Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av lyspærer.


Richard Thue

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en som aldri har kommet i gang med styring i hjemmet. Nå skal jeg imidlertid til å pusse opp en entre på ca 20m2, og tenker at jeg skal starte med å legge til rette der. Det vil da i hovedsak være snakk om lys og dørlås.

 

Lys er i hovedsak spotter i taket med GU10 sokkel.

 

Ser for meg 2 muligheter. Enten HUE/IKEA eller vanlig led med dimming og så en Z-Wave dimmer.

 

HUE/IKEA har vel fordelen at hvert lys kan justeres separat og en vanlig lysbryter kan være der for av/på. Ulempen er kanskje kommunikasjon mot Z-wave? Hvis en ikke har kommunikasjon, så ender en opp med å ha 2 systemer. HUE/IKEA og Z-Wave

 

Z-Wave har vel fordelen av å kunne bruke ett hjemmeautomasjons system direkte. Ulempen er vel at en ikke enkelt kan dele inn i soner uten å ha lagt tilrette for det? Samt at det ofte er en begrensning på antall LED pærer pr. dimmer.

 

Når det gjelder dørlås, så vil en automatisk opplåsing være det ideelle via en mobil i nærheten. Har imidlertid ikke satt meg inn i dørlåser og hva som finnes. I teorien skulle jeg likt å ha 6 like låser til hus + 2 garasjer med loft. Men det aner meg at det fort koster mer enn det smaker.

 

 

Er det noen som har gjort seg noen erfaringer/tanker rundt lysproblematikk, samt har anbefalinger på dørlås?

 

 

mvh

Richard Thue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører hue i hele min bolig, super fornøyd. Bruker plugin til homeseer for styring. Så alt havner i samme system. 

 

Det jeg liker med hue er at det er "evig" med muligheter og masse som er ferdig utviklet. Jeg har kjøpt philips tv på grunn av dette også og lysene "lever" ift bilde/lyd. Koster dog en del om en skal inn med mange pærer.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Richard Thue skrev:

Z-Wave har vel fordelen av å kunne bruke ett hjemmeautomasjons system direkte. Ulempen er vel at en ikke enkelt kan dele inn i soner uten å ha lagt tilrette for det? Samt at det ofte er en begrensning på antall LED pærer pr. dimmer.

Vet ikke om jeg kjenner meg igjen i begrensningene her. Kan vel dele inn i etasjer og rom i Vera akkurat som i andre løsninger? Og er egentlig antall LED-pærer en begrensning før du når 500W?

 

 

Dette er veldig smak og behag. Jeg liker å ha dimmeren bak den fysiske bryteren bl.a. fordi det er mer robust og man kan bruke bryteren til noe fornuftig. Ellers må jo bryteren kun stå på hele tiden (en smart lyspære uten strøm er en dum lyspære).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Vet ikke om jeg kjenner meg igjen i begrensningene her. Kan vel dele inn i etasjer og rom i Vera akkurat som i andre løsninger? Og er egentlig antall LED-pærer en begrensning før du når 500W?

 

 

Dette er veldig smak og behag. Jeg liker å ha dimmeren bak den fysiske bryteren bl.a. fordi det er mer robust og man kan bruke bryteren til noe fornuftig. Ellers må jo bryteren kun stå på hele tiden (en smart lyspære uten strøm er en dum lyspære).

Jeg trodde (vet absolutt ikke) at dimmere for LED pærer ofte ikke klarte f.eks. 15-20 ledpærer på samme dimmer.

Har og kikket innom forum med javne mellomrom, og innbiller meg at det har vært diskutert problemer med kompatibilitet mellom dimmere og LED pærer. Det er en av grunnene til at HUE/IKEA frister. Ferdig system tilpasset hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Richard Thue skrev:

Jeg trodde (vet absolutt ikke) at dimmere for LED pærer ofte ikke klarte f.eks. 15-20 ledpærer på samme dimmer.

Ja, det kan jo være. Men det er jo en del, og burde muligens vært delt opp før man når det tallet, med mindre man faktisk har en ballsal i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg med IKEA sitt opplegg nå. Brukte hele kvelden i går på "Anger Control". Hub der var i beste fall ustabil. Rekkevidden virker også merkelig kort.  Så da er IKEA ute or soga i hvert fall.

 

Begynner å helle mot reint Z-Wave. Om en ser systemet som helhet, så er kanskje det også det mest prisgunstige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hue har definitivt de beste lyspærene og er best på justering av lyset, men det er dog et viktig poeng med lysbryter.

Jeg ville gjort det slik (for å få det beste fra to verdener): Hue i spottene dine, og (f.eks.) en to-kanals bryter for z-wave på veggen. Spottene er koblet til S2 uten fysisk bryter, og du har en fysisk bryter koblet til S1 (med impulsfjær). Så setter du opp regler i kontrolleren din for hva som skal skje med spottene avhengig av hva du gjør med S1. Alternativt kan du sette opp en scenekontroller (eller en dimmer dersom du vil ha mulighet til enkelt å bytte til full z-wave). Det blir jo ikke den billigste løsningen, men den beste (mener jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Hue har definitivt de beste lyspærene og er best på justering av lyset, men det er dog et viktig poeng med lysbryter.

Jeg ville gjort det slik (for å få det beste fra to verdener): Hue i spottene dine, og (f.eks.) en to-kanals bryter for z-wave på veggen. Spottene er koblet til S2 uten fysisk bryter, og du har en fysisk bryter koblet til S1 (med impulsfjær). Så setter du opp regler i kontrolleren din for hva som skal skje med spottene avhengig av hva du gjør med S1. Alternativt kan du sette opp en scenekontroller (eller en dimmer dersom du vil ha mulighet til enkelt å bytte til full z-wave). Det blir jo ikke den billigste løsningen, men den beste (mener jeg).

 Takker for tips her.

Ser mange er fornøyd med Hue, så kanskje ett lite startsett her også var en tanke. Da kan jeg teste litt før det blir fullskala.  Ser også at det skal gå å integrere Hue med Z-Wave kontrolleren jeg har.

Har en god del spotter i huset. 12V halogen, og ser for meg at alt skal på sikt erstattes av LED og 220V. Liker ikke tanken på alle trafoene som ligger rundt omkring. Særlig ikke med tanke på alderen. Mange nærmer seg 20 år. Litt etter litt, så merker en ikke kostnaden. :)

 

Er det steder som selger Hue gunstig, eller blir det bare å handle på Elkjøp o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Richard Thue skrev:

 Takker for tips her.

Ser mange er fornøyd med Hue, så kanskje ett lite startsett her også var en tanke. Da kan jeg teste litt før det blir fullskala.  Ser også at det skal gå å integrere Hue med Z-Wave kontrolleren jeg har.

Har en god del spotter i huset. 12V halogen, og ser for meg at alt skal på sikt erstattes av LED og 220V. Liker ikke tanken på alle trafoene som ligger rundt omkring. Særlig ikke med tanke på alderen. Mange nærmer seg 20 år. Litt etter litt, så merker en ikke kostnaden. :)

 

Er det steder som selger Hue gunstig, eller blir det bare å handle på Elkjøp o.l.?

 

Ser ut som power og noen andre nettbutikker kjører kampanje på startkit med gu10 nå. Ellers er det samme prisene rundt om :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.