Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Deaktivere/flytte homeseer installasjoner og lisenser:


JxxxIxxx

Anbefalte innlegg

Jeg har to lisenser og installasjoner av Homeseer 3 med en del plugins på hver.
1) Den ene er installert på en forholdsvis gammel PC og styrer i dag huset mitt. Har en del plugins og en UZB1 stick og en RFXtrx433. Ikke en veldig stor og komplisert installasjon, men har en del devicer og events og scripts.
2) Den andre på en litt nyere PC og er bare foreløpig en test-installsjon, skal senere brukes på et annet hus. Lignende oppsett som 1), med UZB1 og RFXtrx433, men ikke så mange devicer og events ennå.
Det jeg ønsker å gjøre er å "rokere" på installasjonene på følgende måte:
Jeg har en ny PC i bestilling og ønsker å flytte installasjon 2) til denne.
Videre ønsker jeg å flytte installasjon 1) til den PCen som hadde 2) tidligere.


Jeg tror jeg har i prinsippet funnet ut av hva som må til for å flytte HS3 fra en PC til en annen, men det er noen punkt som er litt uklare for meg til tross for utstrakt googling:


Jeg forstår det slik at jeg kan installere HS på ny PC og så kopiere hele HS3-folderen fra den gamle PCen over på den nye. Dette skal i prinsippet flytte installasjonen over. Videre regner jeg med at hardware (UZB1 og RFXtrx433) kan også bare flyttes over samtidig, men jeg må evt. oppdatere com-port-tilordningene hvis de ikke er like på begge PCer. Så langt ser dette relativt forståelig ut.

 

Bør jeg deaktivere plugins i HS før jeg kopierer HS-installasjonen og flytter den over, og så aktivere dem igjen når jeg har den nye oppe å gå? Eller risikerer jeg i så fall å rote til noe med devicer?

 

Når det gjelder flytting av lisenser så forstår jeg det slik at hvis jeg avinstallerer HS på den gamle PCen så frigjøres lisensen og jeg kan aktivere den på den andre PCen. Gjelder dette lisenser til plugins også? Eller må jeg deaktivere/avinstallere hver eneste plugin hver for seg for å frigjøre plugin-lisensen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare flyttet ved å installere på nytt fra scratch på ny pc, deretter kopiere over hs3 mappen, og aktivere lisens på nytt. Bare Hs3, har ikke trengt å aktivere plugins på nytt.

Har heller ikke avinstallert på gamle maskinen, men ikke hatt noe lisensproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Gjelsvik said:

Jeg har bare flyttet ved å installere på nytt fra scratch på ny pc, deretter kopiere over hs3 mappen, og aktivere lisens på nytt. Bare Hs3, har ikke trengt å aktivere plugins på nytt.

Har heller ikke avinstallert på gamle maskinen, men ikke hatt noe lisensproblemer.

Ok, takk. Det høres ut som om dette med lisensene ikke er så kjempekritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JxxxIxxx skrev:

Ok, takk. Det høres ut som om dette med lisensene ikke er så kjempekritisk.

Nei, de er ikke "helt nazi" på det, og vet at det kan være litt overlapp når det flyttes fra en server til en annen. Men ikke regn med at begge sviver i det uendelige... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.