NilsG Posted January 6 Share Posted January 6 Vi har fått tegninger på kjøkken, og det er stekeovn med mikrobølgeovn plassert over i høyden. I utgangspunktet ser dette bra ut, men så kom jeg på at vi kanskje kunne byttet det ut med en dampovn. Eller stekeovn nr. 2 med innebygd mikrobølgeovn? Hva ville du valgt? 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted January 6 Share Posted January 6 NilsG skrev (7 minutter siden): Hva ville du valgt? 🙂 Litt oppe i høyden er alltid lurt. Slik valgte jeg det: Øverst: Mikro med stekeovn. Nederst Stekeovn med varmluft/grill. Oppvaskmaskin også litt i høyden. Alt dette er det dyreste fra Ikea uten at det var særlig dyrt... Sett krav til oppvarmingstid på stekeovn til f.eks. max 6 minutt, da kan du regne med den har tilstrekkelig effekt. Hadde en gang en Ikea ovn med pyrolyse men selv etter å ha kjørt pyrolyse 2 ganger og hatt servicemann som sa at alt var i orden så var den klissete og skitten... Den fikk de tilbake... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas_E Posted January 15 Share Posted January 15 On 06/01/2024 at 10:38, NilsG said: Vi har fått tegninger på kjøkken, og det er stekeovn med mikrobølgeovn plassert over i høyden. I utgangspunktet ser dette bra ut, men så kom jeg på at vi kanskje kunne byttet det ut med en dampovn. Eller stekeovn nr. 2 med innebygd mikrobølgeovn? Hva ville du valgt? 🙂 Tror du at du kommer til å bruke noe dampfunksjon? Vi har hatt dampovn/mikro-kombi nå i 5 år uten å bruke og holder nå derfor på å bytte ut til stek/mikro-kombo. I tillegg har vi en vanlig stekeovn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NilsG Posted January 15 Author Share Posted January 15 (edited) Egentlig litt tvilsomt at damp kommer til å bli brukt. Sviger har dampovn, de bruker den sjelden (og bruker den også feil, etter min mening 😂 ) Har sett at det holdes kurs i bruk av dampovn. Kan sikkert lese seg til det essensielle fort eller se noen tips på YouTube. Lurte også på (som du tenker?) å ha stekeovn nr 2 med mikro. Men vet ikke helt om vi kommer til å ha behov for to stekeovner, så det ser ut som det blir 1 vanlig ovn + 1 vanlig mikro. Ovnen skal selvsagt ha rask oppvarming og varmluft slik at vi slipper å sløse penger (og benkeplass!) på airfryer (som er elektronikkbransjens keiser i nye klær 😏) Edited January 15 by NilsG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas_E Posted January 15 Share Posted January 15 21 minutes ago, NilsG said: Lurte også på (som du tenker?) å ha stekeovn nr 2 med mikro. Men vet ikke helt om vi kommer til å ha behov for to stekeovner, så det ser ut som det blir 1 vanlig ovn + 1 vanlig mikro. Min erfaring er at kombi-ovn med stekeovn og mikro i ett er helt fantastisk om du bruker den mye til å varme opp rester eller tine ting fra fyseren. Pga sånn som mikrobølger fungerer rent fysisk så er komboen med ordinær varme helt ypperlig for å tine og varme opp uten at det blir vassent, tørt, ujevn varme osv. som mikrobølger har problemer med. 25 minutes ago, NilsG said: Ovnen skal selvsagt ha rask oppvarming og varmluft slik at vi slipper å sløse penger (og benkeplass!) på airfryer (som er elektronikkbransjens keiser i nye klær 😏) Vi oppgraderte jo som sagt nettopp damp/mikro-ovnen til steke/mikro. Da så jeg at hvertfall Bosch har kommet med såkalt "Air Fry"-funksjon. Nå er det jo litt som du sier keiser i nye klær, men da finnes det altså et spesifikt program og et spesifikt brett som brukes for å bli mer likt ordinær Air Fryer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts