Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

gullfrode

Spørsmål

Hvilken løsning har dere på varsling på enheter av feks. brannalarm?

I fibaro hadde jeg et script som varslet på valgte enheter med type alarm og hvilken/hvor enheten var lokalisert på push(gjennom app)http://www.siio.com/alarm-security/fibaro-smoke-sensor-in-practice-how-to-code-your-smoke-alarm-12339/ . Hadde denne både på vann og røyk, og fikk ufrivillig testet begge (og slapp drama). 

Endret av gullfrode
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
19 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg sender push og epost ved røyk, alarm og bevegelse. Og oppringing via telefon.

Har du script på det som lister opp(ingen programmerer som nevnt, men det er fullt mulig i Lua hvertfall), eller har du lagt en event pr. enhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker KD-101 for røykvarsling, og får alle eller ingen. Ved vann så har jeg et script som lister opp hvilken alarm som sist ble trigget.

 

Ingenting av det er krise. Det viktige er ikke hvilken informasjon man får, men AT man får informasjonen. F.eks. tar det forsvinnende lite tid å lete etter vann på avveie så lenge man vet hvor sensorene er. Da er poenget AT man har fått beskjeden. :)

 

Det samme med brann, og der gjentar jeg meg gjerne ofte: Få folk ut, så kan du tenke på å slukke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har også forsøkt å få lagt inn KD-101 men sliter med at status ikke oppdateres i HomeSeer. Får en device med maaaange ulike statuser. Men kan i grunn velge reset eller disable.

Så kommer det utfordringer med varsler. Laget event som skal trigge epost når bevegelse, denne ender opp med sende typisk 10 - 20 eposter, så legge til andre varsler er uaktuelt før dette fikses. Sensoren er en phillo pst02b.

Kan du dele hvordan du har satt opp varsel-event og om KD-101 er modifisert på noen måte etter rfxcom plugin har lagt den til?

Sent fra min F8331 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
28 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg bruker KD-101 for røykvarsling, og får alle eller ingen. Ved vann så har jeg et script som lister opp hvilken alarm som sist ble trigget.

 

Ingenting av det er krise. Det viktige er ikke hvilken informasjon man får, men AT man får informasjonen. F.eks. tar det forsvinnende lite tid å lete etter vann på avveie så lenge man vet hvor sensorene er. Da er poenget AT man har fått beskjeden. :)

 

Det samme med brann, og der gjentar jeg meg gjerne ofte: Få folk ut, så kan du tenke på å slukke!

Akkurat det jeg er ute etter, tar inni hampen lang tid å lage event for hver enkelt varsler, og som du beskriver viktig å vite tvert hvor alarm er trigget. Litt av grunnen til at jeg gjorde idiotien med å gå over til z-wave var vannvarlser fordi jeg har holdt på  skru kobberrør selv for å slippe rørlegger(totalrenovering etter hvert, og liker ikke å da fjerne dyrt arbeid da vi tenker å endre layout på huset, slenge på en etasje etc.

Dyr hobby som ikke akkurat sparer tid, men arti læll.

Har du delt scriptet og du kanskje?

Og hva til Push, er pushover alternativet til iOS?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, gullfrode skrev:

og som du beskriver viktig å vite tvert hvor alarm er trigget.

Jeg prøvde egentlig å si det motsatte... Det viktige er ikke HVOR men AT.

 

Jeg har et event med flere triggere:

IF vannsensor 1 = alarm,
OR IF vannsensor 2 = alarm,
OR IF vannsensor 3 = alarm
(og så videre)
THEN Send push ("Det er vann et sted!")

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
35 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg prøvde egentlig å si det motsatte... Det viktige er ikke HVOR men AT.

 

Jeg har et event med flere triggere:


IF vannsensor 1 = alarm,
OR IF vannsensor 2 = alarm,
OR IF vannsensor 3 = alarm
(og så videre)
THEN Send push ("Det er vann et sted!")

 

Ikke når man pleier å røyklegge huset(installerte bl.a en ovn i høst og fyrte opp, mens det var -10 ute, glemte at jeg har lest at nye ovner har litt belegg som brennes av første runde) og knote med vann når ungene er ute:O).

Er folk inne så drille på å komme seg ut ASAP selvfølgelig, alt det andre er bare ting.

Har du lagt ut scriptet og du kanskje?

Siden jeg har Aeotec sirene i tillegg så syns jeg det var veldig greit at det plinget opp overalt hvor alarmen var utløst.

Fibaro-varslerne mine har litt ulv-ulv-tendenser når batteriet begynner å bli dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk, akkurat slikt jeg var ute etter. Hadde tilsvarende i HC2 som i tillegg ved aktivering av en Virtuell Device varslet om en dør ble åpnet, dette ser grei ut å omgjøre til alarmscript og.

Sidesport: Bare få styr på varmescriptet, og kanskej fjerne/legge itl noen multisensorer igjen, så tror jeg at jeg ikke kommer til å savne HC2 så mye(men får vel beholde den når jeg får i retur for å oppdatere Fibaro-noder).

Får finne en løsning i tillegg til å trigge garasjeportåpner i fra tlf også, får vel gå tungveien og installere Homebridge på en pi.

Hadde håpt en like lettvint løsning som for Fibaro/Domotics for Homekit, men det ligger noen timers jobb bak fra noen flinke karer på de plugin´ene og.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.