dra detaljene rett fra pannebrasken.. ..jeg må slå de opp 😉

Så kanskje bruker dingsen en eldre "standard" som er slått av i aksesspunktet.

 

og selvfølgelig: 20mhz båndbredde på 2.4ghz må det settes til uansett.

 

Ellers er det på (proff) aksesspunkter en mulighet for å (prøve å) tvinge klientene opp på 5ghz.

Denne finessen skaper mere bry enn nytte nå enn den gjorde for noen år siden;  slå det av.

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg vil tørre påstå jeg har nokså proft utstyr her; Aruba 7240 kontroller, 505 og 325 aksesspunkter innendørs og 375 utendørs (6 AP totalt), kjører siste ArubaOS 8.10.

Jeg har verken tvunget enheter over på 5Ghz eller slått av standarder (har uansett ikke SÅ mange enheter, og tør påstå jeg har litt mer enn overkill kapasitet i utstyret her), og så det viktigste; det kobler jo helt fint til så lenge det er koblet til pc'en.

 

Hva i all verden er det som kan være annerledes når det booter med usb fra pc istedenfor usb fra en usb-lader? Spesielt mtp at dette faktisk fungerte knirkefritt i en veldig lang stund 🙂
 

Jeg skal ta ei lita økt i garasjen igjen i kveld, får gå over koden en gang til 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vel, da virker det, uten at jeg forstår hvorfor 😛

Som tidligere virket den perfekt når den fikk strøm fra pc, og kobla ikke til når den fikk strøm fra lader.. så tenkte jeg å oppdatere firmware, men hadde vist seneste - oppdaget samtidig at jeg hadde jo en rekke "sketcher" liggende, og forsøkte ett av de andre som er mer eller mindre identisk. Lasta opp den, og da virka det perfekt både med og uten pc 🙂
Endret den til å gå mot ny SSID da jeg så den gikk mot feil AP og fikk voldsomt høy ping, virker fremdeles fint.   Skjønner ingen verdens ting av dette, men så lenge det virker er jeg tilbøyelig til å akseptere det og ikke bruke mer tid.

Forskjellen på de forskjellige kodene er primært frekvensen av rapporteringer via MQTT, samt noe forsøk jeg gjorde på å koble til MQTT på nytt dersom den mister forbindelsen (det løste jeg heller i HS4), og jeg klarer ikke etter beste evne å forstå at det skal påvirke oppstarten og initiell tilkobling til wifi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis arduinoen er på samme sted både med USB lader og strøm fra pc tipper jeg at feilen egentlig ikke er Wifi, selv om det er symptomet som synes. Høres mer ut som spenningsproblemer eller noe sånt, men rart hvis det virker etter å ha byttet kode.

Hvis problemet kommer tilbake kan du se om du ser noen Probe Request fra arduinoen, det skal jo komme uavhengig om den klarer å koble til et AP eller ikke. Wireshark er nesten alltid løsningen på vanskelige nettverksproblemer 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.