Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Port forwarding


Shabe

Spørsmål

Hei jeg lurte på hvordan man kan sette opp port forwarding for POW-U fra amsleser.no. Jeg har prøvd å finne info fra nett men har også prøvd ulike porter til den, men til ingen nytte. Jeg satt opp portåpning fra telenor sitt ruternettside med tcp,udp eller begge, lokal ip addresse, lan port og wan port. Jeg bruker også statisk ip addresse som ikke er i listen til dhcp eller den dynamiske listen som ruteren har for pow-u.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei.

Vet du at du må åpne porter her, eller er det noe du har funnet på selv? Jeg leser at  POW-U er en ESP32 basert enhet som kommuniserer over MQTT.

Siden du benytter Telenor sitt rutermodem så kan jeg si med ganske stor sikkerhet at du kun har et LAN. Utgangspunktet da er at alle enheter på innsiden av ditt nettverk vil kunne kommunisere med hverandre på en hver protokoll, portåpninger er ikke nødvendig fordi all trafikk ferdes fritt.

 

Hva er det egentlig du skal koble denne mot, er det en lokal MQTT server eller er det en MQTT server på internett? Om det er sistnevnte så trenger du som nevnt åpne port for dette.  

Standard port for MQTT er 1883 (ukryptert), eller 8883 (kryptert).

 

Om du forteller mer om hva du prøver få til er det sikkert lettere å hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Evelen skrev (44 minutter siden):

Om du forteller mer om hva du prøver få til er det sikkert lettere å hjelpe

Jeg ville trodd at en skal lese pow-u sin nettside utenfra. Denne er på port 80 og tcp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Evelen skrev (11 timer siden):

Hei.

Vet du at du må åpne porter her, eller er det noe du har funnet på selv? Jeg leser at  POW-U er en ESP32 basert enhet som kommuniserer over MQTT.

Siden du benytter Telenor sitt rutermodem så kan jeg si med ganske stor sikkerhet at du kun har et LAN. Utgangspunktet da er at alle enheter på innsiden av ditt nettverk vil kunne kommunisere med hverandre på en hver protokoll, portåpninger er ikke nødvendig fordi all trafikk ferdes fritt.

 

Hva er det egentlig du skal koble denne mot, er det en lokal MQTT server eller er det en MQTT server på internett? Om det er sistnevnte så trenger du som nevnt åpne port for dette.  

Standard port for MQTT er 1883 (ukryptert), eller 8883 (kryptert).

 

Om du forteller mer om hva du prøver få til er det sikkert lettere å hjelpe

Hei🙂, det står i nettsiden i amsleser med det å åpne port for pow-u.

 

Jeg prøvde også mqtt med homeassistant for pow-u og det virket som jeg fikk det til med pcen min som server for å bare teste, så jeg kan gjøre det kanskje senere med raspberrypi ellerno.

 

Selve enheten kobles opp til wifi også har den egen lokal nettside som man leser data av, jeg vil sette opp portforwarding for pow-u slik at jeg kan lese av nettsiden utenfor mitt eget wifi nettverk🙂

 

stigvi skrev (11 timer siden):

Jeg ville trodd at en skal lese pow-u sin nettside utenfra. Denne er på port 80 og tcp

Prøvde port 80, tcp og udp men fikk ikke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Evelen skrev (13 timer siden):

Hva er nettsiden du skal lese fra?
Ut i fra manualen må du sette opp en MQTT broker.

Dette ser ut som GUI-et vist i manualen: https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware

Nettsiden er lokal som er koblet til wifi via selve leseren, mqtt er hvis man skal bruke det for home assistant ellerno, men jeg tenker å gjøre det senere med raspberrypi når jeg får den.

 

Først så tenker jeg å åpne port for den så jeg kan lese utenfra wifi nettverket mitt for den lokale nettsiden, med port forwarding tror jeg ikke man trenger å bruke mqtt for å lese fra nettsiden

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.