Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Introduksjon


Automatikk

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann (skjønt, vi som driver med dette er vel mer som gutter å regne...) i 30-årene som har drevet med hjemmeautomasjon siden midten på forrige tiår. Den gang gikk det i X10 og Indigo Domotics og jeg har siden hoppet med begge beina inn i KNX-verdenen.

 

Har endelig fått renovert meg en leilighet der basis-installasjonen er basert på KNX. Da alt rundt meg er betong og jeg er mega-allergisk mot synlige ledninger, så begynner jeg nå å se på trådløse alternativer for sensorer. På den måten kom jeg over dette forumet for å få satt meg inn i Z-Wave og Enocean.

 

Mye god kunnskap her - gleder meg til å få lest gjennom det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Automatikk skrev:

På den måten kom jeg over dette forumet for å få satt meg inn i Z-Wave og Enocean.

Z-wave er vi gode på. EnOcean er vi ikke  gode på, det er visst en protokoll med sine egne problemer, selv FutureHome (som startet med kun EnOcean) er vel på vei bort fra det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har skjønt at det er mest Z-Wave det går i her. 

 

Jeg trenger noe som kan gå på batteri og disse to protokollene har vel vist seg gode på slikt. Min gateway har innebygd støtte for Enocen, derfor jeg nevnte denne. Om ikke annet så skal det i alle fall testes. Z-Wave støtte er ikke helt på plass enda, men det jobbes med det fra sentralt hold. Derfor kan dette være aktuelt. 

 

Har hørt litt om Z-Wave og stabilitet dog. Er det slik at komponenter kan "falle ut" fra tid til annen og ved strømbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Automatikk skrev:

Har hørt litt om Z-Wave og stabilitet dog. Er det slik at komponenter kan "falle ut" fra tid til annen og ved strømbrudd?

Nei.

 

EDIT: Det vil si, ikke annet enn hva du kan regne med med all teknologi... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bronson skrev:

Hvis du først har en fot eller to i KNX-verden, er det med glede å se at produsentene har begynt å ta det på alvor og slipper produkter som er trådløse og "ekte" KNX.

 

Det er jeg jo helt enig i. Tror ikke det finnes noen protokoll der ute som er så stabil som KNX. Jeg har derimot enda ikke fått prøvd KNX RF da det er forsvinnende lite produkter der ute enda. Jeg jobber med KNX og har ett veldig godt forhold til Schneider. Opplever deres produkter som veldig stabile og pene i boligsammenheng. De har derimot ikke RF produkter...

 

Har du RF selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med og tester RF, men har det ikke hjemme. Som du sier, markedet har vært lite og smalt, men som sagt har vi fått tilbakemeldinger om at det kommer seg framover. Elsner er siste tilskudd på RF-stammen med linjekobler, fjernkontroll og persienneaktuator med Hirschmann-tilkoblinger i begge ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bronson skrev:

Jeg jobber med og tester RF, men har det ikke hjemme. Som du sier, markedet har vært lite og smalt, men som sagt har vi fått tilbakemeldinger om at det kommer seg framover. Elsner er siste tilskudd på RF-stammen med linjekobler, fjernkontroll og persienneaktuator med Hirschmann-tilkoblinger i begge ender.

 

Det er bra!

 

Det skal jo sies at Schneider er en gammel og grå dinosaur i forhold til å fornye seg, så jeg har ikke store forventninger. Når det er sagt nekter jeg å ta i Gira og Hager, så da prøver meg meg frem med andre innimellom. 

 

Jeg bruker en Schneider SpaceLYnk som Gateway og denne støtter Enocean (og absolutt alt av HTTP) så da prøver jeg den veien først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, den har en Z-Wave kontroller, men det er ikke en selvfølge at det er kompatibelt. Prøvde med noen billige fra Claseren, de var ikke kompatibel. Prøvde med Sensative, men der hadde jeg ikke tålmodighet til å klare å parre den. (Har sett video av at det er mulig, så trenger bare en mer tålmodig sjel enn meg. ;) )

 

Edit: Liste over kompabilitet finnes her: http://www.thinknx.com/v3/php/products.php 

Endret av Bronson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.