Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Organisere data


stigvi

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg flytter python skript over til HA automasjoner, har jeg også kikket litt på å organisere andre typer data / konfigurasjon. Mulig at python skript har gjort meg lat i og med at denne har organisering av skriptene og at dette har vært godt nok. Det er også mulig at etterhvert som systemet utvider seg, blir en vant med at det er dårlig organisert.

 

I teorien kan all konfigurasjon samles i en enkel fil. Men i praksis er dette splittet opp i flere filer allerede når en installerer HA.

En kan bruke !include og splitte det opp enda mer i flere nivåer. En kan også inkludere yaml-filer rekursivt i fra en katalogstruktur og på den måten gå fra en automasjon i hver sin fil som en ytterkant til alle automasjoner i en felles fil som den andre ytterkant. Eller noe midt i mellom. Og dette gjelder ikke bare automasjoner, men alt annet også som scener, templates, sensorer, mqtt osv.

Det som var nytt for meg var begrepet "packages". Her kan en samle all konfigurasjon av forskjellige typer som naturlig hører sammen i en pakke. Dette må jeg se nærmere på.

Er det noen her som bruker "packages" i HA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.