Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hillmar prøver smarthus


Hillmar

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nylig kjøpt hus og skal sette i gang med oppussing. Planen er å pusse opp stue og kjøkken i første etasje, samt hele andre etasje (3 sov+bad), nå i første omgang. I forbindelse med dette bytte alt elektrisk i de berørte rommene og nytt sikringsskap settes opp i teknisk rom i kjelleren. Jeg planlegger også å legge spredenett i hele huset med router, switch, server mm. i rack i samme tekniske rom.

 

Etter å ha snoket rundt på dette forumet, og andre HA´relaterte sider, en stund har jeg naturligvis bestemt meg for å legge til rette for smarthus-funksjonalitet når store deler av det elektriske anlegget byttes ut. Jeg ønsker likevel å beholde muligheten for "vanlige betjening" i tilfelle jeg skulle ombestemme meg og for å kunne fordumme huset ved et eventuelt videresalg.

 

Planene mine så langt er derfor å legge opp det elektriske anlegget på tradisjonell måte med stikk, bryter- og lampe-punkter som for et vanlig elektrisk anlegg, men benytte Z-wave dimmere og brytere som jeg legger i veggboksene bak vanlige impulsbrytere. I tillegg legger jeg opp trekkerør, fra teknisk rom, til punkter der det vil være naturlig å sette opp detektorer (bevegelse, temp+++) og som nevnt spredenett med rikelig med nettverkspunkter.

 

Når det gjelder hvilken kontroller jeg skal gå for så har jeg ikke helt landet ennå, men vipper mot HomeSeer. Ut i fra det jeg har lest ser det ut som om det ikke er alt for komplisert å sette opp basic funksjonalitet som assosiasjoner, events basert på bevegelse ol. og samtidig er det uendelig med muligheter om jeg bli bitt av basillen...

Jeg tenker i så fall å kjøre HomeSeer på egen server på en egen VM.

 

Jeg tenker å bruke denne tråden som en logg for fremdriften i prosjektet og også som et sted der jeg håper jeg kan få gode tips og råd.

For å sparke i gang tråden begynner jeg derfor med noen spørsmål:

- Har dere umiddelbare tanker rundt min måte å angripe dette på? Noen andre som har begynt med smarthus på samme måte og som har noen tips og triks (evt. som har gått i noen feller)?

- Hva tror dere om HomeSeer som kontroller? Stemmer mitt inntrykk av at "basic" funksjonalitet ikke er veldig avansert å sette opp?

 

For ordensskyld; jeg er utdannet elektriker med fagbrev gr.L (uten smarthus-erfaring) og planlegger å bygge det elektriske anlegget selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hillmar skrev:

Har dere umiddelbare tanker rundt min måte å angripe dette på? Noen andre som har begynt med smarthus på samme måte og som har noen tips og triks (evt. som har gått i noen feller)?

Ser fornuftig ut. :)

 

10 timer siden, Hillmar skrev:

Hva tror dere om HomeSeer som kontroller? Stemmer mitt inntrykk av at "basic" funksjonalitet ikke er veldig avansert å sette opp?

Det kommer faktisk litt an på. Det er jo en grunn til at HomeSeer-skolen finnes.

 

Hjemmeautomasjonssystemer finnes i alt fra de veldig enkle til de veldig avanserte. Jo flere avanserte muligheter, jo mindre "hjelp" på veien får man. FutureHome er jo genialt fordi det er så enkelt og det får smarthus ut til folkemassene, men jeg personlig ville føle at det kun var et par hakk bedre enn å ha et vanlig "dumt" hus. OpenHAB og HomeAssistant er fantastiske verktøy for de som har tiden til å sette det opp, og kunnskap (eller vilje) å faktisk kode automasjonen.

 

HomeSeer er et sted i midten. Det er mer avansert enn de fleste og støtter veldig mye utstyr, men er ikke bare superenkelt å komme i gang med. Men når du først har satt opp din første bevegelsessensor, så er resten plankekjøring. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.