Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Status på en Device


Ronny

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man på en enkel måte fange opp at en enhet er uten strøm, eller slått av ?

 

Jeg er i ferd med å "snikinnføre" Homeseer på en hytte.

Jeg oppdager at min kone noen ganger skrur av taklampe på "gamle måten", men jeg har innført en kul og moderne bryter, ( i mine øyne), på en Domitech LED light bulb.

Når jeg ser i webinterface på Homeseer, så er status ikke unknown, men står fortsatt til siste verdi før hun tok strømmen til lampa.

Dette med å vite om en Device har strøm eller ikke vil jo være viktig, slik at en vet at enheten fungerer og responderer som forventet.

Lys-off.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nevnes at jeg "sliter" med det samme, om Hometroller restarter, eller jeg tar nettet fra den og starter den igjen. Da vil ingen Devicer melde status, før jeg aktivt trigger de

Jeg er fortsatt i startgropa for dette, så spørsmålet er. Skal det være slik ? Jeg trodde (håpte) at Devicene meldte status av seg selv på interval/poll, men må dette aktivt settes i hver Device ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis controller er av og et lys endrer status, så vet ikke controller at statusen er endret når den blir skrud på igjen, naturligvis. Dette kan løses med polling (men sørg for all del at det ikke skjer for ofte) eller å skru av/på lyset en gang til.

 

Det enkleste er jo å ikke skru av controller... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Du kan legge det inn i Startup.vb-scriptet. Tror ikke det er en trigger for "On HS3 startup". :) 

 

Aha, hadde forventet at det var en trigger for det, men tydeligvis ikke. Fant noen eksempler her:

https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=180221

 

1 time siden, Moskus skrev:

Og å polle magnetsensorer (som ofte er batteridrevne) er vel dessverre ikke særlig effektivt... :( 

Magnetsensor var kanskje et dårlig eksempel, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mulig ikke helt med på dette, men...Spør man ikke, så lærer man ikke.

Om jeg kutter strømmen til en Domitech Light Bulb, og poller den, burde ikke da status til Device melde Unknown el.l ?
Kan status ved strømkutt på en Device varierer avhengign av hva slags utstyr/produsent det er ?

Jeg laget et event som poller status, og deretter sender varsler om at Devicen er uten strøm/ikke er aktiv. Det kan fungere greit for meg.
Som dere tipset om kan jeg lage et script etc som poller status, og det hjelper meg på veien.
Problemet er bare at Devicen endrer ikke status, og den står med samme info som ved Poweroff.
Jeg ser heller ikke i Log at den endrer Status, eller ikke finner Devicen, kun at den blir pollet. DCet er med andre ord, lite å "måle på" som kan trigge en action.

Så spørsmålet blir igjen. 
Om dere andre restarter Controller og/eller oppgraderer controller, eller tar strømmen av en Device.
Hva er best practice for å få rett info fra Devicen i etterkant ?
Slik det er nå, så trigger jeg alle magnetsensorer, lyspærer etc manuelt, men det er kanskje enklere måter ?

Setter pris på alle gode og hjelpsomme svar i et bra forum :)


(I bilde vedlagt er strømmen til "Venstre Lampe Stue" skrudd av og Devicen er Pollet)

Poll device lightbulb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man poller en node som ikke svarer så skal de vanligvis settes til "Unknown", ja.

 

Hvis du trykker på den blå "Poll" knappen oppe til høyre, hvordan svarer en pære som ikke har strøm? Det kan være at pærer (som forsåvidt kan være designet for å kunne skrus av) fungerer annerledes enn vanlige node.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Moskus said:

Hvis man poller en node som ikke svarer så skal de vanligvis settes til "Unknown", ja.

 

Hvis du trykker på den blå "Poll" knappen oppe til høyre, hvordan svarer en pære som ikke har strøm? Det kan være at pærer (som forsåvidt kan være designet for å kunne skrus av) fungerer annerledes enn vanlige node.

Jeg ser at ved Poll (Blå knapp) så melder devicen  at den ikke svarer. Som jo er korrekt når strøm er Off.

Men i Oversikten vises den fortsatt som aktiv. Merkelig...

 

Poll status.jpg

Status lys.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Moskus said:

Det KAN være pr design, jeg skal ikke si det sikkert. Lyset får vel den statusen når du skrur på strømmen igjen... ?

Om jeg gjør en action/event som f.eks skrur på lyset/dimmer lyset, og strømmen av på devicen, da melder status Unavailable.

En mulighet er jo å lage en event hver natt når vi sover, som bare gjør noe for for å melde status.

 

Om  jeg kun setter på strøm etter en poweroff på lampen, så starter den opp i 100% lys ( full lysstyrke), og melder korrekt status.

(Det burde kanskje vært en ny tråd, men jeg ønsker at lyspæren starter med Last Level ved Poweron, men vet ikke om det er mulig?)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ronny skrev:

Om jeg gjør en action/event som f.eks skrur på lyset/dimmer lyset, og strømmen av på devicen, da melder status Unavailable.

En mulighet er jo å lage en event hver natt når vi sover, som bare gjør noe for for å melde status.

Aha, da er det nok pr. design ja. Det hadde jeg gjort (altså laget et natt-event).

 

Last Level on power on burde være mulig, men det er opp til noden. Du får sjekke manualen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.7.2017 at 21:30, Moskus said:

Last Level on power on burde være mulig, men det er opp til noden. Du får sjekke manualen.

Takk for tips :) Legger ved svaret om andre finner det interessant.

 

Dim level when the domitech Smart LED Light Bulb is turned ON You may select the Dim level whenever the light is turned back ON to be either full brightness (100% dim level) or be the same as the last dim setting when the light was previously ON. Parameter 1 Length: 1 Byte Valid Values: 0 or 1 (default = 0) When value = 0, the brightness level will be resume to full brightness when the dt Smart Bulb is turned ON every time. When value = 1, the brightness level will maintain same dim level as the last setting when the dt Smart Bulb is turned ON again.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.