Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec Wallmote


JxxxIxxx

Anbefalte innlegg

Er klar over at Wallmote er helt ny, men spør likevel: Er det noen som vet hvordan denne fungerer i Homeseer, kan man direkte trigge events fra knappetrykk?

Eller har den samme type oppsett som en del andre "fjernkontroller" at den bare kan brukes via "Scenes" eller ved direkte assosiasjon til andre enheter? Jeg kjøpte en Nodon Octan for en stund siden, bare for å oppdage at den ikke støttet hver enkelt knapp direkte i Homeseer, noe som som gjorde at jeg ikke kunne bruke den akkurat slik jeg hadde tenkt. Vil helst unngå slike bomkjøp i fremtiden, så hvis noen har noe mer detaljer om Wallmote i Homeseer så mottas dette med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Jeg kjøpte en Nodon Octan for en stund siden, bare for å oppdage at den ikke støttet hver enkelt knapp direkte i Homeseer, noe som som gjorde at jeg ikke kunne bruke den akkurat slik jeg hadde tenkt.

Skjønte ikke helt hva du ønsker å gjøre? Jeg har denne selv med HS3 i "Central Scene-mode". Har eventer som trigges hvis verdien til en av de 16 knappekombinasjonene trykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, iceball skrev:

Skjønte ikke helt hva du ønsker å gjøre? Jeg har denne selv med HS3 i "Central Scene-mode". Har eventer som trigges hvis verdien til en av de 16 knappekombinasjonene trykkes.

Samme her, men via OpenHAB da... i config parameter så kan du velge hvilken type kommando Nodon Octan skal sende til sentralen. Etter at jeg byttet så virket det uten noe videre krangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, iceball said:

Skjønte ikke helt hva du ønsker å gjøre? Jeg har denne selv med HS3 i "Central Scene-mode". Har eventer som trigges hvis verdien til en av de 16 knappekombinasjonene trykkes.

Litt vanskelig å forklare i detalj nå, husker ikke akkurat hva jeg prøvde å gjøre lenger :) Men en ting som jeg registrerte var f.eks. at hvis jeg trykket på en knapp så ville det deretter ikke blir registrert noe nytt trykk på samme knappen før etter at en annen knappekombinasjon var trykket på. Jeg forstår nå at det er slik scenes er tenkt å virke, men det var bare ikke det jeg var ute etter der og da. eller kan det godt tenkes at jeg har misforstått noe, er temmelig "noob" på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, JxxxIxxx skrev:

Litt vanskelig å forklare i detalj nå, husker ikke akkurat hva jeg prøvde å gjøre lenger :) Men en ting som jeg registrerte var f.eks. at hvis jeg trykket på en knapp så ville det deretter ikke blir registrert noe nytt trykk på samme knappen før etter at en annen knappekombinasjon var trykket på. Jeg forstår nå at det er slik scenes er tenkt å virke, men det var bare ikke det jeg var ute etter der og da. eller kan det godt tenkes at jeg har misforstått noe, er temmelig "noob" på dette her.

Kan virke som du har satt kontrollen i feil "mode". Husker ikke helt, men enten så bør man justere dette før inkludering eventuelt kjøre en rescan etter man har endret mode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Lazarus said:

Samme her, men via OpenHAB da... i config parameter så kan du velge hvilken type kommando Nodon Octan skal sende til sentralen. Etter at jeg byttet så virket det uten noe videre krangling.

1 minute ago, iceball said:

Kan virke som du har satt kontrollen i feil "mode". Husker ikke helt, men enten så bør man justere dette før inkludering eventuelt kjøre en rescan etter man har endret mode.

Det kan godt være den er i feil "mode".

Det jeg tenkte å gjøre var et oppsett der et enkelt trykk på en bestemt knapp slo på et eller annet, og så at et trykk til på samme knappen slo det av igjen, altså at knappen virket som en "toggle switch". Jeg forsto etterhvert at det ikke vill fungere slik Octan var satt opp, da jeg først måtte trykke på en annen knapp og så på den opprinnelige knappen igjen for at det skulle bli registrert i HS. Og jeg fant ikke ut av om den kunne omkonfigureres til å oppføre seg slik jeg ønsket og hvordan man evt. gjorde det. Noen søk på nettet syntes å indikere at det ikke var mulig, så da ga jeg opp og har ikke hatt tid til å se på det senere. Kanskje på tide å studere litt mer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JxxxIxxx skrev:

Det kan godt være den er i feil "mode".

Det jeg tenkte å gjøre var et oppsett der et enkelt trykk på en bestemt knapp slo på et eller annet, og så at et trykk til på samme knappen slo det av igjen, altså at knappen virket som en "toggle switch". Jeg forsto etterhvert at det ikke vill fungere slik Octan var satt opp, da jeg først måtte trykke på en annen knapp og så på den opprinnelige knappen igjen for at det skulle bli registrert i HS. Og jeg fant ikke ut av om den kunne omkonfigureres til å oppføre seg slik jeg ønsket og hvordan man evt. gjorde det. Noen søk på nettet syntes å indikere at det ikke var mulig, så da ga jeg opp og har ikke hatt tid til å se på det senere. Kanskje på tide å studere litt mer.....

Slik jeg har det så sender den hver gang jeg klikker, men jeg må bruke "item updated" event ikke "item changed", heter sikkert noe annet i HS.

Men den sender hvertfall forskjellig scene ID for hver enkelt knappe-event.

for eks:

10 for bryter 1 klikket kort

11 for bryter 1 hold

12 for bryter 1 release

13 for bryter 1 dobbel

20 for bryter 2 ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Lazarus said:

Slik jeg har det så sender den hver gang jeg klikker, men jeg må bruke "item updated" event ikke "item changed", heter sikkert noe annet i HS.

Men den sender hvertfall forskjellig scene ID for hver enkelt knappe-event.

for eks:

10 for bryter 1 klikket kort

11 for bryter 1 hold

12 for bryter 1 release

13 for bryter 1 dobbel

20 for bryter 2 ....

Det stemmer at den ga ut en unik verdi for hver "knappe-kombinasjon" slik du beskriver det. Det jeg slet med hvis jeg skulle bruke den som en "toggle" var at hvis det påfølgende tasttrykket var det samme som det forrige så skjedde det ingen endring i status, ingen oppdatering ble registrert. Ut i fra det jeg forstår så er det nettopp slik man kan forvente av en kontroller i scene-modus. Det jeg ikke klarte å finne ut av fra brukermanualen var om den kunne omkonfigureres. Det er beskrevet hvordan man endrer parametre for å endre oppførselen, men jeg forstod rett og slett ikke hva de ulike begrepene betydde (f.eks "Central scene" vs. "Scene activation"  og "mono" vs. "duo" ).  Ut fra det lille jeg forstod så kunne det tyde på at det jeg ønsket var å sette hver knapp i "mono" modus. Men så vidt jeg husker så endret ikke dette oppførselen så vidt jeg kunne se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hum.. jeg har desverre herjet til mitt z-wave management, så jeg får ikke åpnet det pr nå og sjekket hvilket modus den er i. Men, det høres ut som om det er HomeSeer som kanskje ikke tigger scriptet/eventet når verdien oppdateres med samme verdi som er satt. Som nevnt så er det forskjell i OpenHAB mellom changed og updated event.

 

Noen som faktisk HAR HomeSeer som kan komme med input her? gjerne som har fått til Nodon Octan fjernkontroller? ? 

 

Tror jeg har min i Scene Activation mode. ut fra hukommelsen min, som jeg nok kan innrømme at har flere hull en den burde... Noe kona kan si seg enig i! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lazarus skrev:

Noen som faktisk HAR HomeSeer som kan komme med input her? gjerne som har fått til Nodon Octan fjernkontroller? 1f642.png 

Jeg har HS3 og kontrolleren min står med en child device: Central Scene(V 2). Fungerer upåklagelig.

2017-02-22_22-13-31.thumb.png.00dca5fd781d0e931ff39459f2002a63.png

 

Eventer for hver knapp og funksjon - inkludert forskjellig dimmenivå på knapp 3 avhengig av når på døgnet.

2017-02-22_22-15-24.thumb.png.cc733f1186cef0204b9542bd5563768d.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Lazarus said:

Slik jeg har det så sender den hver gang jeg klikker, men jeg må bruke "item updated" event ikke "item changed", heter sikkert noe annet i HS.

Etter litt mer fikling har jeg kommet til at her var du inne på noe vesentlig.  Triggeren for eventen stod til "...changes and becomes:.....", men hvis jeg endret til "...had its value set to:...." så trigger den hver gang jeg trykker, selv om den allerede stod til samme verdi.  Da har jeg lært noe nytt i dag også :) Det som lurte meg første gangen tror jeg var at jeg så bare på loggen, og i loggen vises ikke knappetrykket hvis den ikke endrer verdi.

 

Ellers hadde det jo vært fint om noen visste noe om mtt opprinnelige spørsmål, om denne Wallmote-saken oppfører seg på noenlunde samme måte, det ser ut som en mer praktisk utformet enhet til en del formål. Men den er vel kanskje litt for ny ennå til at noen har praktiske erfaringer, hvis noen har fått tak i den i det hele tatt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JxxxIxxx skrev:

Etter litt mer fikling har jeg kommet til at her var du inne på noe vesentlig.  Triggeren for eventen stod til "...changes and becomes:.....", men hvis jeg endret til "...had its value set to:...." så trigger den hver gang jeg trykker, selv om den allerede stod til samme verdi.  Da har jeg lært noe nytt i dag også :)

... jamfør HomeSeer-skolen del 7. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Moskus said:

... jamfør HomeSeer-skolen del 7. :) 

Akkkurat :) Hadde faktisk lest alle disse (veldig nyttig ?), men det tar litt tid å få med seg alt i praksis :)

 

17 minutes ago, iceball said:

Det ser ut som Wallmote har samme problemet som Octan, ingen god måte å skille opp og ned på kontrollen når den er tatt av opphenget. Har Octan på soverommet og da ser man ikke alltid like godt.

Jeg tenkte meg kanskje at Wallmote burde egne seg i en mer fastmontert rolle, der man ønsker noe som skal henge på veggen permanent, da hele flaten er aktive knapper, ikke bare noen små felt som på Octan. I en sånn bruk er dette med opp og ned ikke så mye tema.

Ut fra den lille erfaringen jeg har med Octan egner den seg best til å holde i hånden, da jeg synes knappene er for små til å være praktiske som veggbryter. Men du har nok mye mer erfaring med dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å inkludere wallmote i Homeseer ?  Jeg har forsøkt fire ganger nå, både non-secure og vanlig. HS finner den med en gang og starter prosessen, deretter stopper den og går på time-out etter en stund. (se bilde)

Jeg kjøpte den på Intin, skal høre med de om de har noen tips...

include.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Det burde ikke ha noe å si, men er du langt unna controlleren?

 

Nei, 2 cm ?

Intin svarte meg nå for litt siden (kanonbra service!) Den skal fungere bra i HS, de ba meg lade den. Litt lading og en rescan - nå fungerer den! ☺️

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.