Gå til innhold
  • Bli medlem
  • 0

Erfaringer med Aqara vindu/dørsensor og temp. sensor

Spørsmål

Skrevet (endret)

Hei,

Er i gang med å bestille inn diverse utstyr (har litt HUE og trådfri fra før) for å gjøre leiligheten litt smartere. Valget har falt på Home Assistant og jeg venter nå på en mini-PC som skal settes opp med HAos, sammen med Nabu Casa Home Assistant Connect ZBT-2

Jeg tenkte å starte med å få satt temperatursensorer i alle rom, samt magnetsensorer på vinduer og dører. Min gode venn ChatGPT anbefalte denne temperatursensoren fra Aqara og denne magnetsensoren fra Aqara. Noen som har noe erfaring med disse? Er de OK?

Kom gjerne med andre innspill. Alle svar settes pris på 🙂

Endret av Zletten

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet
Zletten skrev (6 timer siden):

Hei,

Er i gang med å bestille inn diverse utstyr (har litt HUE og trådfri fra før) for å gjøre leiligheten litt smartere. Valget har falt på Home Assistant og jeg venter nå på en mini-PC som skal settes opp med HAos, sammen med Nabu Casa Home Assistant Connect ZBT-2

Jeg tenkte å starte med å få satt temperatursensorer i alle rom, samt magnetsensorer på vinduer og dører. Min gode venn ChatGPT anbefalte denne temperatursensoren fra Aqara og denne magnetsensoren fra Aqara. Noen som har noe erfaring med disse? Er de OK?

Kom gjerne med andre innspill. Alle svar settes pris på 🙂

Har mange av de og det har aldri vært noe tull med de. Dørsensorene går forresten på 6-7 året på originalt batteri.

• 0
Skrevet
Zletten skrev (13 timer siden):

Det er neppe noe i veien med disse (jeg har ingen av dem), men jeg synes ca 200,- for en temp/fukt-sensor uten display er for mye, når Ikea nå har startet salg av sin Temp&fukt sensor Timmerflotte med display for kr 119,-. Nå er den sensoren ikke Zigbee, men Thread som er fremtiden for smarthusprodukter fra Ikea. Din ZBT-2 kan brukes enten til Zigbee eller til Thread. Så hvis du skal bruke Thread sensorer og Zigbee trenger du to, eller må du gjøre et valg, i alle fall til å begynne med (du ender trolig opp med begge radioprotokoller uansett).  🙂 

Du kan også vurdere enda billigere temp/fukt sensorer. Jeg har mange Xiamo Miija Bluetooth termometer/fuktmåler, lastet med alternativ firmware. Den kan også lastes med firmware som endrer den fra Bluetooth til Zigbee. Disse bruker knappecellebatterier (CR2032), derfor mener jeg Ikea sin nye Timmerflotte er en litt bedre løsning.

For dør/vindu sensorene kan jeg bare si at @Stigví´s erfaring med mange år mellom batteribytte er mye bedre enn jeg har opplevd med Ikea sin Zigbee dørensor Parasoll. Den nye, Timmerflotte, bruker Thread og er alt for ny til at noen har fått erfaring på batterilevetiden. Men det vil være naturlig at Ikea har lært av erfaringen fra sist og designet denne bedre. En stor fordel med alle sensorene til Ikea er at de er laget for oppladbare AAA batterier. Mindre kostnader til batteribytte og mindre søppel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.