Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Råd angående enkel Z-wave termostat


JxxxIxxx

Anbefalte innlegg

Som novise på hjemmeautomasjon har jeg oppdaget at det er mye å sette seg inn i og foreløpig er det litt "information overload" i hodet, så jeg ber om unnskyldning hvis mine spørsmål er banale.
En av de feltene jeg foreløpig sliter litt med å ha oversikt over er termostater.

Jeg har noen mulige scenarier der jeg ønsker på sikt å regulere romtemperatur i rom med elektriske panelovner som jeg kan koble på de standard Z-wave kontaktpluggene som det finnes mange av.
Jeg har allerede testet et oppsett der jeg bruker Moskus sitt termostat-script i Homeseer for å styre temperaturen i et rom på denne måten, og dette fungerer tilsynelatende helt fint og virker problemfritt så langt.
Men jeg har et annet mulig bruksområde der det ikke passer så godt å kun styre panelovnene med en ren virtuell termostat gjennom Homeseer. Jeg ønsker heller å finne en z-wave enhet som gjør samme funksjonen og som kan betjenes både direkte og via Homeseer. Men her er det jeg sliter litt med å forstå hva som er mulig med de ulike termostat-enhetene som finnes på markedet.
Mine krav til enheten blir omtrent som følger:
- Batteridrevet, slik at den kan plasseres hvor som helst.
- Primærfunksjon er som nevnt å styre elektriske panelovner ved å slå av og på kontaktplugger.
- Skal være kompatibel med Homeseer (antar de fleste er det?).
- Bør helst kunne styre panelovnene direkte, siden den da vil fungere også dersom Homeseer-kontroller faller ut, antar dette kan være via assosiasjon?
- Så enkel som mulig å betjene (dvs. endre temperatur), også for personer med minimal teknisk trening og forståelse, som f.eks. mine gamle foreldre i åttiåra. Enheten bør i prinsippet bare bestå av et enkelt display som viser setpointtemperatur, samt betjening for å stille denne temperaturen opp og ned.
- Må i tillegg kunne sette setpoint temperatur fra Homeseer for å styre romtemperatur i perioder der ingen er tilstede på lokasjonen samt også om natten o.l.
- Den trenger ikke inneholde mulighet for egne schedules e.l., slike funksjoner kan jeg styre via Homeseer.

Er denne en mulig kandidat: https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/189-termostat-srt321.html ?
eller denne: https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/829-temperatur-sensor-link-rs-z.html ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRT321 skal fungere til det formålet du beskriver, men jeg har ingen personlig erfaring med den. Det finnes imidlertid en tråd om den her:

 

15 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Jeg har allerede testet et oppsett der jeg bruker Moskus sitt termostat-script i Homeseer for å styre temperaturen i et rom på denne måten, og dette fungerer tilsynelatende helt fint og virker problemfritt så langt.

Takk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JxxxIxxx skrev:

men også fordi jeg lærte litt mer om scripting i HS ved å studere koden .

... det er derfor jeg sender ut scriptene mine i åpen kode, uten å kryptere dem. Hvis andre kan lære av det, så er det bare bra. :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Asterix said:

Har en srt321 hjemme som gjør det du etterspør. Ser litt gammeldags, men virker fint.

SCS317 kan også være et godt(bedre) valg, dog jeg selv ikke har erfaring med det!

 

Takk,

kikket på SCS317 også, og det er en aktuell kandidat, men det som trekker ned i mitt aktuelle bruksscenario er at den er mer "komplisert", flere knapper og mer info i displayet, noe som ikke er ønskelig akkurat til det jeg er ute etter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.