Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Adgangskontroll/smarthus for fotballklubb


toonwolf

Spørsmål

Storhamar Fotball ser på alternativer for adgangskontroll. Det viktigste er at systemet er stabilt og vedlikeholdsfritt. For å si det enkelt: stabilitet fremfor muligheter. Systemet må dekke følgende behov:


Elektroniske låser

 

Tilgangsregler som gjelder for alle låser:
Tilgang hele døgnet for ansatte med både kode og RFID brikke. Varsling til e-post og eller SMS om dører ikke er lukket mellom kl 2300-0700 man-søn

 

Tilgangsgrupper
Ansatte, støtteapparat, dugnadsvakter, leietakere

 

Låser som skal byttes ut

  1. “Ballrom” i Sekretariatet (hoveddør)
    Automatisk åpen man-fre kl 1400-2100. Gruppe med tilgang: ansatte, støtteapparat
  2. Kiosk i klubbhuset
    Låst hele tiden. Grupper med tilgang: ansatte, dugnadsvakter
  3. Dør underetasje
    Automatisk åpen man-fre kl 0800-2100. Gruppe med tilgang utenom tid: ansatte
  4. Dør overetasje
    Automatisk åpen man-fre kl 0730-1600. Gruppe med tilgang utenom tid: ansatte, leietagere
  5. Nye låser i fremtiden (2018-2019)
    Ny hall bak Prestrudhallen. Gruppe med tilgang: ansatte, leietagere, støtteapparat

 

Smart Plugg for styring av strøm

Info-TV i sekretariatet
Av og på skedulering styring via Google Kalender og IFTTT?

 

Plassering av Controller, låser og strømstyring


Avstanden til Sekretariatet hvor lås til ballrommet skal monteres er ca 50 meter. Avstand fra klubbhus og til ny hall som skal bygges i fremtiden er ca 80 meter. Basert på dette bør plassering av Controller som styrer låser være i klubbhuset? (7). Se vedlegg

 

Jeg har sett på FutureHome som et alternativ og de sier jeg bør vente til etter oktober/november da IDLock låser kommer i en ny versjon

Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe inn følgende utstyr
1 x Futurehome Smarthub (Cube-1VO-EU)
4 x IDLock IDLock Kit (lås+Z-wave modul) (101 - Sølv)
1 x Fibaro Wall Plug strømstyring av Info-TV (FGWPF-102 ZW5)


Har noen spesifikke spørsmål:

  1. FutureHome har en IFTTT kanal. Kan man styre Smartplugger med Google Kalender?
  2. Kan man sette at spesifikke låser skal være åpne til faste tidspunkt?
  3. Kan man sende SMS varsling til definerte mottaker/grupper om en dør ikke er låst/lukket mellom tidspunkt f.eks om natten?
  4. Jeg er usikker på om rekkevidden fra klubbhuset til sekretariatet blir for lang ca 50 meter og ihvertfall fra klubbhuset til en ny hall som er ca 80-90 meter. Kan vi kjøpe en ekstra Controller som kan monteres der (det er kablet nett dit). Vil da Controllerne snakke sammen slik at alt kan styres fra en kontroller og regler blir publisert ut til alle?

2017_08_22_08_29_58Storhamar_Fotball.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
2 timer siden, toonwolf skrev:

Jeg har sett på FutureHome som et alternativ og de sier jeg bør vente til etter oktober/november da IDLock låser kommer i en ny versjon

Det har de rett i. :)

Vi håper bl.a at IDlock gjør det enklere å legge til og fjerne koder slik at dette kan styres sentralt og/eller automatiseres, og at alle låsens funksjoner kan styres via Z-wave.

 

2 timer siden, toonwolf skrev:

FutureHome har en IFTTT kanal. Kan man styre Smartplugger med Google Kalender?

Ja, det burde gå med IFTTT.

 

2 timer siden, toonwolf skrev:

Kan man sette at spesifikke låser skal være åpne til faste tidspunkt?

Det tror jeg ikke pr. dags dato med IDlock. IDlock har en "auto lock" feature som mange krangler med.

 

2 timer siden, toonwolf skrev:

Kan man sende SMS varsling til definerte mottaker/grupper om en dør ikke er låst/lukket mellom tidspunkt f.eks om natten?

I utgangspunktet "ja", også via IFTTT: https://ifttt.com/applets/vvUMZbF5-smoke-detected-send-me-an-sms-and-push-notification

 

2 timer siden, toonwolf skrev:

Jeg er usikker på om rekkevidden fra klubbhuset til sekretariatet blir for lang ca 50 meter og ihvertfall fra klubbhuset til en ny hall som er ca 80-90 meter. Kan vi kjøpe en ekstra Controller som kan monteres der (det er kablet nett dit). Vil da Controllerne snakke sammen slik at alt kan styres fra en kontroller og regler blir publisert ut til alle?

Jeg tror ikke det er mulig med FutureHome.

Hvis du bruker f.eks. HomeSeer kan du ha Z-wave controllere som bruker nettverket, f.eks. Z-NET eller med en Raspberry Pi og en UZB1. HomeSeer støtter å ha flere controllere i både samme og forskjellige Z-wave nettverk, men alt blir integrert like pent i ett system.

 

HomeSeer kan også legge til og fjerne tilgang til låser enten manuelt eller automatisk via "Events". Dessverre er dagens versjon av IDlock ikke helt på G når det gjelder denne funksjonaliteten, derfor krysser vi fingrene for neste versjon...

 

 

 

Jeg liker FutureHome fordi de får smarthus ut til folket. Det er utmerket til folk som ikke har altfor spesifikke ønsker og et relativt beskjedent behov for automasjon. Du/dere har imidlertid ganske spesifikke ønsker. Ja, det er mulig å få til mye med IFTTT, men IFTTT 1) er forholdsvis treigt, 2) er avhengig av internett og en sky, 3) kan være litt begrenset og 4) er ikke alltid 100% pålitelig.

 

Det finnes andre løsninger, både gratis og betalvare som vil kunne gjøre en bedre jobb med tanke på automasjonen dere ønsker dere..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.