Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaring med batterilevetid på ZigBee enheter?


Teknor

Anbefalte innlegg

Har litt ulike noder (dørsensor, temperatur/fukt, lysbrytere) som går på batteri både hjemme og på hytte.

 

Det meste går vel på CR2450 3V batterier (eller CR2032). Generelt synes jeg levetiden er kort før batteriene  må byttes. Nå når kulda kommer og sensorene er plassert på yttervegg eller ute blir selvfølgelig levetiden enda dårligere. Bryterne til IKEA varer vel 3/4 års tid (kun sporadisk brukt på hytte).

 

Eksempel er en Tuya TS0201 som ble montert i sommer og som nå rapporterer 15 % batteri. 

 

Muligens får jeg bygge flere ESPHome løsninger...

 

Hvilke erfarnger har dere med ZigBee batterienheter? Vurderer et par Namron ZigBee 4 Kanal Brytere, men frykter jeg må bytte batterier for ofte og det krever for mye oppfølging.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en drøss batteridrevet utstyr og som du, så ser jeg at ikea sine brytere er de som bruker mest strøm. Av det andre som stort sett er philips og aqara så er de på 4. eller 5. året med samme batteri.

PS. Ikea kommer jo med firmware oppdateringer innimellom og en av de gjorde susen på rullegardinene sitt strømforbruk. Mulig det er noen for brytere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (5 timer siden):

Jeg har en drøss batteridrevet utstyr og som du, så ser jeg at ikea sine brytere er de som bruker mest strøm. Av det andre som stort sett er philips og aqara så er de på 4. eller 5. året med samme batteri.

PS. Ikea kommer jo med firmware oppdateringer innimellom og en av de gjorde susen på rullegardinene sitt strømforbruk. Mulig det er noen for brytere også.

 

Da har vi erfart det samme. Bruker FW oppdatering på enhetene gjennom Z2M, og tror IKEA-enhetene skal ha siste FW. Uten at det ser ut til å gi nevneverdig forbedret batterilevetid.

 

Noen som har erfaring med Namron brytere og batterilevetiden?

 

image.png.2ba781158ae8f8315e918ae78a954982.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (På 20.11.2023 den 18.20):

 

Noen som har erfaring med Namron brytere og batterilevetiden?

 

 

 

Byttet batteri på to 4-kanals dimmere etter ca 2,5 år. (den du la ved bilde av).

 

Vridimmeren (4 i 1) har jeg byttet batteri på 2 ganger på samme tid.

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-4-i-1-vridimmer/4512726/Product.html

 

Alle bruker CR2450 batteri.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.