Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Planlegge smarthus med elektriker


kjempis

Anbefalte innlegg

God dag godtfolk. Har vært medlem her en stund og har lest mye, men enda ikke vært aktiv. Har det siste halvåret lekt meg litt med HS3 i mitt nåværende hus, men da vi har vurdert å flytte har jeg valgt å ikke investere noe i dette huset, så jeg har i dag stort sett bare "løse" komponenter for styring av lys i deler av huset (miks av fibaro motion sensorer og hue-pærer). For noen uker siden kjøpte vi oss nytt hus som skal stå ferdig sommer/høst neste år, så nå er det tilvalgsrunder med elektriker etc. Planlegger å bygge ut utelukkende med Z-Wave.

 

Har et noe begrenset budsjett i første omgang da madammen har brukt vetoretten sin for å bruke penger på mindre spennende ting som møbler og slikt, så jeg må nå i stor grad planlegge for fremtiden. Så, spørsmålet mitt er egentlig noe så enkelt, men likevel komplisert, som; Hva bør man tenke på før man går i tilvalgsmøte med elektriker for å gjøre livet enkelt senere?

 

Det jeg har tenkt på så langt er:

  • Big box til alle lysbrytere
  • Trekkerør til bevegelsessensorer. Er dog litt usikker på hvordan dette best kan løses, har i utgangspunktet tenkt å be om en usb-connector i veggen der hvor sensor skal plasseres men tar imot andre forslag.
  • Ekstra trekkerør til alle lysbrytere (just in case)
  • Ekstra patchepunkt til teknisk rom for server
  • Utvendig koblingsboks for montering av markise/solskjerming

 

Ser at denne listen ikke var så lang som jeg hadde sett for meg i hodet, så jeg er smått bekymret for alt jeg har glemt :) Tar gjerne mot tips til flere ting jeg bør tenke på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kjempis skrev:

For noen uker siden kjøpte vi oss nytt hus som skal stå ferdig sommer/høst neste år, så nå er det tilvalgsrunder med elektriker etc. Planlegger å bygge ut utelukkende med Z-Wave.

Gratulerer! :) 

 

1 time siden, kjempis skrev:

Trekkerør til bevegelsessensorer. Er dog litt usikker på hvordan dette best kan løses, har i utgangspunktet tenkt å be om en usb-connector i veggen der hvor sensor skal plasseres men tar imot andre forslag.

@Riiser har en løsning her, det kan være en mulignet:

... du trenger fremdeles en kraftig 5V trafo et lurt sted, men det kan alltid ordnes. :) 

 

 

1 time siden, kjempis skrev:

så jeg er smått bekymret for alt jeg har glemt

Trekkerør til et par CAT6/7 kabler til hvert rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.