Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

uzb1 på RPI eller z-net?


panylund

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen som har noen formening om hva som er best? 

ser jo ut til at den internasjonale versjonen av z-net bare er en rpi med en usb1 men om det er noe spesiel software som kjører på den vet jeg ikke?

noen som evt har begge og kan si noe om hvilken som er best, raskest, mest stabil  etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagen får du vel ikke kjøpt "HS sitt eget interface", så en Z-NET er vel bare en RPi med en UZB1 koblet til. 

 

Når det er sagt så er det jo bygget en del "smarthet" inn i den enkle programvaren på Z-NETen. Om det er bedre eller dårligere enn en RPi + UZB1 pluss egen programvare vet jeg ikke om det er enkelt å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe software på z-net'en altså ? hva er det den tar seg av i såfall? sånn utover å videresende uzb1 imputen  til homeseer installasjonen?

rpi + uzb1 som jeg tenkte på er jo da som guiden her et sted med rpi som kjører serial over nettverk til homeseer på en annen pc.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, panylund skrev:

hva er det den tar seg av i såfall?

Det er en eller annen variant av Linux med noe programvare for å ta seg av kommunikasjonen med HomeSeer (samt litt enkel vedlikehold).

 

Det er en hakket "mer integrert" metode enn å benytte RPi-serial-over-ethernet, selv om det også fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok;) jeg bruker uzb1 via rpi-zero w idag men er nysgjerrig på om z-net evt er bedre. 

Det fungerer for det meste problemfritt men inimellom har ikke homeseer greit å restarte interfacet på første forsøk når den er via rpi. men det kan være sticken sin skyld. den restartet ikke alltid på første forsøk når den sto rett i pcen heller. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, panylund skrev:

Det fungerer for det meste problemfritt men inimellom har ikke homeseer greit å restarte interfacet på første forsøk når den er via rpi. men det kan være sticken sin skyld.

Hmmm... Dette har jeg ekstremt sjeldent behov for, men den Z-NET restarter alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. jeg har tidvis hatt mye bruk for det:\ igjen nå som z-wqve pluginen bugger litt så må den restartes mellom hver optimise. den blir aldri ferdig selv om den i loggen står som optimise done så vil jeg nete gang jeg velger optimise og start få en "kan ikke starte fordi tidligere optimise ikke er ferdig" melding.

 

da spørst det om jeg ikke skal vurdere å kjøpe inn en z-net etterhvert. den kan jo ihvertfall være fin å ha som hoved device også kan jeg bruke den gamle rpi+uzb1 enten som backup eller som interface på steder med dårlig z-wave dekning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, panylund skrev:

z-wqve pluginen bugger litt så må den restartes mellom hver optimise.

Ja, der var nyere beta'er du kjører? Hvis det er plugin'en som er problemet er det ikke sikkert det hjelper å bytte interface...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd litt forskjelige men er tilbake på v110 nå. men den har samme symptomene hos meg. så kan jo også hende det er uzb1 sticken jeg bruker som er litt hanglende. har bestillt en ny en for å sjekke om det er den eller andre faktorer som er skyld i problemene. vurderer litt å reinstallere hele hs oppsettet men gleder meg ikke akkurat til all jobben med å sette opp igjen events etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært sjeldent det er nødvendig (eller smart) å sette opp alt på nytt. Før du bytter interface, kan du prøve med en enkel Bakcup og Restore. Da er i det minste alle routing-tabeller fjernet, og eventuelt bugs i denne vil være borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

håpet var vel at det kunne gi litt bedre dekning på steder som ser ut til å ligge litt i en blindsone men som alikevel er nært nok til å kunne dra nytte av andre enheter i nettet.
I øyeblikket så er det jo som tidligere nevnt masse problemer med nettverket hos meg men før var det også noen enheter som tilsynelatende var litt vanskelige. Kjøkkenet spesielt var til tider ustabilt. 

 

Og ja spørsmålet er jo om det er en gode. eller om det er bedre med separate nettverk. men i øyeblikket så har jeg så mange problemer at det neppe kan skade:p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei burde ikke men ser ut til å være nødvendig hos meg. hva det skyldes at deler av huset har så laber tilstand vet jeg ikke men har lurt litt på om det er noe som støyer ned det aktuelle frekvensområdet til tider. det kan fungere helt perfekt for så å ha alt fra en time til en dag eller mer med laber tilstand før det plutselig er helt i orden igjen. Det merkes stort sett bare på at bevegelses sensorene blir trege til å trigge lys på i de forskjellige rommene. 

Det er det jeg fortsatt sliter med nå også forøvrig. å trigge lys fra homeseer går kjapt men når bevegelsessensoren trigges tar det fort et minutt eller mer. 

og jeg som endelig hadde fått det til å gå på under 3 sekunder *snufs*

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 2 Z-NET på samme nettverk. Valgte dette p.g.a. stor bolig med betongdekke mellom underetasje og hovedetasje. Fungerer problemfritt.

 

Jeg har forrige versjon Z-NET (altså den med Homeseer-interface, altså ikke UZB1-stick).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg da spørre om hvordan man får satt opp det? 

jeg ser jeg kan sende til en annen kontroller men jeg kan ikke starte sending og mottak i samme homeseer ser det ut til?

jeg får de til å jobbe på samme nettverk om jeg restorer samme backup til begge uzb1'ene men slår meg at det ikke er helt veien å gå selv om homeseer da lar meg velge hvilken jeg vil nodene skal ha som master

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli en stund siden jeg satte det opp, men jeg fulgte bare medfølgende installasjonsanvisning (link til nyere versjon). Jeg opplevde ingen problemer ved installasjonen.

 

Ved inkludering av nye noder velger man så hvilken Z-NET controller noden skal installeres på, og så kommuniserer controllerne seg i mellom og holder rede på alle nodene og hvilke som hører til hvilken Z-NET controller.

 

Slik ser det ut hos meg :

Skjermbilde.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Go4IT skrev:

Ved inkludering av nye noder velger man så hvilken Z-NET controller noden skal installeres på, og så kommuniserer controllerne seg i mellom og holder rede på alle nodene og hvilke som hører til hvilken Z-NET controller.

Fantastisk! :D

Man lærer noe nytt hver dag, takk for informasjonen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alt her på stell igjen. Jeg fikk ikke begge uzbene til å være stabilt på samme nett. Begge kranglet om å være master når de ble restartet så fant ut det ville være litt vel risky. Jeg tok derimot å kjørte remove på alle nodene på kjøkkenet og satte opp ett eget nett der inne. Umiddelbart ble responsen på de nodene instant. Derfor fant jeg ut at det var verdt et forsøk å rett og slett begynne på nytt og fjerne alle nodene for så å legge de inn igjen i et nytt nett. Altså slik att jeg da har 2 separate nett i huset. Nå er alt tilbake til sin skjønne virkende instant tilstand[emoji41]
Jeg prøvde forøvrig å feilsøke litt med z-seer men ble ikke så mye klokere av det. Hver test viste en annen enhet med pakketap eller så var alle bra men responsen fortsatt lav. Ser nesten ut til at den 113 versjonen gjorde noe nærmest uopprettelig med det nettet.
Så forøvrig på homeseer forumet atdet er mange som har slitt med samme symptomer som meg etter den betaen.
Heldigvis har jeg ikke flere noder enn at det kunne fikses på en kveld. Vel hovedsakene om ikke annet. Hstouch og endelig​ mer avanserte events gjenstår men de brukes nesten aldri når sensorene funker så det haster ikke.

Tusen takk for alle tips og all hjelp [emoji3]

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.