Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tilgjengelig hvis, om, dersom?


Anbefalte innlegg

Har i dag Homey Bridge til å styre varme, lys (i hovedsak Tradfri) og ulike varslinger i min fritidsbolig. Fungerer utmerket så langt.

 

Men hvilket system er «enklest» og har minst avhengigheter? Kan mitt oppsett gjøres mindre sårbart med feks å kombinere med lokal gateway fra Ikea? Eller vil en overgang til Hue-lys og gayeway gjøre det sikrere? Er det noen av løsningene - spesielt for lysstyring - som kan gjøres redundante?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Home Assistant, men det betyr lite i denne sammenhengen. Til styring av varme har jeg Nobø sin hub og system. Dette styres i fra Home Assistant, men skulle Home Assistant bli utilgjengelig av en eller annen grunn så kan jeg fortsatt styre varmen via Nobø appen. Så denne hub'en og appen fungerer som en "plan B". 

 

Når det gjelder lys, har jeg satset 100% på smart belysning med Zigbee. Dette styres automatisk med bevegelsessensorer og lysstyrkesensorer. Men jeg har allikevel i hvert rom plassert en Zigbee bryter som har direkte binding mot lyset i rommet. Da kan jeg slå av og på lys og stille lysstyrke selv om Home Assistant er nede. 

 

Da har jeg tatt høyde for det viktigste, at varme- og lysstyring er redundant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å IKKE ha redeundante systemer fordi de viktigste funksjonene (varme/varmepumpe/solceller) krever en god del logikk for å funke uansett og det blir en del ekstra styr med redundans. Jeg har noen svært få manuelle brytere til lys men bare en er koblet direkte til dimmeren, de andre går via NodeRed slik at når jeg slår på om dagen får jeg 100% lys mens på om kvelden gir 30% og på om natten bare gir 1% lys. Trykk og hold gir 100% lys selv på kveld/natt.

 

Med samme system, f.eks. alt lys fra HUE eller Ikea, er det nok greit å bruke leverandørens app i nøden mens automatikken styrer til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.