Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beregne dagsforbruk på varmekabler uten effektmåling i termostat


Anbefalte innlegg

Du har kanskje noe dokumentasjon på skjult varme i Boligmappa? Hos meg finner jeg f.eks.:

 

image.png.d8bdb11cd421cedca14386dfde624dd6.png

 

...som stemmer ganske bra med effekten som Heatit-termostaten måler:

 

image.png.13bbabb16d260742120b71307780f1e9.png

 

I så fall kan du jo integrere dokumentert effekt over tiden den rapporterer "heating".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kabel er 650W, har målt meg fram til dette med ams leseren🙂

Det høres kult ut, bruker jeg en summeringsfunksjon i HA til dette? 

edit; antar denne, Integration - Riemann sum integral - Home Assistant (home-assistant.io) ? 

Men den må vel mates av en sensor som kombinerer 650W x heat ( i tid)

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har testa det sjøl, ville jeg ha prøvd å lage en template sensor som gir 650 W hvis "heating" fra Heatit, og så bruke en Helper->"Integration - Riemann sum integral" av template sensoren, og muligens en Helper->"Utility Meter" med integralet som input. Da tipper jeg du er langt på vei.

 

Edit, template sensoren blir vel noe sånt: {{ iif(states('climate.entrance_floor')=='heat', 650, 0) }}

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke rapportering på heating fra termostat faktisk. Bare modus, og den er kontiunerlig i heat. Har en mill ovn som rapporterer heating.. Det er vel så langt man kommer 🙂


image.png.6eb48263992cbdcd18f6a90a08960f9b.png

 

{{ states.climate | selectattr('state', 'eq', 'heat') | list | length }}

image.thumb.png.f166dc8bad592e21aa0b3c40cac529ed.png

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.