Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjælp! Mobilruteren blir bombet!


Einar

Anbefalte innlegg

Det er en kineser som prøver å komme inn på min Raspberry!

Auth.log viser en linje som dette hvert tredje sekund!

Jun 10 13:39:11 raspberrypi sshd[13217]: Failed password for root from 59.63.166.80 port 45613 ssh2
Det er 6 forsøk på hver port før det bytter til en annen port.

 

Jeg er ikke spesiellt redd for sikkerhetsbrudd. For det første er det bare noen få åpne porter her. For det andre er det en værstasjon, og om de vil stjele værdata fra Vestfold så....

Men! Det genererer jo en konstant trafikk på ruteren og gnager i seg båndbredde. Driver den på slik så må jeg kjøpe mer trafikkdata!

 

Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan stoppe dette?

Det er en Huawei E5186s ruter. Jeg finner ingen filter som kan avvise en range IP adresser. Eller enda bedre å bare svare en bestemt IP range. Og om det finnes så vil det vel likevel opptre som trafikk inn?

Ellers må jeg vel skru av strømmen på ruteren for så å skru den på bare hvert kvarter når værstasjonen skal avlevere data.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg sjekke! Det vil kunne funke om jeg skrur av i 5min. før overføringen. Det gir meg et 10 min. vindu til å plukke opp ny IP og logge inn før den skrur av igjen.

 

Edit: Ja, etter 3 minutter av nett så fikk den ny IP. Dette bør virke.

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har enheter/tjenester som kan nås fra Internett, må du regne med at de blir scannet for tilgjengelige tjenester og forsøkt innlogget. Oppdatert patching, gode nok passord og helst ssh nøkler med passord i stedet for passord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.