Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

... En Tuya "ZigBee Wifi MmWave Human Presence Motion Sensor With Luminance/Distance Detection" ( puhh! Det var en munnfull ) sensor for å være nøyaktig.

Den inkluderte jeg i Home Assistant Zigbee2MQTT på få sekunder.   Godkjent.

Men jeg har forstått det slik at denne kan spamme Zigbee nettverket. Så jeg er litt spent på om det går an å justere noen parametere så den ikke blir så pratsom.

Og nå er jeg plutselig interessert i noe som kan fortelle meg om trafikktettheten på Zigbee nettverket. Kanskje det ikke er noe problem.

Det går jo også an å få den med WiFi om det er bedre.

Hvorfor så denne radaren? For det første har jeg vært radioamatør i mange årtier uten å ta skade av det ( tror jeg ). Så foliehatt har jeg ikke, og tror ikke det er noe problem med så svak radar.

Og denne sensoren løser det problemet PIR sensorene har: De detekterer ikke tilstedeværelse men bevegelse. Denne radardingsen er så følsom at jeg klarer ikke å unngå å bli registrert. Kanskje om jeg slutter å puste? Men da har jeg nok et mye større problem enn at lyset (i taket) slokner. 
Nå kan jeg kanskje automatisere den knappen jeg har ved senga som setter huset i nattstilling, og tar hensyn til nattlige toalettbesøk uten at jeg gjør noe annet enn å forlate senga.

Uansett, det ser ut som jeg har noe å leke meg med nå som været skiftet fra for varmt til for vått.

Radar.jpg

• Like 1
Skrevet

Spennede. Jeg har kikket litt på slike sensorer, men siden jeg ikke har (enda) Zigbee så har jeg ikke slått til. Håper du legger ut info hvis det er noe den er dårlig på. 

Er det korrekt at den krever micro-USB tilkobling(fast strømtilførsel)? 

Skrevet

Ja. Den har USB-C tilkobling og er død som ei spekesild om den ikke får strøm gjennom den. Den er nok for glad i strøm til å gå på batteri.

Nå har jeg bestilt 5 Zigbee og 5 WiFi av denne for å eksperimentere. Så ja, jeg skal gi beskjed om den ikke er snill. Å klage er jeg flink til. 😅

Så langt ser jeg ikke noen spamming rapportert i Z2M. 1-3 meldinger i løpet av 10 sekunder er det meste jeg har sett. Noen ganger bare 1 melding på 10 s.

Og såpass bør Zigbee nettet tåle. Den er forresten en av de travleste routere i nettet her. Og det kan vel bare være bra tenker jeg meg. 

Men det kan jo hende den lager trafikk som ikke Z2M dytter over til MQTT?

Skrevet

Har en slik. Fungerer greit for å detektere om det er noen tilstede eller ikke, men avstander og slikt fungerer dårlig. kan være kresen på plassering, og må holdes unna wifi-router og slikt, de lager krøll!. Har heller ikke klart å justere følsomheten presist nok nok til at den registrerer mennesker i hele stua uten å trigge på katta. Men, det fungerer likevel enormt mye bedre enn PIR-sensor!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.