Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Pingla prøver seg på hjemmeautomasjon....


pingla

Spørsmål

Da har jeg tittet litt rundt og så smått startet med investeringene - men det er fortsatt mye å sette seg inn i, så da er det bra man har dette forumet å stille spørsmål i ;)

Vi gjør del endringer i hagen, så i første omgang er det der vi ønsker automatisering. Aller først av basseng og litt senere i år av garasje og utendørslys før jeg på sikt går for selve huset.

 

 

Jeg har nå homeseer oppe og kjører, men trenger tips til noe så enkelt som stikker for styring av strøm til pumpe og varme til bassenget.

Er det noen som har tips til z-wave stikker jeg kan bruke til dette? Duger de som selges på Claas eller får man billigere og bedre løsninger? :P

De blir stående utendørs men skjermet for vær og vind, integrert i stikkontakt er ikke aktuelt.

 

Det andre jeg er på jakt etter er temperaturmåler som kan legges i bassenget. Er det noen som har erfaring med dette - eller ikke har erfaring men gode forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei og hopp! :D 

 

16 timer siden, pingla skrev:

Duger de som selges på Claas eller får man billigere og bedre løsninger? :P

De på Clas "duger", men man får dyrere og bedre løsninger andre steder. ;)

 

Et poeng er om koblingen til bassenget er ute eller inne? Trenger du IP44 eller ikke? 

 

16 timer siden, pingla skrev:

Det andre jeg er på jakt etter er temperaturmåler som kan legges i bassenget. Er det noen som har erfaring med dette - eller ikke har erfaring men gode forslag?

Du trenger en sensor som har en vanntett og kablet føler. De finnes til Z-wave, men det er ikke mange av dem. Til f.eks. en Fibaro magnet-sensor kan du koble til en vanntett føler, skulle jeg mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

35 minutter siden, Moskus skrev:

 

De på Clas "duger", men man får dyrere og bedre løsninger andre steder. ;)

Hva anbefales?

 

35 minutter siden, Moskus skrev:

 

Et poeng er om koblingen til bassenget er ute eller inne? Trenger du IP44 eller ikke? 

Trenger og trenger....
Koblingen er utendørs, men den er skjermet mot vær og vind og vann fra bassenget. :)

 

35 minutter siden, Moskus skrev:

 

Du trenger en sensor som har en vanntett og kablet føler. De finnes til Z-wave, men det er ikke mange av dem. Til f.eks. en Fibaro magnet-sensor kan du koble til en vanntett føler, skulle jeg mene.

Takk. Da skal jeg titte litt videre i den retningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
55 minutter siden, pingla skrev:

Hva anbefales?

Tja... jeg liker Aeon Labs sin nye bryter og jeg har Wall Plugs fra Fibaro. Begge disse måler også strømforbruket (og dermed kan du indirekte sjekke om pumpa faktisk sviver eller ei), men om det er nødvendig er en vurderingssak. :)

 

57 minutter siden, pingla skrev:

Koblingen er utendørs, men den er skjermet mot vær og vind og vann fra bassenget. :)

Vet ikke hvor mye "vær" det er hos deg, men hvis det er betydelig så er jo IP44 anbefalt. Det er kjipt å komme hjem til et kaldt, mørkt hus fordi jordfeilbryteren er slått ut... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

Tja... jeg liker Aeon Labs sin nye bryter og jeg har Wall Plugs fra Fibaro. Begge disse måler også strømforbruket (og dermed kan du indirekte sjekke om pumpa faktisk sviver eller ei), men om det er nødvendig er en vurderingssak. :)

 

Vet ikke hvor mye "vær" det er hos deg, men hvis det er betydelig så er jo IP44 anbefalt. Det er kjipt å komme hjem til et kaldt, mørkt hus fordi jordfeilbryteren er slått ut... ;) 

Godt poeng. Bor i Trondheim, så her er det en god del vær ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da er det på tide å våkne til liv igjen! ?
 

På 12.6.2017 den 9.38, Moskus skrev:

Du trenger en sensor som har en vanntett og kablet føler. De finnes til Z-wave, men det er ikke mange av dem. Til f.eks. en Fibaro magnet-sensor kan du koble til en vanntett føler, skulle jeg mene.

 

Basert på Moskus sin input har jeg lest litt mer og kjøpte til slutt disse to:

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/sensorer-tilbehor/fibaro-z-wave-magnetkontakt-svart-p51057?showOffline=True

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/arduino/tilbehor/luxorparts-temperatursensor-med-kabel-p87893

 

Rask levering fra Kjell & Co, men når jeg åpnet pakkene ser jeg at (såvidt jeg skjønner) det ikke er mulig å koble sensoren til magnetkontakten jeg har kjøpt....
Jeg fant flere på nett som hadde brukt Fibaro sin magnetkontakt til dette, og etterhvert innser jeg at jeg muligens har vært mindre smart og kjøpt den nyeste versjonen som ikke har denne støtten?
Så det jeg burde gå for, er denne: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/homekit/fibaro-homekit-magnetkontakt-p50825 ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Argh!

 

Jeg bestilte denne; https://www.proshop.no/Smart-Home/Fibaro-DoorWindow-Sensor-White/2523419 , men i posten kom Door/window sensor 2. Fortsatt like langt :(

Produktnummeret er til "versjon 1", men kan se ut som bildet er av den nye.
Flere butikker som sa de hadde "versjon 1" på lager hadde ikke det alikavel, så spørs om denne er på vei ut og vanskelig å få tak i....så jeg må kanskje begynne å se på andre løsninger :/

Endret av pingla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ny løsning, tenker jeg kjøper en slik :https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/sensorer-tilbehor/fibaro-universal-sensor-for-z-wave-p50540
Da kan jeg koble til flere temp-sensorer, noe som egentlig er veldig ok.

 

Noen som har forslag til rimelig (helst i norsk butikk med kort leveringstid) strømforsyning? Alternativt, vil jeg kunne hekte på et 9V-batteri å få god levetid på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har jeg fått på plass temperaturmåling og styring av pumpe og livet er ganske bra. Trodde jeg.

Jeg har lagd et event hvor tanken er som følger:
Over 30 grader - pumpen slås av
Under 28 grader - pumpen slås på

Nå har temperaturen falt under 28 grader og pumpen gikk på, men idet temperaturen ble over 28 grader slo pumpen seg av igjen. Temperaturen falt til under 28 igjen, pumpen på, over 28, pumpen av osv...
Det er akkurat dette jeg ønsker å unngå, ved å ha 2 grader forskjell på på/av

Her er det nok noe elementært jeg ikke skjønner.
Jeg har ingen andre eventer.
image.thumb.png.5d45936d27c3126ad1f73a06e3498312.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du har ingen innstilling satt direkte på pumpen? Kan pumpen være satt til 28 grader i tillegg?

 

Sjekk om kontakten slås av og på eller om

det bare er pumpen. 

 

Jeg ville forresten lagt til en «AND IF» på begge events som slår på bare når bryteren  er av og av bare når bryteren er på, ellers vil du sende kommando til bryteren hver gang temperaturen endres med 0,1 grader. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Noen ganger har jeg lyst til å sette meg i et hjørne og bare gråte...etter at jeg skreiv innlegget har det fungert som tiltenkt :/ 

 

Slik så det ut (av/på der det er rødt kryss ble initiert av meg, resten ble trigget av event):
image.thumb.png.7e81679465369a4eba3a2c42465ab1ae.png

 

Jeg er litt spent på hva som skjer når det faller under 28 grader igjen, time will show.

 

På 7/25/2018 den 12.05, ZoRaC skrev:

Du har ingen innstilling satt direkte på pumpen? Kan pumpen være satt til 28 grader i tillegg?

 

Sjekk om kontakten slås av og på eller om

det bare er pumpen. 

 

Eventet styrer strømmen til filterpumpen, mens varmepumpen står på egen stikk med konstant strøm. Varmepumpen går kun når det går vann gjennom den og har egen temperaturstyring som er satt til 32 grader, dette gjør at den alltid og kun går når filterpumpen går.

 

Oppsettet er satt slik da filterpumpen kan ha kutt i strøm mens varmepumpen bør (vistnok) slå seg av selv, noe den nå gjør :)
 

 

På 7/25/2018 den 12.05, ZoRaC skrev:

Jeg ville forresten lagt til en «AND IF» på begge events som slår på bare når bryteren  er av og av bare når bryteren er på, ellers vil du sende kommando til bryteren hver gang temperaturen endres med 0,1 grader. :) 

Ah, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.