Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lese av HAN porten ved hjelp av EspHome


Anbefalte innlegg

Om du ikke har veldig lyst til å mekke og kode selv så kjøp en ferdig AMS leser! Jeg er veldig fornøyd med min, en AMS leser for Kamstrup.
Jeg trodde det ville gå dårlig å la den stå inne i et metallskap der måleren står. Men den har visst ikke hørt om Faradays bur. 😉  For det går bra.

 

https://www.amsleser.no/hjem/1-11-pow-k-kamstrup.html#/11-pow_k_options-pow_k_uten_3d_printet_holder_trenger_ikke_eller_printer_selv

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik. Men det virker som om de som lager den er mer opptatt av å lage et fancy web grensesnitt enn å få basisfunksjonalitet til å virke. Jeg kunne installert en gammel versjon av amsleser som jeg vet virket, men funderer også på å lage noe selv. Får se hva jeg gjør til høsten når det er kjekkere å sitte inne å mekke sammen noe enn å være ute og nyte sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (6 timer siden):

Jeg laget en HAN-leser som støtter Matter over Thread basert på et Silicon Labs det kit og en slik:

 

https://www.mikroe.com/m-bus-slave-click


En grunn til at EspHome frister er at jeg vil kjøre min egen behandling av data på esp32. Og med EspHome er det lett å oppdatere kode OTA. Støtter Silicon Labs dev kit det? Eller må du oppdatere kode ved hjelp av kabel?

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde en hanleser med esp32 og noen transistorer for noen år tilbake, det er ikke veldig vanskelig, men du kommer til å slite veldig med å drive den fra hanporten. Jeg tror jeg brukte ca 10% av tiden på å lage dekoderkretsen og programmering, og de resterende 90% på å ikke dra ned to linjen. Det funket ok,men jeg endte med å kjøpe en Tibber pulse, og sette den opp til å sende mqtt pakker direkte til homeassistant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fred skrev (21 minutter siden):

Lagde en hanleser med esp32 og noen transistorer for noen år tilbake, det er ikke veldig vanskelig, men du kommer til å slite veldig med å drive den fra hanporten. Jeg tror jeg brukte ca 10% av tiden på å lage dekoderkretsen og programmering, og de resterende 90% på å ikke dra ned to linjen. Det funket ok,men jeg endte med å kjøpe en Tibber pulse, og sette den opp til å sende mqtt pakker direkte til homeassistant

Jeg har allerede en esp32 tilkoblet HAN som går på strøm så dette er ikke en aktuell problemstilling for meg. Men takk for svar.

Som nevnt ovenfor, jeg ønsker å prosessere data i esp32. Det kan feks være å integrere opp energi ut i fra effekt som sendes på HAN porten hvert 2,5s. Slikt er ikke mulig med pulse. Da må en i så fall integrere opp i Home Assistant og da blir resultatet feil hver gang en tar en omstart på Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (12 timer siden):

Jeg har en slik. Men det virker som om de som lager den er mer opptatt av å lage et fancy web grensesnitt enn å få basisfunksjonalitet til å virke. Jeg kunne installert en gammel versjon av amsleser som jeg vet virket, men funderer også på å lage noe selv. Får se hva jeg gjør til høsten når det er kjekkere å sitte inne å mekke sammen noe enn å være ute og nyte sommeren.

Da kan du vel ta utgangspunkt i den firmwaren som ligger der og tilpasse den dine egne behov? Det er jo en av fordelene med åpen kildekode. Jeg mener det er ESP32 som sitter på kortet.
https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware
Eller om du kjører den mot zigbee2MQTT så kan du jo hente ut data etter eget behov.
Eller er det noe her jeg ikke ser/forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (38 minutter siden):

Eller er det noe her jeg ikke ser/forstår?

Det tror jeg. Hvorfor blander du inn zigbee?

Ja, jeg kan i teorien laste ned kildekoden og modifisere den. I praksis er det en del jobb med dette. En skal jo forstå hva som foregår i denne koden. Og som nevnt, de har lagt inn mye som har med dette web-grensesnittet å gjøre.

Fordelen med esphome er at det er brukervennlig og noe jeg kjenner. Jeg holder en knapp på at det er den veien som er lettest å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, stigvi said:


En grunn til at EspHome frister er at jeg vil kjøre min egen behandling av data på esp32. Og med EspHome er det lett å oppdatere kode OTA. Støtter Silicon Labs dev kit det? Eller må du oppdatere kode ved hjelp av kabel?

 

Matter over Thread (og Silicon Labs dev kits) devices støtter OTA. Espressif har også ESP32 dev kits som støtter Matter.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh…i see.  Hvis du absolutt vil bruke esphome til å dekode meldingen må du lage en custom component ettersom esphome ikke har en ams modul for dekoding, dette vil være et greitt utgangspunkt: https://community.home-assistant.io/t/hacky-integration-for-m-bus/127288, men du må fortsatt skrive det om til å funke mot han meldingen.

 

Her er han dekodingen til ams-reader repoet https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware/blob/main/src/IEC6205621.cpp som vil være ganske grei å bruke.

 

så da trenger du kun å implementere integreringen og publisere den.

 

Men du slipper ikke unna en del koding selv om du bruker esp-Home


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.