Fermate Skrevet 30. november 2023 Skrevet 30. november 2023 Les mer her https://www.ikea.com/global/en/newsroom/innovation/parasoll-badring-vallhorn-smart-sensors-231128/ Vis full oppføring Siter
christbj Skrevet 21. januar 2024 Skrevet 21. januar 2024 Vallhorn skal i følge veiledningen monteres på veggen ca 2m over gulvet. I gangen i mitt hus fant jeg ingen posisjon på veggen som både var akseptabel og samtidig ga rett dekning. Derfor har jeg testet ut å montere Vallhorn i taket. Det fungerer, men dekningsområdet blir naturligvis mindre når avstanden rett frem for sensoren (i dette tilfellet ned) er redusert til snaut 240 cm. Den virker og skrur på lyset som den skal når vi beveger oss i rett område. Det interessante, og litt uheldige, er at den også skrur på lyset når katten går forbi. Katten trenger ikke ekstra lys om natten, så jeg planlegger å kjøpe en til og heller montere en i hver ende av gangen - på veggen. Jeg har allerede montert Vallhorn på veggen i andre rom og der har katten så langt ikke klart å utløse noen reaksjon i sensoren, det har tydeligvis Ikeas utviklere tenkt på. Siter
christbj Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Fant en flott skjøteledning med USB-C PD uttak på Ikea i går, SKOTAT til kr 329,-. Den er akkurat det som trengs på arbeidsbordet, kjøkkenbenken og andre steder der man trenger både flere 230V uttak og USB med litt effekt. Denne kan levere 45W på ett uttak, eller 22W per uttak om begge er i bruk samtidig. Og den kan festes, ref brukerveiledningen. 45W vil i mange tilfeller være tilstrekkelig til å holde en bærbar PC i drift (nyere PCer som støtter USB-C PD), slik at man ikke er avhengig av strømforsyningen til PCen. Siter
Bjørn Mork Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 45W hadde kanskje vært godt nok, men med USB-C PD er 3A alltid(?) makseffekt på alle andre spenninger enn 20V. Og de støtter ikke høyere spenninger enn nødvendig. Dermed gjetter jeg på at denne, som nesten(?) alle andre 45W ladere, makser ut på 15V. Det holder ikke for laptoper Siter
christbj Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Bjørn Mork skrev (4 timer siden): Dermed gjetter jeg på at denne, som nesten(?) alle andre 45W ladere, makser ut på 15V. Det holder ikke for laptoper Fra brukerveiledningens side 14: 5.0V 3.0A 15.0W, 9.0V 3.0A 27.0W, 12.0V 3.0A 36.0W, 15.0V 3.0A 45.0W, 20.0V 2.25A 45.0W, PPS: 5.0-16.0V 3.0A 45.0W Den leverer 20v, så her er det bare å prøve seg frem. Det fungerte i alle fall å lade min HP bærebare. 🙂 Det eneste jeg kunne ønske meg var at USB-C PD også støtte 3,3V. Da hadde jeg hatt en god strømkilde til programmering av ESP enheter. Siter
Bjørn Mork Skrevet 4 minutter siden Skrevet 4 minutter siden Ah, men da er det jo flotte greier. Så lærte jeg noe nytt. Kan ikke huske å ha sett det før. Burde nok lese mer manualer. Har noen snertne "USB-C til 12V tønneplugg"-kabler som jeg bruker til diverse rutere og slikt. De virket overraskende dårlig med en splitter ny dobbel 65W Anker lader. Skjønte ingenting før jeg målte spenningen. 9V uansett utgang. Men det kunne jeg også lest på laderen.... Den støtter ikke 12V i det hele tatt. Er visst ikke egentlig en del av USB PD, selv om veldig mange ladere likevel støtter det. Ellers har jeg også litt variert erfaring med slike ladere med mer enn en port. Har en Kjell (Linocell) lader som virker fint med de samme 12V-kablene i begge porter. Bare ikke samtidig. Det viste seg at den leverer en port med 12V og en port med 9V når begge er i bruk. Ellers gir den 12V i en port om gangen. Det er lov å bli sprø. Antar det er enklere slik enn å legge inn variable strømbegrensninger. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.