Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Starthjelp


Dronnen

Spørsmål

Hei kjære hjemmeautomasjon 

 

Har endelig tenkt å begynne på en drøm jeg har hatt i mange år, og i den anledning trenger jeg litt starthjelp. Vet dette blir et ganske mange/stort sprøsmål håper likevel noen tar seg tid til å svare.  

Har et hus fra 1985 som jeg tok over i januar og som jeg nå driver å pusser opp litt. Det første som skal gjøres er å lage ny Entre og gjøre om dagens Entre/Vaskerom til kun Vaskerom. Vil derfor nå planlegge, slik jeg ikke angrer på noe senere. Har også mange andre prosjekt, som dere vil se under.

 

Setter opp litt punktvis hva jeg planlegger, kronologisk.  

System/Kontroller: Forstår det slik at det er HomeSeer som er tingen. Regner med at jeg går for dette. Tenkte jeg gå for en HomeTroller-SEL med HS3PRO, siden jeg ønsker dedikert maskin til dette. Men er litt skremt av det som ble nevnt i HomeSeer-skolen, om at ikke alt av plugins støttet linux. Er det stor fare for at jeg kan møte på slike utfordringer?  

 

Ringeklokke: Ønsker meg ringeklokke med kamera, mic og høyttaler. Dermed også muliugheten til å åpne døren remote. Trenger dermed tips til ringeklokke. 

 

Adgangskontroll: Ønsker kodelås på 3 inngangsdører. Noen som har noe å anbefale? Noe problem å styre flere inngangsdører? 

 

Scenario-bryter: Ønsker meg bryter ved utgangsdørene for hjemme, borte og lignende. Er ikke tilhanger av batteridrift, så ønsker meg noen som kan gå på 230V.  

 

Ovevåkning: Trenger tips til overvåking både inne og ute. Skal forsynes med POE.  

 

Skjermer: Ønsker å plasere ut en 2-3 skjermer i huset for styring og kontroll. Er det vanlig med en strørre skjerm for mer avanserte funksjoner, så flere små i diverse andre rom for enklere styring? Hva blir brukt?  

 

Varmepumpe: Må installere luft til luft varmepumpe (kanskje 2). Har dessverre ikke funnet noen med Z-Wave integrert. Noen tips her?  

 

Sentralavtrekk styring: Er også installert sentralavtrekk i huset. Fra 2 bad og vaskerom. I dag styres dette bare av en manuell av og på bryter. Ønsker å kune styre dette automagisk via temp og fuktighetsmåler. Planen er å montere motoriserte ventiler som åpner seg når verdiene bryter grensen og starter da avtrekket. Noen som har erfaring med dette?  

 

Garasje: Planlegger å bygge garasje og ønsker å kunne åpne og lukke garasjeporten vi systemet. Noe forslag til motor, eller eventuelt løsning for dette?  

 

Lekasjestopper/deteksjon: Har ønske om å montere dette også. Har ikke sett så mye på dette enda.  

 

Varmestyring: Dette er litt opp og fram, men har et ønske om å ha varmestyring i heile huset. Siden både Vaskerom og Entre skal har varmekabler, tenker jeg å installere Termostater med Z-Wave.  

 

Lysstyring: Også opp og fram. Er ikke fan av HUE og lignende. Men kunne tenkt meg å kunne styrt "lysbrytere" og dimming via systemet. Siden jeg nå skal pusse opp 2 rom, er det kansje en ide å få inn mulighet for dette direkte.  

 

Stikkontakkter: Ønsker av/på på alle stikkkontakter, der dobble kontakter kan vær kontant styres inviduelt. Ønsker ikke Plug-in system.  

 

Dører/Vinduer: Ønsker oversikt over om noen dører eller vinduer er åpne.  

 

 

Brannalarm: Har allt, etter anbefaling, kjøpt inn POPP brannvarslere.  

 

Som dere ser sitter jeg med masse spørsmål, og redselen for å gjøre dumme valg. Skjønner alikavel at det er på tide å begynne å kjøpe inn og teste, men det vil alltid lønne seg å høre andres erfaringer først. Håper noen tar seg tid til å svare på spørsmålene, og kan peke meg i riktig retning. Gi gjerne linker til nyttig lesestoff. Om dere ser noe jeg ikke har tenkt på, venligst si i fra.  

 

På forhånd tusen takk.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
8 timer siden, Dronnen skrev:

Men er litt skremt av det som ble nevnt i HomeSeer-skolen, om at ikke alt av plugins støttet linux. Er det stor fare for at jeg kan møte på slike utfordringer?  

 

Jeg kjører Linux og har så langt ikke savnet noen plugins. :) 

 

8 timer siden, Dronnen skrev:

Lekasjestopper/deteksjon: Har ønske om å montere dette også. Har ikke sett så mye på dette enda.  

Her er det gode rabatter å hente på å kjøpe noe FG-godkjent. Har selv tenkt en Waterguard Smart Stop, koblet til en NodeMCU for alarmer og manuell stenging via HS. 

 

8 timer siden, Dronnen skrev:

Dører/Vinduer: Ønsker oversikt over om noen dører eller vinduer er åpne.  

 

Jeg er veldig fornøyd med Sensative Strips på dører. Mens i går laget jeg en NodeMCU-løsning på vaskerommet til 75 kr (som også måler fukt/temp). :) 

 

8 timer siden, Dronnen skrev:

Lysstyring: Også opp og fram. Er ikke fan av HUE og lignende. Men kunne tenkt meg å kunne styrt "lysbrytere" og dimming via systemet. Siden jeg nå skal pusse opp 2 rom, er det kansje en ide å få inn mulighet for dette direkte.  

 

Jeg har Fibaro Dimmer 2, veldig fornøyd med de. :) 

 

 

Mye spennende å sette seg inn i! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Dronnen skrev:

Setter opp litt punktvis hva jeg planlegger, kronologisk.  

System/Kontroller: Forstår det slik at det er HomeSeer som er tingen. Regner med at jeg går for dette. Tenkte jeg gå for en HomeTroller-SEL med HS3PRO, siden jeg ønsker dedikert maskin til dette. Men er litt skremt av det som ble nevnt i HomeSeer-skolen, om at ikke alt av plugins støttet linux. Er det stor fare for at jeg kan møte på slike utfordringer?  

I praksis er ikke dette et stort problem lenger, det går langt mellom hver plugin som ikke støttes. :) 

 

11 timer siden, Dronnen skrev:

Lysstyring: Også opp og fram. Er ikke fan av HUE og lignende. Men kunne tenkt meg å kunne styrt "lysbrytere" og dimming via systemet. Siden jeg nå skal pusse opp 2 rom, er det kansje en ide å få inn mulighet for dette direkte.  

Jeg hadde også valgt Fibaro sine dimmere.

 

11 timer siden, Dronnen skrev:

Ringeklokke: Ønsker meg ringeklokke med kamera, mic og høyttaler. Dermed også muliugheten til å åpne døren remote. Trenger dermed tips til ringeklokke.

Ikke så mange alternativer her. Ring Pro, kanskje?

 

11 timer siden, Dronnen skrev:

Adgangskontroll: Ønsker kodelås på 3 inngangsdører. Noen som har noe å anbefale? Noe problem å styre flere inngangsdører? 

IDlock?

 

11 timer siden, Dronnen skrev:

Ovevåkning: Trenger tips til overvåking både inne og ute. Skal forsynes med POE.  

Det finnes mange PoE-kameraer, og de kommer i allverdens kategorier og prisklasser.

 

11 timer siden, Dronnen skrev:

Sentralavtrekk styring: Er også installert sentralavtrekk i huset. Fra 2 bad og vaskerom. I dag styres dette bare av en manuell av og på bryter. Ønsker å kune styre dette automagisk via temp og fuktighetsmåler. Planen er å montere motoriserte ventiler som åpner seg når verdiene bryter grensen og starter da avtrekket. Noen som har erfaring med dette?  

Jeg vet ikke om du kan kombinerer sentralavtrekk og motoriserte ventiler. Systemet er vanligvis ikke laget for at luften har fart i utgangspunktet, da kan luft havne der det ikke er meningen den skal være.

 

11 timer siden, Dronnen skrev:

Garasje: Planlegger å bygge garasje og ønsker å kunne åpne og lukke garasjeporten vi systemet. Noe forslag til motor, eller eventuelt løsning for dette?  

Hvis du er i tvil, så velg en som kan styres med en ekstern, enkel trykk-knapp, så blir det alltid mulighet for å integrere den.

 

11 timer siden, Dronnen skrev:

Stikkontakkter: Ønsker av/på på alle stikkkontakter, der dobble kontakter kan vær kontant styres inviduelt. Ønsker ikke Plug-in system.  

Dette kan by på litt problemer, eller "utfordringer". Som oftest er det ikke så god plass i boksene bak stikkontakter at det er plass til noe særlig. Hvis du skal pusse opp så kan du jo selvfølgelig legge inn bokser som har plass til en eller to mikro-moduler. 

 

Men det er også et spørsmål om belastning. Du kan f.eks. legge inn et 2x1,5kW relé (Fibaro) men da kan du f.eks. ikke bruke stikkontakten til en støvsuger, vifteovn, etc som trekker noe særlig med strøm. Hvis du trenger mer enn det (og utenforstående vil ikke tenke på at de er begrenset til 6-7A på en kurs), så må du ha to reléer. Med tanke på antall stikkontakter det er i et hus, så kan det koste penger...

 

Spørsmålet er om du faktisk har bruk for at HVER kontakt skal ha mulighet for strømstyring, eller at det holder med utvalgte som skal f.eks. styre lampetter. Til "ekstra kontakter" kan du trekke sløyer og utstyre dem med noen som tåler litt mer bank, som f.eks. denne kraftige fra Aeon Labs (så er det i det minste ikke teknikken som ryker først). Det vil nok også bli en del billigere enn å bruke 600 kr pr stikkontakt, for det er jo en del av dem...

 

11 timer siden, Dronnen skrev:

Skjermer: Ønsker å plasere ut en 2-3 skjermer i huset for styring og kontroll. Er det vanlig med en strørre skjerm for mer avanserte funksjoner, så flere små i diverse andre rom for enklere styring? Hva blir brukt?  

Det er en veldig individuell vurdering. Jeg har en stor på kjøkkenet og noen små rundt omkring i huset. Men det er veldig avhengig av behov.

 

Hos oss brukes de små stort sett som informasjonsskjermer. Hvis noe skal overstyres (for alt går jo automatisk), så brukes som oftest kjøkkenskjermen, og dernest en mobiltelefon. Etter det kommer Alexa, og SÅ kommer de små skjermene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for svar. 

 

On 5/28/2017 at 09:45, ZoRaC said:

Mye spennende å sette seg inn i! :)

Er dessverre alt for mye å sette seg inn i, spesielt for en som liker å ha kontroll på alt før han velger. :S

 

Anngående overvåkning, Har dere bevegelse sensor, slik det kun blir filmet ved bevegelse? Lagrer dere videoene til ekstern server/NAS? Slår dere det av når dere er hjemme? 

 

On 5/28/2017 at 12:46, Moskus said:
On 5/28/2017 at 01:05, Dronnen said:

Sentralavtrekk styring: Er også installert sentralavtrekk i huset. Fra 2 bad og vaskerom. I dag styres dette bare av en manuell av og på bryter. Ønsker å kune styre dette automagisk via temp og fuktighetsmåler. Planen er å montere motoriserte ventiler som åpner seg når verdiene bryter grensen og starter da avtrekket. Noen som har erfaring med dette?  

Jeg vet ikke om du kan kombinerer sentralavtrekk og motoriserte ventiler. Systemet er vanligvis ikke laget for at luften har fart i utgangspunktet, da kan luft havne der det ikke er meningen den skal være

Hadde ikke tenkt på det. Kanskje på tide å sette seg litt inn i det som er installert her. :P

 

On 5/28/2017 at 12:46, Moskus said:
On 5/28/2017 at 01:05, Dronnen said:

Skjermer: Ønsker å plasere ut en 2-3 skjermer i huset for styring og kontroll. Er det vanlig med en strørre skjerm for mer avanserte funksjoner, så flere små i diverse andre rom for enklere styring? Hva blir brukt?  

Det er en veldig individuell vurdering. Jeg har en stor på kjøkkenet og noen små rundt omkring i huset. Men det er veldig avhengig av behov.

 

Hos oss brukes de små stort sett som informasjonsskjermer. Hvis noe skal overstyres (for alt går jo automatisk), så brukes som oftest kjøkkenskjermen, og dernest en mobiltelefon. Etter det kommer Alexa, og SÅ kommer de små skjermene...

Når det gjelder skjermer tenkte jeg å ha en liten(8-10") på soverommet og på stua. Mest for å enkelt se når noen ringer på og for å sette huset i natt modus. Noen tips på hvilke skjermer jeg kan kjøpe?

 

Mener jeg også har lest at det går an å lage ei webside som man kan styre gjennom. Dette hadde vært enkelt å hatt på stasjonær pcen(som jeg stort sett sitter med). :P 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 timer siden, Dronnen skrev:

Anngående overvåkning, Har dere bevegelse sensor, slik det kun blir filmet ved bevegelse? Lagrer dere videoene til ekstern server/NAS? Slår dere det av når dere er hjemme? 

Bruker NetcamStudio (som var veldig bra før, men har med de siste versjonen blitt ekstremt bra) til å samle alle nettverkskameraer i, og bruker bevegelsesdeteksjonen i det. Men det finnes andre programmer også, som f.eks. Blue Iris, ZoneMinder, etc.

 

14 timer siden, Dronnen skrev:

Hadde ikke tenkt på det. Kanskje på tide å sette seg litt inn i det som er installert her. :P

Luft kan styres med å stenge og åpne spjell, det kan være verdt en titt. :)

 

14 timer siden, Dronnen skrev:

Noen tips på hvilke skjermer jeg kan kjøpe?

Jeg bruker noen veldig billige små Android-skjermer. :)

... og har 23" på kjøkkenet koblet til PC. Alle skjermer kjører HStouch, men det finnes jo selvfølgelig alternativer.

 

14 timer siden, Dronnen skrev:

Mener jeg også har lest at det går an å lage ei webside som man kan styre gjennom.

Alle systemer kan stort sett kontrolleres via en webside, ja. Jeg bruker Jon00s Quick Web Page Builder til å lage en forside til HS3-web'en, og bruker den mye for å få et kjapt overblikk over husets status. Der er det alle kameraer, alle vesentlige lys, temperaturer, vind, strømmåling (totalt på huset), bevegelsessensorer, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 5/31/2017 at 12:23, Moskus said:

Jeg bruker noen veldig billige små Android-skjermer. :)

... og har 23" på kjøkkenet koblet til PC. Alle skjermer kjører HStouch, men det finnes jo selvfølgelig alternativer.

 

Er det da billige nettbrett du har kjøpt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.