Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av VVB og trebiter i vannforsyningen


stigvi

Anbefalte innlegg

Så har jeg hatt uventet nytte av temperaturmåling på VVB. Jeg så nemlig at temperaturen sank mye raskere enn forventet og hva det har gjort tidligere. Også når huset stod tomt. Hva skjer, tenkte jeg. Hjemme fra jobb gikk jeg selvfølgelig rett til vaskerom og kunne konstatere at vannrør helt til inntaket var glovarmt. Hvorfor i alle dager kommer det varmtvann helt ut her, var min tanke.

Vi har et TEK17 hus med tilbakeslagsventil på vannet og ekspansjonstanker. Min umiddelbare tanke var at her må tilbakeslagsventilen være ødelagt. Huset er så nytt at jeg reklamerte ovenfor Block Watne og allerede dagen etterpå var rørlegger på plass. Etter en del styr med å løsne godt tilskrudde rørdeler, fant han en trebit i inntaket. Denne hadde kilt seg fast i tilbakeslagsventilen og satt den ut av funksjon. Det som da skjedde er at for hver trykkendring i det kommunale nettet ble kaldt vann presset inn i VVB sine ekspansjonstanker og varmt vann kom ut igjen når trykket falt.

Selvsagt vil ikke rørlegger eller Block Watne betale for dette. Spørsmålet er om kommunen vil det? Noe jeg ikke tror selv........

Men temperaturovervåkning på VVB var det som gjorde at dette ble oppdaget forholdsvis raskt. I tillegg hadde vi masse rare lyder i vannrør / ekspansjonstanker, men vi klarte ikke å konkretisere hva dette skyldtes.

 

1000000109.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 timer siden):

Selvsagt vil ikke rørlegger eller Block Watne betale for dette. Spørsmålet er om kommunen vil det? Noe jeg ikke tror selv........

Godt spørsmål... Jeg ville tro at en slik treflis har havnet i røret under bygging av ditt hus og ligget der siden dag 1... Slurvete rørlegger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (7 minutter siden):

Godt spørsmål... Jeg ville tro at en slik treflis har havnet i røret under bygging av ditt hus og ligget der siden dag 1... Slurvete rørlegger?

Det er en påstand jeg uansett ikke kommer videre med ovenfor rørlegger 🙂

Men vi merket plutselige endringer ganske nylig med lavt vanntrykk, rare lyder og varmt vann når vi tappet det kalde. Så jeg tror selv trebiten er ny. Vi får se hva det blir til. Rørlegger-regningen blir ikke enorm. Mulig hjemmeforsikring dekker det, men er usikker på om egenandel er for høy til at det har noen hensikt.

SveinHa skrev (13 minutter siden):

Godt spørsmål... Jeg ville tro at en slik treflis har havnet i røret under bygging av ditt hus og ligget der siden dag 1... Slurvete rørlegger?

 


Men det er jo mulig at trebiten har vært der hele tiden, men plutselig råtnet så mye at den kom lenger inn i ventilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lettere kunne følge med på varmtvannsforbruket har jeg lagt inn temperaturendring pr time. Den bruker Home Assistant sin trend integrasjon så lett å legge inn.

Energi i tank tar utgangspunkt i en temperatur som ikke skal under 50 grader. Så energi i tank viser null hvis temperatur er 50 grader.

image.png.c877d94a7ed4e74411d1902103a6aa46.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.