Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

System på kaldloft


Archos

Anbefalte innlegg

Tok over hus nå på Mandag. Det er ikke noe fornuftig sted å sette server samt nettverksutstyr på enn kaldloft.

 

Noen som har noen gode tips her?

Tanken min var å lage en del som var ca 2m lang og hele høyden og bredden på kaldlofte. Som blir isolert og har en form for dør/inspeksjonsluke.

Om vinteren vil jeg tro at utstyret skulle greie og holde grei temp der inn, men om sommeren regner jeg med det vil bli veldig varmt?

 

Det som skal inn er:

Server

19" Rackskap  (6U) til switch og patchepanel.

Muligens en reciver på sikt.

 

Tråden kan flyttes hvis den ligger feil, var mest fornuftige sted jeg fant å legge den :)

 

/Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme kan du (eller du) løse med vifter. Slike loft (vi har også) har jo en tendens til å bli fryktelig varme om sommeren, det har du rett i.

 

Det er heller ikke nødvendigvis et sted det er idéelt å ha slikt utstyr. Det står jo nesten i praksis ute! Varme og kulde er én ting, men fuktighet er en annen. Jeg vet ikke om jeg hadde tatt sjansen.

 

 

("Ditt system" er til beskrivelse/skryting av ditt eget oppsett, flytter tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte selv å plassere en wifi router på loftet.

Det ga fin dekning i hele huset.

En varm sommerdag døde den.

Var helt glovarm.

 

Uten aktiv kjøling vil temperaturen på sommeren lett bli for høy.

Hjelper lite med vifter i omgivelser med høy temperatur.

Har du kjeller er det et mye bedre alternativ.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det jo fort noe dyrere å drifte "datasenteret". I motsatt fall må man tenkte på problematikk om kondens hvis du trekker inn uteluft, så det kan bli vanskelig uansett.

 

Men en lukket, isolert boks er uansett en plan. Du kan ikke aircondition'e hele loftet, det blir overkill og dyrt. Og hvis air-con ryker, så har du plutselig et stort problem. Dessuten er de ikke akkurat stille, så de må eventuelt lydisoleres.

 

 

Er du sikker på du ikke har en kjeller...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.