Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Solcellesystem - Hvilken inverter bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg er igang med å planlegge paneler på huset. Sånn det ser ut nå så er det snakk om et system med 18-20 paneler - ca 8,6 kWp.. 

Jeg tenker på sikt å montere batterier, og bør vel da gå for en hybridinverter fra start?

 

Ellers er det jo flere leverandører - Growatt, DEYE, Solis - Noen som har erfaringer å dele om de forskjellige?

Jeg ser at noen av de leverer egen "UPS" kurs som kan opprettholdes ved strømbrudd, men jeg lurer litt på hvordan denne kobles opp i praksis?

 

Jeg ønsker jo selvfølgelig en skyfri tilkobling til HA systemet, men annen funksjonalitet er jo viktigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Solis inverter. App og integrasjon mot smarthus er bare dritt, så hvis du ønsker brukbare data til smarthuset må du lage noe modbusgteier eller montere en elko smart tag eller annen strømmåler på kursen. Mulig noen andre merker er bedre, men jeg har inntrykk av at ingen er særlig gode.

Så vidt jeg har klart å finne ut er det i utgangspunktet kun hybridinvertere som kan gi strøm ved brudd, og da kun om de er tilkoblet batteri og kun på egen reservestrømskurs. Ihvertfall er det det som leveres mest her i landet, selv om det teoretisk finnes bedre løsninger. Victron tror jeg har muligheter, men det er også dyrt og ikke så mange leverandører som er gode på dette med batteri. Prisen på batteriene er nok også for høy til at det er lønnsomt nå.

Jeg ønsket egentlig  også batteri, men de løsningene jeg kunne få tilbud og priser på ble for dårlig og for dyrt, så jeg gikk for standard anlegg og satser på å oppgradere om 10-15 år når inverter uansett er utslitt og må byttes. Håper teknologien blir bedre til da!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt på de standardanleggene som div kraftselskap tilbyr men likte ikke løsningene. Standardanleggene kan egentlig bare redusere strømregningen i større eller mindre grad men gir ingen ekstra forsyningssikkerhet. Der er jo en planlagt kraftkrise i hele Europa og jeg er helt sikker på at der vil bli strømrasjonering om vinteren framover (jeg var nokså sikker på at der ville bli det sist vinter men jeg tok heldigvis feil...). Et lite sidesprang her er at en viktig funksjon med AMS måleren er at de høye herrer i kraftlaget kan sitte på sitt kontor og skru av strømmen i ditt hus så da blir det enkelt å styre strømrasjonering.

 

Jeg valgte å designe anlegget selv og det ga meg en del fordeler:

  1. I stedet for 5.840kWp solceller som standardanleggene ble satt opp med fikk jeg plass til 8.1kWp på samme taket.
  2. Jeg valgte off-grid inverter fordi de aller fleste grid-tie invertere MÅ ha nettspenning for å i det hele tatt virke. Faller nettet ut ved feil eller rasjonering så faller inverteren ut også.
  3. Min inverter klarer seg HELT uten nett og i starten hadde jeg noen brukte blybatterier som kunne ta hånd om overskuddsstrøm fra solcellene og også ga muligheten til å kjøpe strøm når den var billig og bruke når der var behov.
  4. Blybatteriene var på 48V/225Ah som gir en teoretisk energi på 10.8kWh men siden blybatterier bare bør utlades 50& blir det teoretisk 5.4kWh. I praksis var de dog bare rundt 2.6kWh og blybatterier har dårlig "rente", dvs at en må lade betydelig mer enn en får ut. Ble etterhvert byttet ut med LiFePO4 batterier på 26kWh
  5. Nå lever solcelleanlegget mitt helt adskilt fra nettet med unntak av de gangene jeg trenger å kjøpe strøm som nå om vinteren med veldig få soltimer, da kobler det seg på nett for batterilading.
  6. Ulempen er jo at jeg ikke KAN selge strøm om jeg ville men det gir meg total frihet i forhold til kraftlaget. Jeg er ikke avhengig av de og de merker ikke at jeg produserer strøm. Et 15Kw dieselaggregat kan jo også være greit å ha i bakhånd om både sol og nett skulle bli borte i lang tid...

Ser noen her sliter med at nettet ikke klarer å ta unna nok strøm og at inverteren da konker ut, slikt skjer ikke hos meg. Helt uoffisielle rykter fra mitt lokale kraftselskap sier også at de er i ferd med å nå metningspunktet på solcelleanlegg...

 

Har skrevet en del mer rundtom anlegget her: 

 

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt kanon ut det der Svein, det er noe sånt jeg egentlig ville ha.. Men siden jeg ikke har kapasitet til å gå DIY ruten nå så blir det et nøkkelferdig system, og da tenkte jeg i hvert fall å finne noe som nærmer seg off-grid løsningen.. Det ser for meg ut til å være en hybridinverter, og f.eks denne fra DEYE har off-grid utgang, og også mulighet til tilkobling av generator.

En ting jeg ikke har funnet ut er om den fungerer uten batteri også, frem til jeg får handlet inn et..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH skrev (10 timer siden):

Det ser for meg ut til å være en hybridinverter, og f.eks denne fra DEYE har off-grid utgang

Den så jo staselig nok ut men jeg fikk det ikke helt klart for meg at den kan leve sitt eget liv helt uten nett (spør forhandleren). Den fungerer helt sikkert uten batteri men da gir den ikke den forsyningssikkerheten du vil få med batteri og dødt nett. Skal du ta høyde for å ha "nødstrøm" MÅ du ha batteri.

 

En annen ting er: Hvordan kan du styre inverteren? Alle invertere har nok en eller annen app-styring men det er langt viktigere å kunne la hjemmeautomasjonssystemet styre inverteren automatisk.

 

Min inverter har en mengde innstillinger tilgjengelig fra både display og app (laaaaangt mer oversiktlig enn fra display) men de aller fleste settes en gang og blir stående slik. Det jeg har tatt daglig og automatisk kontroll over er kun driftsmode (prioritering mellom sol, nett og batteri) og til en viss grad batteriladstrøm fra nett.

 

Jeg har 2 LiFePO4 batteri på til sammen ca 26kWh og nå på denne tiden med både lav sol (som gir mye skygge på solcellene) og få soltimer så holder det liv i huset hele dagen omtrent uavhengig av hvor mye strøm jeg bruker til vaskemaskin, stekeovn og slikt. Jeg koker på gass så det koster ikke noe på strømsiden. I de x antall billigste timene, som vanligvis er om natten, kjører systemet automatisk på batterilading og vv-bereder. Hvor mange timer lading som trengs kalkuleres automatisk ut fra batteri SOC og antatt solenergi i morgen. Det funker sånn noenlunde men trenger litt mer finjustering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri skal på plass etterhvert, ser bare på mulighetene om å spre kostnadene litt utover. 🙂 En av de som var på befaring nevnte også at det nå er mulig å bruke enkelte elbiler (f.eks Hyundai I5 iflg han) som batteri for systemet når den er parkert, det er jo ikke dumt heller!

 

Styremulighetene for inverteren er jo litt av grunnen til denne tråden, jeg prøver å samle litt erfaringer fra de som har slike bokser. 🙂 DEYE saken så ut til å ha god meny på eget display, om den er god å bruke gjenstår jo å finne ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH skrev (2 timer siden):

Styremulighetene for inverteren er jo litt av grunnen til denne tråden,

Min inverter styres via en RPi som er koblet til inverteren med USB. På RPi kjører et Python programmet mpp-solar. Mpp-solar henter status fra inverter og 2 stk JK-BMS via Bluetooth og sender til MQTT broker. Jeg har laget meg en håndfull enkle shellscript i RPi for å styre inverteren. Shellscriptene startes fra NodeRed med "EXEC" noden via passordløs ssh.

 

Shellscriptene er VELDIG enkle men fant ikke noen lurer måte å gjøre det på. F.eks. filen mpp-USB.sh inneholder bare:

mpp-solar -n Inverter1 -c POP00

Filnavnet forteller meg at inverteren skal prioritere Utility (altså nettstrøm) først, så Solar og så Batteri. Kommandoen til inverteren for denne innstilling er "POP00". Tilsvarende filer for de andre prioriteringene og også for andre settinger som ladestrøm fra nett.

 

Hvorvidt denne metoden passer på Deye inverteren aner jeg ikke...

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.