Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan lagre hvilken usbport ting kobler seg til?


Dreuf

Anbefalte innlegg

Kjører domoticz og noen andre program på en raspberry pi. Og har koblet til div usb dingser (UZB1, Rfxcom, NMEA0183+++)

Problemet mitt er at når jeg rebooter Rasperry pi`en så bytter Rfxcom mellom ttyUSB1 og ttyUSB2. Ergo må jeg inn på Hardware å bytte dette hver gang jeg rebooter..

Noen som har en ide om hvordan jeg får den til å kun koble seg til den ene eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 6/29/2017 at 13:07, iblis said:

 

Denne fikk jeg ikke til å virke siste jeg brukte Domoticz, nå tester jeg domoticz igjen, og fortsatt ingen suksess...

Men svaret er her: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=15364

 

Når man setter dette opp må man bruke nøyaktig samme symlinknavn som i wiki'en første gang. F.eks. SYMLINK+="ttyUSB-ZStick-5G" selv om man har en UZB1. Man kan så heller endre til det man vil etter at man har sett at det fungerer. (Jeg har også en liten mistanke om at navnet må begynne med ttyUSB, men det er jeg ikke sikker på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sette SYMLINK navnet til hva du måtte ønske da dette ikke spiller noen rolle. Det som er viktig er at symlinken har riktige rettigheter og eierskap. UDEV skaper linken første gang med eierskap til root:root og dette må du forandre til root:dialout slik:

sudo chown -h root:dialout navnpåsymlink


Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, iblis said:

Du kan sette SYMLINK navnet til hva du måtte ønske da dette ikke spiller noen rolle. Det som er viktig er at symlinken har riktige rettigheter og eierskap. UDEV skaper linken første gang med eierskap til root:root og dette må du forandre til root:dialout slik:
 


sudo chown -h root:dialout navnpåsymlink
 

 

 

Slik var det ikke hos meg. Google forteller meg at udevadm oppfører seg noe forskjellig i forskjellige linux flavours.

Jeg fikk ingen symlink. 'sudo ls -al /dev/ttyUSB-UZB1' ga meg ingen output etter å ha brukt SYMLINK+="ttyUSB-UZB1”. (Jeg forsøkte med flere reboot, samt 'sudo udevadm trigger' uten at noe skjedde.) Da jeg som foreslått i lenken jeg la ved  i posten over, byttet til SYMLINK+="ttyUSB-ZStick-5G", dukket symlinken opp, og jeg kunne endre til SYMLINK+="ttyUSB-UZB1” (som tråde i effekt ved neste reboot).

$ sudo ls -al /dev/ttyUSB-UZB1
lrwxrwxrwx 1 root root 7 Jul 26 17:47 /dev/ttyUSB-UZB1 -> ttyACM0

Jeg vet ikke hvorfor, men da jeg for et år eller to siden drev med dette sist, sluttet dette å virke da jeg oppgraderte fra raspbian wheezy til jessie (jeg er nå på stretch).

Sisteposten her oppsummerer godt: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=15364

Men igjen, jeg tror dette er noe forskjellig fra linux til linux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.