Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Bruke hubber med zwave/zigbee som mottagere


minim

Spørsmål

Jeg har lite smarthus dingser i dag og tenkte å lage meg et oppsett med Z-wave primært og litt Zigbee (pga tilgang på utstyr). Ser da at om jeg kjøper USB dongler til begge standarder så er jeg fort oppe i rimelige hubber fra futurehome/homey som støtter begge standarder, men med en form for abonnemang. Kan man bruke disse hubbene "dumme" uten abo og knytte de mot nodered/homeassistant eller er usb dongler veien å gå? 

 

Skal primært styre garasjeport, noe varme, sensorer på fukt/temp og litt sånt så ingenting fancy som ikke en av standardene dekker sånn sett, men tenkte det var greit å ha begge tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg hadde Smartthings i starten. Jeg har koblet den til Home Assistant. Jeg har flyttet over det meste unntatt et lys og bevegelsessensor. Rett og slett fordi det er kronglete å demontere lysbryteren for å koble den til på nytt.

 

Jeg synes USB-dongler, og i mitt tilfelle, Home Assistant, ettersom det er relativt leverandørfritt og ulåst, som tryggest for fremtiden. Jeg tok ikke risikoen med en løsning med hardware og abonnement.

 

Men jeg betaler for Nabu Casa som man kanskje kan anse som et abonnement? 

Endret av Dukk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

På generelt grunnlag ville jeg nok ikke kjøpt Futurehome/Homey e.l. bare for å få tilgang til ZWave/Zigbee. Mye mulig det vil virke fint men sats heller på standardutstyr som USB-dongler når de likevel skal bruke NodeRED/HA.

 

Min verden ble mye bedre da jeg gikk i gang med ZWavejs2mqtt og zigbee2mqtt. Da har du alle enheter koblet til et standard grensesnitt og kan enkelt benytte de i flere systemer samtidig om du vil. NodeRED har jo drivere for både ZWave og Zigbee men har aldri hatt behov for å bruke de og vet derfor ikke hvor godt de virker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Dukk said:

Jeg hadde Smartthings i starten. Jeg har koblet den til Home Assistant. Jeg har flyttet over det meste unntatt et lys og bevegelsessensor. Rett og slett fordi det er kronglete å demontere lysbryteren for å koble den til på nytt.

 

Jeg synes USB-dongler, og i mitt tilfelle, Home Assistant, ettersom det er relativt leverandørfritt og ulåst, som tryggest for fremtiden. Jeg tok ikke risikoen med en løsning med hardware og abonnement.

 

Men jeg betaler for Nabu Casa som man kanskje kan anse som et abonnement? 

Endte med å gå den veien når jeg sto på butikken i går. 

 

Nabu casa er det remote løsningen til HA? Jeg har Ubiquiti wifi/router oppsett Med innebygget vpn så da slapp jeg å tenke på det. 

1 hour ago, SveinHa said:

På generelt grunnlag ville jeg nok ikke kjøpt Futurehome/Homey e.l. bare for å få tilgang til ZWave/Zigbee. Mye mulig det vil virke fint men sats heller på standardutstyr som USB-dongler når de likevel skal bruke NodeRED/HA.

 

Min verden ble mye bedre da jeg gikk i gang med ZWavejs2mqtt og zigbee2mqtt. Da har du alle enheter koblet til et standard grensesnitt og kan enkelt benytte de i flere systemer samtidig om du vil. NodeRED har jo drivere for både ZWave og Zigbee men har aldri hatt behov for å bruke de og vet derfor ikke hvor godt de virker...

Det ble slik i går 🙂

 

Jeg endte med å legge inn zigbee2mqtt som HA addon i går rett og slett fordi jeg etter litt prøving nå har kommet til at GUI er lettere å få til i HA. Savner nodered så det holder når det kommer til automasjoner men 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
minim skrev (På 4.2.2024 den 14.56):

Endte med å gå den veien når jeg sto på butikken i går. 

 

Nabu casa er det remote løsningen til HA? Jeg har Ubiquiti wifi/router oppsett Med innebygget vpn så da slapp jeg å tenke på det. 

Det ble slik i går 🙂

 

Jeg endte med å legge inn zigbee2mqtt som HA addon i går rett og slett fordi jeg etter litt prøving nå har kommet til at GUI er lettere å få til i HA. Savner nodered så det holder når det kommer til automasjoner men 😕

 

Nabu Casa er remote-tilgangen til HA, ja. Orker ikke fikle med Vpn og stole på at det er sikkert nok med mine evner. 

 

Tror du har gjort et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.