Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Intel Nuc


Marhil

Anbefalte innlegg

Vurderer å oppgradere fra RPI3 fordi SD-kortet blir korrupt etter en tid.

 

Ser på denne NUCen: https://www.komplett.no/product/862882/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/barebone-m-hovedkort/intel-nuc-nuc5cpyh#

 

Jeg har en SSD liggende (se bilde), men siden jeg kan svært lite om dette, så er jeg usikker på om den vil fungere på NUCen. Noen som vet?

 

Planen er å kjøre Home Assistant på denne. Er det annen hardware jeg burde tittet på også? Skal kjøre Linux i en eller annen fasong.cb8d4808e8c6788fdf345c61b3bb6ca5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, iblis said:

Hvorfor booter du ikke bare RPIn med denne SSD disken koblet til USB porten? Ytelsen blir som natt og dag emoji4.png

https://www.raspberrypi.org/blog/pi-3-booting-part-i-usb-mass-storage-boot/

 

Viktig å huske på at RPI bare har USB2, dvs maks teoretisk ytelse på 480 Mb/s (60MB/s), i praksis kanskje opp mot 40-45 MB/s, så det vil aldri bli like bra ytelse som i en vanlig PC med SATA-tilkoblinger. Min erfaring er at skriving til SD-kort sjelden ligger på så mye over 10MB/s, mens lesehastigheten ligger opp på opp mot 30MB/s, så det vil uansett bli en god ytelsesforbedring med SSD!

 

 

@Hilmar Angående SD-kortet ditt som blir korrupt, jeg hadde samme problem med min RPI 2. Jeg bytta ut en etter en komponent og fant ut at det var dårlig kvalitet på minnekortet og at den fikk litt lite strøm. Bruker nå bare dyrere SD-kort til alle mine PIer (har en av hver generasjon) og kun iPad-ladere (2A). Ikke hatt problem med korrupt data etter dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LaStrada, jeg har gjort det samme som deg, byttet til Samsung EVO (fra Sandisk Extreme), samt byttet ut 2 amp Samsung-lader med original Rpi3-power og har ikke hatt problemer siden. Men "vet" at det bare er spørsmål om tid [emoji6]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

I tilfelle du er interessert har jeg en NUC5CPYH med 128GB disk og win10 liggende i en skuff som du kunne fått overtatt fordelaktig. 

(sorry, så i ettertid at behovet var for 8 mnd siden)

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.