Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Måling av strøm forbruk


Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd dette til å måle strømforbruket med.

 

Kursen det gjelder er en 32 amp 3 fas. Kan denne brukes da?

 

Har ikke 400v inn i huset, ser måleren har N-leder såkalt 0 leder for 400v  trur jeg.

 

Takk for svar.

Screenshot_20240211_100956_AliExpress.jpg

Screenshot_20240211_101023_AliExpress.jpg

Endret av Stian90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke med den modellen. Den må monteres av elektriker da lederne den skal måle må kobles fra og tres gjennom hullene i måleren. Og, som du påpeker, er den laget for 400v TN nett. Jeg har ikke lyktes i å finne en enhet spesifikt for 3-fas 230V (IT/TT nett).

Det jeg har gjort, er å ta i bruk en rimeligere utgave som kan måle en eller to ledere hver med klemmer som kan festes rundt en tilgjengelig leder. https://smarthomescene.com/reviews/tuya-zigbee-single-clamp-energy-meter-review/ Jeg har brukt disse en stund til å måle strømforbruket på mine to luft-luft varmepumper. Da holder det med klemme rundt den ene av to ledere på tilførselen til varmepumpen.
Det siste jeg har gjort er å ta i bruk samme typen for å monitorere det totale strømforbruket på kursen til garasjen, som er 3 fas 32A på IT nett (230V). I garasjen har jeg en Easee ladeboks tilkoblet på egen 32A 3 fas kurs, men satt til å bruke kun 1 fase (koblet opp av elektriker på underfordeler i garasjen, i tilfelle noen skulle lure). Det er sjelden jeg bruker mye strøm til andre ting i garasjen, men jeg ønsket å få overvåket og kunne justere Easee ladeboksen eller skru av andre enheter hvis strømforbruket på en av fasene overstiger 32A. Da kreves det en klemme rundt hver av de tre lederne for å ha kontroll, ergo har jeg tatt i bruk to enheter med til sammen tre klemmer. Og det fungerer, de viser korrekt verdi i ampere (A). De viser ikke korrekt verdi i watt i alle tilfeller (viser omtrent halvparten), men det er heller ikke målet i dette tilfellet. Kan legge til at disse målerne, både av denne rimelige typen med klemme og den du viste til der ledningen må tres gjennom, selv må forsynes med strøm helst fra samme kurs, minimum samme faser, for å vise korrekte verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hflatoey skrev (På 11.2.2024 den 15.00):

Eg bruker zigbee versjonen av denne på mine solceller, eg har 3~ 230 IT nett 🙂

Det var veldig kjekt å høre, da virker denne tydeligvis også på IT nett! 🙂 Takk også for bildene, greit å få bekreftet hvordan det er koblet. Et stk bestilt - så har jeg den liggende klar til neste gang jeg trenger elektriker. Tror denne er bedre på en tre-fas kurs enn opplegget mitt med to målere, selv om det dekker hovedbehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Stian90 said:

Blå er koblet mot jord?

Ja, elektrikeren var litt usikker siden solcellene ikkje har N leder så han koblet den til jord og siden det virker og den viser samme verdier som inverteren så sa han seg fornøyd med det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt suspekt å koble utstyr fast mellom faser og jord. Selv om en har en normalsituasjon som angir spenninger mellom fase og jord, så er allikevel viklingene i trafo isolert i fra jord (IT-nett). I en feilsituasjon eller ved tordenvær, har en ingen garanti for maks spenning mellom faser og jord. Og da vil denne saken som har elektronikk for å måle spenningen, fort få for høy til at den tåler det.

En feilsituasjon kan være en jordfeil hos nabo i et apparat som kobler inn og ut. Hvis det er en induktans et eller annet sted i denne jordfeilstrømmen så kan denne induktansen generere høy spenning mellom fase og jord.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok lurt. En annen "situasjon" er at noen i nabolaget (via samme trafo som ditt hus får strøm i fra) får en elektriker eller kontrollør på besøk og som skal måle isolasjon mellom fase og jord. Da kan du, hvis en gjør en glipp i målingen, få isolasjonstesteren (megger) sin testspenning mellom en fase og jord i ditt hus. Det kan være 500V. Jeg har selv en megger som ved hjelp av trykknapp kan settes til 2000V så mye rart kan skje. Normalt kobler en ut sikringer når en måler isolasjonen, men en kan glemme det eller måle på en annen kurs enn den en har koblet ut sikringen på.

Mulig eksemplene er litt spesielle, men poenget er at du har ingen kontroll på hva slags spenning det kan bli mellom fase og jord.

Nå er det en evighet siden jeg selv jobbet som elektriker og jeg kjenner ikke til dagens lover og forskrifter. Men jeg blir ikke overrasket hvis det er et konkret forbud mot å koble det slik som du har vist bilde av.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.