Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

MikroTik - VLAN-oppsett


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en MikroTik hAp AC, slik som @Lazarus og @Moskus har. Ser veldig bra ut så langt og får bedre ytelse enn på min Asus-router. :) 

MEN, jeg sliter med å få satt opp VLAN-oppsettet. Tror ikke jeg har fått helt grep om hvordan dette henger sammen i RouterOS... :(

 

Noen som kan si noe kort om hvordan det gjøres?

Jeg har 3 SSID - "klienter", "iot" og "gjest". Alle på hvert sitt VLAN (hhv 11, 12 og 13).

Jeg har prøvd å sette "use tag" på wifi-forbindelsen og sette VLAN der, deretter opprette samme VLAN definert mot uplink-porten og bridge det med "bridge".

Har lest en del guider og mener det skal være nok med 1 bridge og legge til alle der, men det ser altså ikke ut til å fungere.

Hva er det jeg ikke skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

52 minutter siden, ZoRaC skrev:

Kjøpte meg en MikroTik hAp AC, slik som @Lazarus og @Moskus har. Ser veldig bra ut så langt og får bedre ytelse enn på min Asus-router. :) 

MEN, jeg sliter med å få satt opp VLAN-oppsettet. Tror ikke jeg har fått helt grep om hvordan dette henger sammen i RouterOS... :(

 

Noen som kan si noe kort om hvordan det gjøres?

Jeg har 3 SSID - "klienter", "iot" og "gjest". Alle på hvert sitt VLAN (hhv 11, 12 og 13).

Jeg har prøvd å sette "use tag" på wifi-forbindelsen og sette VLAN der, deretter opprette samme VLAN definert mot uplink-porten og bridge det med "bridge".

Har lest en del guider og mener det skal være nok med 1 bridge og legge til alle der, men det ser altså ikke ut til å fungere.

Hva er det jeg ikke skjønner?

Off.. du går for samme oppsett som meg.  Velkommen til den avanserte verden rundt RouterOS.

 

Dette kan, som så mye annet i RouterOS, løses på flere måter. Måten jeg har gjort dette på er å sette opp 1 hoved AP(klienter) og 2 virtuelle AP(IOT og Gjest). deretter har jeg opprettet 3 bridge-er og lagt de forskjellige APene til hver sin bridge. All konfigurasjon gjøres etter dette mot bridge enhetene. Deretter lager jeg VLAN for IOT og gjest som jeg setter på for eks "klienter" bridgen slik at jeg kan plukke de forskjellige vlan på serveren/andre klienter.

 

Du kan også ha alle på samme bridge, men da må du lage vlan og legge de til på bridge og så plukke ut hos klienter osv... har ikke kjørt det oppsettet så der har jeg ikke anbefaling eller input.

 

Det var denne oppstartsguiden jeg snakket om å lage.... tiden strekker plutselig ikke helt til lenger... ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lazarus skrev:

Off.. du går for samme oppsett som meg.  Velkommen til den avanserte verden rundt RouterOS.

Ja, det er slik jeg har det på DD-WRT i dag. :) men, sliter litt med dårlig ytelse ("heng") på noen wifi-enheter av og til og jeg fikk ikke satt på "isolation mode" på IoT og gjestenettet. Siden jeg har oppsettet klart, trodde jeg det skulle bli en smal sak å konvertere til MikroTik... :P 

 

1 time siden, Lazarus skrev:

Deretter lager jeg VLAN for IOT og gjest som jeg setter på for eks "klienter" bridgen slik at jeg kan plukke de forskjellige vlan på serveren/andre klienter.

Så ta tag'er du i VAP-interfacene da?

 

Jeg kjører forresten som rent AP, kan jeg likevel bruke WAN-porten eller bør jeg bruke en LAN-port? Og hvordan får jeg satt den porten som "trunk" med alle 3 VLAN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, ZoRaC skrev:

Ja, det er slik jeg har det på DD-WRT i dag. :) men, sliter litt med dårlig ytelse ("heng") på noen wifi-enheter av og til og jeg fikk ikke satt på "isolation mode" på IoT og gjestenettet. Siden jeg har oppsettet klart, trodde jeg det skulle bli en smal sak å konvertere til MikroTik... :P 

 

Så ta tag'er du i VAP-interfacene da?

 

Jeg kjører forresten som rent AP, kan jeg likevel bruke WAN-porten eller bør jeg bruke en LAN-port? Og hvordan får jeg satt den porten som "trunk" med alle 3 VLAN?

kan bruke wan porten. Når du oppretter et vlan i routeren så velger du hvilket interface "trunk" skal være på.

 

Du trenger ikke tagge noe vlan på VAP. bridge oppfører seg som en virtuell switch og kobler alle medlemmer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lazarus skrev:

Du trenger ikke tagge noe vlan på VAP. bridge oppfører seg som en virtuell switch og kobler alle medlemmer sammen.

Aha :) 

Da var det sikkert den metoden med bare en bridge man tagget i VAP da. :) 

 

Ser den ene fysiske porten heter noe med "master", hva har det å si for de andre portene? Får de samme oppsett som master?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ZoRaC skrev:

Aha :) 

Da var det sikkert den metoden med bare en bridge man tagget i VAP da. :) 

 

Ser den ene fysiske porten heter noe med "master", hva har det å si for de andre portene? Får de samme oppsett som master?

Har du slettet standard konfig?

Standard konfig setter Eth2 til master på eth3-5.

Som  betyr at de er switchet via switch chippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lazarus skrev:

Har du slettet standard konfig?

Standard konfig setter Eth2 til master på eth3-5.

Som  betyr at de er switchet via switch chippen.

 

Ok, så om jeg vil sette et annet VLAN på port 4, så er ikke det noe problem?

 

Ser et annet problem; selv om jeg har satt "norway", så bruker den kanaler som ikke er gyldige her når den står på "auto" på 5 GHz. Nå er den på kanal 150, eller noe sånt. Har dere det problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ZoRaC skrev:

 

Ok, så om jeg vil sette et annet VLAN på port 4, så er ikke det noe problem?

 

Ser et annet problem; selv om jeg har satt "norway", så bruker den kanaler som ikke er gyldige her når den står på "auto" på 5 GHz. Nå er den på kanal 150, eller noe sånt. Har dere det problemet?

nope. legg vlan og port i samme bridge og du er good to go.

 

MEN, viktig å fjerne standard konfig. hvis ikke så fjerner du eth2 fra master feltet på eth4.

 

 

Hum... har ikke sjekket. men normalt så skal den ikke kjøre på kanaler som ikke er lov... dette må jeg sjekke opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lazarus skrev:

Hum... har ikke sjekket. men normalt så skal den ikke kjøre på kanaler som ikke er lov... dette må jeg sjekke opp.

 

Jeg tok en "reset config" på 5 Ghz interfacet, ser nå ut til at den kanskje "kom seg". Kom opp på kanal 44 nå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg tok en "reset config" på 5 Ghz interfacet, ser nå ut til at den kanskje "kom seg". Kom opp på kanal 44 nå. :) 

Nei, det var visst bare midlertidlig...

 

Jeg får heller ikke lov til å skrive "5170-5190" i "scan list", det påstår den er "invalid value"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ZoRaC skrev:

Nei, det var visst bare midlertidlig...

 

Jeg får heller ikke lov til å skrive "5170-5190" i "scan list", det påstår den er "invalid value"...

Du har mottatt den internasjonale varianten og ikke den for "US only"?

Ser ut til at nesten alle frekvensene som hAP AC kan sende på er tillatt i norge.

https://routerboard.com/RB962UiGS-5HacT2HnT

Sitat

RB962UiGS-5HacT2HnT (International) supports 2412-2484MHz and 5150MHz-5875MHz range.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-01-19-77

Sitat

§ 11.Trådløse nettverk

(1) Frekvensbåndet 2400,0–2483,5 MHz tillates brukt til dataoverføring ...

(2) Frekvensbåndet 5150–5350 MHz tillates brukt til innendørs dataoverføring ...

(3) Frekvensbåndet 5470–5725 MHz tillates brukt til dataoverføring ...

(4) Frekvensbåndene 5725–5795 MHz og 5815–5850 MHz tillates brukt til dataoverføring ...

 

ser det er noen små hull i frekvensene men er du sikker på at den bruker ugyldige kanaler? hvilket modus står wifi interfacene på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lazarus skrev:

ser det er noen små hull i frekvensene men er du sikker på at den bruker ugyldige kanaler? hvilket modus står wifi interfacene på?

 

Hmm... er det rett og slett iPhone 7 som ikke støtter alle frekvenser da? For jeg ser ikke nettet nå og nå kjører den på 5825. 

Så fant jeg denne: https://laird-ews-support.desk.com/customer/portal/articles/1649439-faq-what-channels-are-supported-in-both-the-2-4-ghz-and-5ghz-band-in-most-countries-?b_id=1984

Der nevnes ikke de høye kanalene (annet enn som DFS, vet ikke hva det er?). 

 

Modus=ap bridge

 

Jeg fant også en med samme problem:

http://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=113997

Når jeg da satte manuelt en av UNI1-frekvensene, så virket det. 

 

Tenkte jeg kunne løse det med å sette scan-list til de 4 frekvensene nevnt som "indoor"-frekvenser, men den klager på invalid value, uansett hva jeg skriver (bortsett fra "default").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bruke scan-list så må du opprette en channel list og sette den som referanse i scan-list parameteren.

http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Wireless_Advanced_Channels

Sitat

[admin@MikroTik] /interface wireless> channels add frequency=5180 width=20 band=5ghz-a list=20MHz-list
[admin@MikroTik] /interface wireless> channels add frequency=5200 width=20 band=5ghz-a list=20MHz-list
[admin@MikroTik] /interface wireless> channels add frequency=5220 width=20 band=5ghz-a list=20MHz-list
[admin@MikroTik] /interface wireless> channels add frequency=5180 width=10 band=5ghz-a list=10MHz-list
[admin@MikroTik] /interface wireless> channels add frequency=5200 width=10 band=5ghz-a list=10MHz-list
[admin@MikroTik] /interface wireless> channels add frequency=5220 width=10 band=5ghz-a list=10MHz-list
[admin@MikroTik] /interface wireless> set wlan1 scan-list=20MHz-list,10MHz-list

 

Rart jeg ikke har hatt dette problemet. tror det er AP bridge jeg har benyttet meg av. og har ikke hatt problemer med å koble meg til med verken iPhone, PC eller android.

hva har du satt region til? Norway eller Norway pp(tror det var noe sånt). men du kan jo velge kanal selv. bruk wifi analyser til å sette kanal. og velg 802.11 som støttet protokoll. Mikrotik støtter mange trådløse protokoller så det kan lage problemer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lazarus skrev:

For å bruke scan-list så må du opprette en channel list og sette den som referanse i scan-list parameteren.

 

 

Ikke i følge lenken du la ut:

Sitat
 
  • default - default .11 channel list for given country and interface band and channel width;
  • numeric frequency ranges in MHz;
  • Advanced Channel, referred to by name;
  • Advanced Channel list, referred to by list name.

 

Får prøve via terminal - bare brukt webfig hittil. :) 

 

Har satt "norway", men prøvde den andre også. 

 

Tenkte "auto" var best, vet jo aldri når naboene bytter kanal/utstyr... :P 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Skal jeg scanne hver dag da?

hehe. bor du i leilighet? naboene vil normalt ikke kunne lage så mye støy at det blir plagsomt.

 

 

Kunne du tatt å kjørt denne via terminal?

 

/interface wireless export

 

og postet output?

 

!!! HUSK Å FJERNE PASSORD OG SECURITY SETTINGS!!! kan også fjerne SSID for sikkerhetsskyld.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lazarus skrev:

Noen fremgang @ZoRaC?

 

Ble litt opptatt med andre ting, men det med frekvensene tror jeg løste seg.

Via terminal funket f.eks "5170-5190,5190-5210,5210-5230" men i webfig ble det da stående "unknown" på 3 linjer og da fikk jeg ikke lagret evt endringer, så da ble det litt tungvint hvis jeg skulle endre noe senere.

 

Endte opp med å gjøre slik (10 MHz ville den ikke godta):

Sitat

[admin@MikroTik] /interface wireless> channels add frequency=5180 width=20 band=5ghz-a/n/ac list=20MHzlist
[admin@MikroTik] /interface wireless> channels add frequency=5200 width=20 band=5ghz-a/n/ac list=20MHzlist
[admin@MikroTik] /interface wireless> channels add frequency=5220 width=20 band=5ghz-a/n/ac list=20MHzlist
[admin@MikroTik] /interface wireless> channels add frequency=5240 width=20 band=5ghz-a/n/ac list=20MHzlist

:) 

 

Tror jeg ellers er ferdig med VLAN-oppsettet også, må bare få testet det. Tror jeg får gjort det i morgen, hvis det ikke funker skal jeg poste config! :)

 

Takk for hjelpen, så langt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg swappet AP og det ser ved første øyekast ut til å stort sett virke.

Men, jeg får ikke tilgang til APet selv lengre. Regner med det er fordi jeg er tilkoblet via et WLAN med VLAN satt og at det ikke er definert noe VLAN for management-adressen? Hvordan gjør jeg i så fall det?

 

EDIT:

Fant problemet, jeg hadde knyttet adressen til APet til ether1, la til en ny adresse nå, tilknyttet "bridge_klienter" og det ser ut til å fungere. :) 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, ZoRaC skrev:

EDIT:

Fant problemet, jeg hadde knyttet adressen til APet til ether1, la til en ny adresse nå, tilknyttet "bridge_klienter" og det ser ut til å fungere. :) 

Det var akkurat det jeg ville ha bedt deg om å gjøre. ?

 

45 minutter siden, ZoRaC skrev:

Da har jeg swappet AP og det ser ved første øyekast ut til å stort sett virke.

Flott! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg resatt og begynt på nytt 3 ganger! Hver gang jeg er nesten ferdig så gjør jeg noe som stenger meg ute :( og det er ikke det samme hver gang heller...

 

Jaja, mener jeg vet hvordan det må

gjøres nå da, sikkert bare hatt litt uflaks med rekkefølgen på enkelte ting. Får

prøve igjen i kveld! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Vel, nå har jeg resatt og begynt på nytt 3 ganger! Hver gang jeg er nesten ferdig så gjør jeg noe som stenger meg ute :( og det er ikke det samme hver gang heller...

 

Jaja, mener jeg vet hvordan det må

gjøres nå da, sikkert bare hatt litt uflaks med rekkefølgen på enkelte ting. Får

prøve igjen i kveld! :) 

Hehe... burde kanskje nevne safe mode funksjonen... som forhindrer deg fra å gjøre ting som stenger deg ute... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lazarus skrev:

Hehe... burde kanskje nevne safe mode funksjonen... som forhindrer deg fra å gjøre ting som stenger deg ute... 1f60f.png

 

Jeg prøvde den er par ganger og når

jeg syntes ting var som de skulle så

slo jeg av safemode og i samme sekund ble jeg kastet ut... :(

 

Men, nå er alt oppe og ser ut til å fungere! :D 

IMG_5033.PNG.05381a3a7896f03eece84e12901c9eea.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.