Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer på vegg + Spotter i tak, beste løsning? (ZigBee)


Evelen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi har kjøpt nytt hus, eller gammelt hus, flytter inn i mai.

I denne boligen har jeg som et mål om at alle vesentlige ting skal fungere selv når Home-Assistant eller andre tjenester er nede

 

Vi skal kjapt i gang med å renovere stua, av med veggplater og bytte til gips, nytt gulv, nytt tak, ny peis osv. I den forbindelse ønsker jeg spotter i taket, men jeg vet ikke hva jeg skal velge.

 

Absolutte Krav:

  • Skal kunne styres med ZigBee, nærmere bestemt Zigbee2MQTT. Ønsker ikke egen hub fra Hue eller andre.
  • Manuelle justeringer på dimmer skal registreres på ZigBee nettet, slik at man ser faktisk status på belysningen.
  • Skal fungere fra bryter/dimmer selv når Zigbee2MQTT, eller kontroller er nede.
  • Skal være døn stabilt

 

Ønsker:

  • Veksling mellom varm og kald hvit (viktig)
  • RGB (mindre viktig)

 

Pris: Innen rimelighetens grenser.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Og spørsmålet er?

Dine 4 absolutte krav er fornuftige. Jeg hadde omtrent det samme, men jeg satte ikke som krav at jeg skulle bruke zigbee2mqtt. Jeg vet fortsatt ikke om den er det beste alternativet. 

De andre 3 alternativene har jeg løst enkelt i og med at dette er standard funksjonalitet i zigbee. Jeg har kun smarte pærer og har fjernet gamle lysbrytere og bruker zigbee knappepanel og zigbee bevegelsesensorer til å styre lys.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei.

Det kom kanskje litt uklart frem hva som var spørsmålet her. Spørsmålet var egentlig, "hvilke produkt innenfor kravene anbefaler dere?"
Min oppfatning, og egen erfaring er at Zigbee2MQTT er det "beste" per dags dato, spesielt i forhold til kompatibilitet med mange produkter og utvikling.

 

Har skjønt det at disse tre variantene er mest vanlig:
image.thumb.png.af6a7079ccec737fcd1765926fafc6e3.png
Med smart dimmer og dumme spots er det jo ganske safe og enkelt, men da er det vel begrenset hvilke fancy ting man kan gjøre med spottene (RGV, varm og kald, soner, osb).
Med smarte dimmere og spotter, da er jeg avhengig av at enhetene er kompatible med å direkte-binde seg til hverandre, samt at endringer fra Dimmer også rapporteres til resten av zigbee nettverkset. Stabilitet i bindingen må også være 100%.

Siste alternativ hvor Dimmer må kommunisere via controller, og eventuelt via automasjoner/Home-assistant er ikke aktuell da dette ikke fungerer uten at systemet er oppe.

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altså det midterste alternativet, men jeg har en linje mellom koordinator og dimmer også. Basis funksjonalitet som å slå av og på lys og sette lysstyrke, blir håndtert med direkte binding. Men koordinator ser jo hva jeg gjør med dimmer og i HA har jeg feks laget lang-trykk på knapper som henter fram forskjellige scener. Så jeg kan bruke ekstra funksjonalitet når HA er oppe og kjører, men stopper HA og zigbee2mqtt, så er det bare basis funksjonalitet som virker. Og det er å slå av og på og stille lysstyrke.

Jeg bruker Philips pærer og Philips Dimmer med 4 knapper. Disse har funksjonalitet der de gir denne muligheten, men jeg vet ikke om alle andre zigbee knappepanel kan det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelen skrev (På 8.3.2024 den 20.45):

At kum slike basisfunksjoner fungerer uten HA går helt fint.

Hvilke spesifikk dimmer, spotter og koordinator bruker du?

zigbee2mqtt med Sonoff Dongle-P

Philips Hue Dimmer Switch (det er en sak med 4 knapper)
Stort sett kun Philips Hue lyskilder. Det er pærer i forskjellige fasonger, lyslister og armaturer med innebygd lys. Har også noen få led-drivere fra Ikea og Sunricher. Til sammen er det ca 80-90 lyspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøner.

Slik jeg skjønner det så er kommunikasjonen mellom bryter og pærer via bluetooth, mens kommunikasjonen via f.eks Home-Assistant da går via Zigbee og direkte mot pærene? Du doblet-parrer dem altså, først parrer du pærene med bryter, men så parrer du dem samtidig med zigbee kontroller?

 

Så er det makis 10 spotter per bryter, stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelen skrev (1 time siden):

Skjøner.

Slik jeg skjønner det så er kommunikasjonen mellom bryter og pærer via bluetooth, mens kommunikasjonen via f.eks Home-Assistant da går via Zigbee og direkte mot pærene? Du doblet-parrer dem altså, først parrer du pærene med bryter, men så parrer du dem samtidig med zigbee kontroller?

 

Så er det makis 10 spotter per bryter, stemmer?

 

Jeg har ingen brytere eller lys med bluetooth

 

En oppretter en lysgruppe i zigbee. Det er ingen grense på hvor mange lyskilder det kan være i en slik gruppe. Gruppene lyskilden tilhører, er lagret i lyskilden. Dimmer/bryter kjenner bare til gruppe og vet ikke hvor mange lys den inneholder. Den sender kommandoer til gruppen og ikke til lyskilder individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Her kjører jeg "Micro Matic Zigbee MicroDim 250" dimmer mot "SG Zip" spotter som har dim-to-warm lyspærer.

 

https://efobasen.no/produkt/1477777

https://efobasen.no/produkt/3200980

 

Et lite kompromiss på dette med fargestyring, men det har jeg heller aldri savnet. Blir et meget behagelig og varmt lys når man dimmer ned lysstyrken om kvelden.

 

Så er dette et system som har fungert dønn stabilt mot "Home Assistant ZHA" og "Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle" siden jeg tok det i bruk for et par år siden. Og hvis (når...) Home Assistant eller Zigbee eller noe annet smarthusrelatert havarerer, så har du alltid den fysiske skruknappen bortpå veggen som fungerer like godt som en god gammeldags "dum" dimmer.

 

-MariusL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dette skjønner jeg er "dumme led, smart dimmer"-varienten. Er innfelte spotter jeg er ute etter, men den dimmeren ser veldig kjekk ut, ser elektroimportøren har den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det stemmer. Jeg kan varmt anbefale denne fremgangsmåten. Da eliminerer du mange potensielle feilkilder, og bygger et smarthus som fortsatt fungerer som hus selv om "smart" tar seg en feriedag.

 

Elektroimportøren har en rekke spotter for innfelling med dim-to-warm:

https://www.elektroimportoren.no/?query=warmdim

 

Lykke til!

 

-MariusL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok være nøye med å velge riktig dimmer og pærer da, jeg har prøvd binding før via zigbee2mqtt

https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/binding.html


Fikk da ikea+ikea til å virke, men ikke ikea+aqara.

 

Ellers så lener jeg meg litt på måten @MariusL har gjort det. Billigere også ^^ Men dyrt blir jo renoveringen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.