Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ikke la eventer dimme hvis lyset er justert manuelt


Steinis

Anbefalte innlegg

Har en del eventer som juster lyset etter tid på døgn etc. men hvis lyset har blitt dimmet manuelt i mellomtiden vil jeg gjerne at neste event som kjører "hopper" over dette lyset.

 

Hvordan har dere løst det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine eventer som styrer lyset i henhold til ... whatever...  skrur det stort sett kun på eller av (skal jeg begynne å justere lysstyrken etter behov så begynner det å bli litt sært. Teknisk mulig, men sært selv for meg, for Lux er ikke bare Lux).

 

Eventet som skrur lyset AV sjekker dermed bare om lyset er PÅ. Hvis det er PÅ, så kan automatikken skru det av. Dette vil dermed ikke bli trigget hvis lyset er DIMMET (eller allerede er av). Motsatt også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, når du mener på så er det 100%? 

 

Så hvis man skifter fra dag til kveld i HS så vill jeg gjerne hatt litt mere power til lysene i stuen for eksempel. Det du sier er at HS ikke rørene dimmingen på lysene dine, kun om de er av eller på altså 0 eller 100%? 

 

Samboeren er ikke veldig fornøyd med hvordan det er nå så prøver å gjøre det litt enklere, vi kan dimme lysene med z-wave bryterne eller HStouch, men er jo enig i at brukervennligheten til disse bryterne er ganske dårlige i forhold til en elko dimmer med hjul. Derfor jeg tenkte jeg skulle prøve å sette scenarioer som basere seg på lysstyrke/tid på døgnet.

Ser det kan bli vanskelig da det er stor forskjell på om vi ser tv eller bare prater/spiller spill.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Steinis skrev:

Ok, når du mener på så er det 100%? 

Ja, av er 0%, teknisk sett.

Så alt fra 1-98% (av merkelige grunner) er "dim".

 

34 minutter siden, Steinis skrev:

Det du sier er at HS ikke rørene dimmingen på lysene dine, kun om de er av eller på altså 0 eller 100%? 

Ja, riktig. :)

 

35 minutter siden, Steinis skrev:

Ser det kan bli vanskelig da det er stor forskjell på om vi ser tv eller bare prater/spiller spill. 

Du kan jo lage en virtuell device for å skru av automatikken hvis du ikke kan bruke ON/OFF-tilnærmingen, det gjør jeg i andre sammenhenger.

 

Da er det jo bare å sjekke i de samme devicene om automatikk-devic'en er på eller ei, og hvis den er det, så trigg eventet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Ja, av er 0%, teknisk sett.

Så alt fra 1-98% (av merkelige grunner) er "dim".

 

Ja, riktig. :)

 

Du kan jo lage en virtuell device for å skru av automatikken hvis du ikke kan bruke ON/OFF-tilnærmingen, det gjør jeg i andre sammenhenger.

 

Da er det jo bare å sjekke i de samme devicene om automatikk-devic'en er på eller ei, og hvis den er det, så trigg eventet. :)

 

Ja kanskje jeg skulle prøve meg på noe sånt:) 

Eller så gjør jeg som deg, kun styrer AV/PÅ.

 

Har jobbet litt med en endless rotary encoder med trykknapp som jeg har koblet til en Arduino via MySensor appen, den sender egentlig bare verdien +1 eller -1 hvor hver gang man rotere et "klikk", og 0 hvis man trykker på den. Funker egentlig bra nesten som en elko-dimmer, må bare få den liten nok og i en pen innpakning:) Blir den bra så får jeg lage en liten tråd om den!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Steinis skrev:

Har jobbet litt med en endless rotary encoder med trykknapp som jeg har koblet til en Arduino via MySensor appen, den sender egentlig bare verdien +1 eller -1 hvor hver gang man rotere et "klikk", og 0 hvis man trykker på den. Funker egentlig bra nesten som en elko-dimmer, må bare få den liten nok og i en pen innpakning:) Blir den bra så får jeg lage en liten tråd om den!

Oooh, spennende! :)

 

Jeg har lurt på noe av det samme, men det virker så mye å få plass til i en veggboks....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det som er litt stress. Både batteri og Ardunio micro tar plass. Greit å ha et batteri man slipper å bytte hele tiden også. Tenkte veggboks ja, men også kanskje bare en elko 33mm påveggskappe der har man litt større plass. Den bygger jo en del mere ut da som kanskje ikke er så pent, men lettere å lage mange og bare slenge opp her og der. Kjøper man et Elko reparasjonsett til dimmere får man jo likt utseende som resten også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Steinis skrev:

Har jobbet litt med en endless rotary encoder med trykknapp som jeg har koblet til en Arduino via MySensor appen, den sender egentlig bare verdien +1 eller -1 hvor hver gang man rotere et "klikk", og 0 hvis man trykker på den. Funker egentlig bra nesten som en elko-dimmer, må bare få den liten nok og i en pen innpakning:) Blir den bra så får jeg lage en liten tråd om den!

 

Har brukt denne litt til dimming, funger nokså likt en Elko-dimmer.

https://www.tronika.no/en/zwave-controllers/865-wall-controller-psr04.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Moskus skrev:

Gjør den? Den er jo ikke "uendelig roterende" som en typisk 0-10V dimmer?

 

ja nå er jeg også spent:) Fikk inntrykk av at den vrir man en kvart gang med/mot klokken og holder der for å dimme opp/ned til man har nådd ønsket verdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser der ja. Fant denne videoen som viser litt mere. Ser jo ok ut, men liker ikke helt at den er så treg. Vrir til en verdi man tror man vil ha så venter man litt?

Men den ser absolutt ikke så gal ut, synes den er litt dyr til å ha til hver lampe/rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Steinis skrev:

Ser jo ok ut, men liker ikke helt at den er så treg.

Det burde jo være mulig å stille på, uten at jeg kan garantere det.

 

2 minutter siden, Steinis skrev:

Men den ser absolutt ikke så gal ut, synes den er litt dyr til å ha til hver lampe/rom.

Ja, det blir jo muligens litt overkill, men en til hele rommet kunne jo vært aktuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den bare på lån i et par dager. ?

 

Den var ganske responsiv da jeg testet den, men kommer nok ann på oppsettet(direkte assosiasjon vil nok fungere relativt bra ,for eksempel).

 

Jeg var ganske fornøyd med å ha den i stuen ettersom at den kunne tas med til stuebordet og dimmes derifra dersom jeg hadde gjester. ?

 

Den nullstilles ikke dersom du dimmer fra controller.

 

Den innebygde timer funksjonen var noe komplisert å bruke så den valgte jeg bare å overse. ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.