Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

uzb1 på RPI eller z-net?


panylund

Anbefalte innlegg

ja kanskje jeg skulle til senere tids generasjoner (og meg selv når gullfisk modusen slår inn) nevne litt om hva jeg har prøvd;) kan begynne med oppsummeringen: alt;) (og så får dere bare beklage ranten under;) , men da får jeg ihvertfall nevnt hva jeg prøvde så andre kan slippe å kaste bort tid på det om de skulle være i samme sko som meg)

rett etter jeg oppdaget problemene så var en test connection og optimize vanlig x4 + 1x full første steg.

Det hjalp ikke i det hele tatt så jeg prøvde så å kjøre en optimize av hver enhet som var trege. no deal. 

Deretter kjørte jeg remove include på den ene multisensoren som var treg for å se om det var noe hjelp i. nope.

Så ble det (etter å ha varmet helvete litt igjen når jeg fant ut at blbackup hadde stoppet for en måned siden) å kjøre restore fra forrige z.wave backup jeg hadde. ingen effekt

så restore av hele homeseer mappen (etter å ha tatt ny backup og sjekket at den var komplett) ingen effekt. dette satte da også z-wave pluginen tilbake fra 113 til 87.

dette var vel ca det tidspunktet jeg søkte hjelp her. bestillte ny uzb1 siden jeg har hatt litt følelsen av at den kanskje hostet litt i ny og ne og at det dermed uansett kunne være greit med en backup.

frem til den ankom kjørte jeg et utall optimaliseringer både av enkelt noder og hele nettverket i både full og vanlig type. det kunne noen ganger se ut til å hjelpe men det var kun enkelt tilfeller. den ville etter en optimalisering som så veldig bra ut reagere kjapt på første motion for så å bruke et minutt på neste.

når den nye uzb1'en ankom kjørte jeg inn den nyeste backupen fra z-wave og verifiserte at alt fortsatt fungerte like dårlig. optimalisering ga samme resultat og ingen endring, konklusjon uzb1 var ikke skyld i problemene. 

Neste steg ble da å prøve å kjøre begge sammen og se om jeg kunne knytte noen enheter til den nye uzb1'en for å se om det var signal styrke problemer evt støy som gjorde at avstanden mellom node og interface ble problematisk. det ga meg jo litt mer hodebry så jeg fant tilslutt ut at å bare remove fra den ene og flytte de over til et nytt nett på den andre uzb1'en var enklere. og når det funket så var jo løsningen egentlig enkel (om enn litt arbeidssom, ihvertfall om jeg hadde flere noder)

et siste forsøk før jeg flyttet alt over var forøvrig å avinstallere hs3 helt med regcleaning etc for å forsikre meg om at alt hs3 relatert var helt borte. For så å reinstallere og hente tilbake bare de nødvendige filene fra backup. det hjalp for øvrig heller ikke i det hele tatt. (med mindre det er medskyldig i at et nytt nett hjalp da..) prøvde også z-seer her men med unntak av å gi meg en annen måte å se de samme problemene mine på så hjalp det meg vel ikke nevneverdig med å fikse problemene. 

jeg synes det er veldig snodig at det ikke hjalp å kjøre restore av nettet til uzb1'en, det skulle jo i utgangspuntktet resatt den helt. virker mer som om hs3 sitt nettverk husket enhetene og en eller annen innstilling for den som var buggy. Når jeg opprettet de nye nettene laget jeg nye nettverks id'er for de for å være sikker på at det ikke kunne bli noen forveksling mot det gamle.

 

forøvrig et lite spørsmål. når man velger erase interface and create new network burde man ikke da fått en ny nettverks id? 

jeg endte opp med å bruke en z-wave backup fil hvor jeg slettet alle noder og la inn en ny fiktiv id.. eneste jeg fikk til å funke der og da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.