Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Batteridrevet lykt med geogjerde


NilsG

Anbefalte innlegg

Skulle hatt lys i garderobeskapet på jobb. Må være batteidrevet siden det ikke er strøm.

 

Har powerbank jeg kan bruke.
 

Siden jeg alltid har med meg mobilen hadde det vært gøy med geogjerde slik at det alltid er lys i skapet når jeg er i garderoben. Eventuelt kunne jeg hatt bevegelsessensor med justerbar timeout?

 

Har loddebolt, men fint hvis jeg kunne kjøpt noe ferdig som lett kan kobles eller programmeres. 

 

Fins det billige lommelykter med mulighet for fjernstyring, for eksempel? 
 

Alle forslag mottas med takk 😀

Endret av NilsG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan løses enkelt: https://ledlyskilder.no/mobel-og-skap/12018-batteri-skapbelysning-20cm-svart-pir-sensor-oppladbar-5904703007579.html

Men selv om enkelt er praktisk er det ikke gøy. 🙂

Geogjerde har jeg dårlig erfaring med (Iphone), men du kan bruke en ESP32 med rele og skru på lys når den gjenkjenner bluetooth på din telefon. Ulempen er at den må trekke strøm hele tiden for å lytte etter telefonen. Jeg bruker ESPresense i Home Assistant hjemme, bl.a. til å holde lyset på ved hobbypulten når jeg sitter der slik at ikke lyset skrus av selv om jeg sitter stille, noe IKEA Vallhorn sensoren normalt ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESP32 er fristende.. 🙂 Kan den drives av en liten USB-C batteribank?

 

Skulle gjerne brukt en lommelykt som lyskilde, som kunne blitt styrt via USB-C eller ekstern bryter/rele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsG skrev (28 minutter siden):

ESP32 er fristende.. 🙂 Kan den drives av en liten USB-C batteribank?

 

Skulle gjerne brukt en lommelykt som lyskilde, som kunne blitt styrt via USB-C eller ekstern bryter/rele

Ja, ESP32 trekker strøm over USB inngangen og kan drives av en batteribank. Hvis du skal få brukbar batteritid på dette er neppe bluetooth metoden. Da er det bedre med en reed-switch (magnetkontakt som lukker kretsen ved kontakt) som kan vekke ESP32 brikken fra dvale og så kan den igjen lukke et rele som tenner et lys. Jeg har ikke laget noen ESP med dvalefunksjon selv, så der har jeg ikke noe mer å bidra med. Kan bli et artig lite prosjekt. 🙂

PS. Du trenger ikke ESP32 for en så enkel funksjon, det holder med ESP8266 som er litt billigere.

Endret av christbj
La til tips om ESP8266
Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (3 minutter siden):

Da er det bedre med en reed-switch (magnetkontakt som lukker kretsen ved kontakt) som kan vekke ESP32 brikken fra dvale og så kan den igjen lukke et rele som tenner et lys.

Hehe.

Hva med å bruke et reed rele eller en annen magnetkontakt som tåler nok strøm til å drive lyset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (21 minutter siden):

Hehe.

Hva med å bruke et reed rele eller en annen magnetkontakt som tåler nok strøm til å drive lyset?

Det blir for enkelt, da kan han like godt kjøpe den ferdige lykten jeg lenket til. 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (37 minutter siden):

Det blir for enkelt, da kan han like godt kjøpe den ferdige lykten jeg lenket til. 😄

Sant nok, dumme meg. Jeg tenkte på IKEA sine skaplys, men det er jo også for enkelt. Jeg har noen IKEA garderobelys med detektor for skapdør. De virker helt fint, men jeg burde allikevel bytte de ut....... 🤪

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, enkelt blir for enkelt. Eller, det hadde nok gitt mest verdi for pengene (og tid brukt). 😬 Men en ESP32 løsning virker mer fleksibel. Og det er kanskje litt moro å lage? 🤪

 

Har allerede ide om ventilasjon, sette en liten PC-vifte (på USB-C?) mot lufterillene på ene siden av skapet. Dette er nødvendig, siden han i skapet under hiver våte klær inni sitt skap, og tydeligvis sjelden vasker de. Stanken sto da jeg åpnet mitt (tomme) skap her etter helgen 🤢🤮 Tok en runde med teip for å tette lufterillene ned til hans skap, og tenker å hente frisk luft fra rillene i toppen av mitt eget skap i stedet. 😏


 

Har litt dårlige erfaringer med PiR-sensorer som registrerer dårlig, eller timer ut så man må stå og veive. En dørsensor av noe slag kunne kanskje vært mer pålitelig.

 

Synes også det var litt få lumen på den lykta det ble linket til (80-85 lm) da kan jeg neesten bare henge opp telefonen med den innebygde lykten slått på (40-45 lm). Lommelykter har jo mer fokus på lysstyrke. Pluss at den kan være hendig til andre aktiviteter eller prosjekter? (Ja, leter litt etter unnskyldning for å kjøpe lommelykt 🙂 )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.