Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

0.53 lansert med støtte for Tesla, bedre editor ++


Dennis87

Anbefalte innlegg

Nå er endelig 0.53 av Home Assistant ute med forbedret støtte i editor, Tesla støtte ++
https://home-assistant.io/blog/2017/09/09/release-53/

 

En ting  jeg har gledet meg til er støtte for Tesla. Det er nå på plass og det sammen med alt det andre de har og legger inn gjort det til et av de helt klart bedre smarthjem systemene for de som ikke gidder knote med å lage egent og tilpasse alt mulig for at det ikke er støttet som standard. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Lazarus låst og gjenåpnet denne emne

Ja var usikker først selv. Sånn i ettertid synes jeg det er mye enklere å slippe å forholde seg til hva det kjøres på og holde det vedlike. Med hass.io bare fungerer alt og oppdaterer seg nesten selv.

Blir litt som at noen ønsker å bygge huset sitt fra bunnen av, legge opp strøm, rør osv. selv. Men andre ønsker heller bare å innrede huset med møbler og sette opp utstyret man skal ha. Er litt der selv siden jeg ønsker heller å bruke tiden på Home Assistant i seg selv og ikke alt det som ligger under.
Men for en del er det halve moroa å finjustere og legge til funksjoner på OSet som ligger i bunn så veldig forskjellig hva man er ute etter :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var usikker først selv. Sånn i ettertid synes jeg det er mye enklere å slippe å forholde seg til hva det kjøres på og holde det vedlike. Med hass.io bare fungerer alt og oppdaterer seg nesten selv.

Blir litt som at noen ønsker å bygge huset sitt fra bunnen av, legge opp strøm, rør osv. selv. Men andre ønsker heller bare å innrede huset med møbler og sette opp utstyret man skal ha. Er litt der selv siden jeg ønsker heller å bruke tiden på Home Assistant i seg selv og ikke alt det som ligger under.
Men for en del er det halve moroa å finjustere og legge til funksjoner på OSet som ligger i bunn så veldig forskjellig hva man er ute etter [emoji4]  
Jepp, egentlig har jeg ikke tid til å mikke for mye med dette heller, så kanskje det er en befrielse [emoji5]

..men så dukker det opp en mulighet/begrensning jeg kunne fikset på sparket bare jeg hadde sudo. Kommer nok til å gå mot hass.io selv etter hvert, når ting har modnet seg litt og den får enda mer konfig/styring i GUI.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt dere skriver om Hass.io. Har testa det litt selv. Liker tanken, men jeg fikk dessverre problemer ganske tidlig. Lar de ordne opp i noen barnesykdommer før jeg prøver igjen.

Slenger opp et par screenshots fra systemet mitt, i håp om at andre gjør det samme og gir meg litt inspirasjon til å utvide :)

 

advanced.png

home.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er midt i flytting, så bilder må komme senere [emoji6]

 

Hvordan fikser du integrasjonen med Golfen? Jeg har forsøkt å stemme frem Car-Net uten at det er den helt store oppslutningen. Skulle gjerne hatt GTE'n inn i Home Assistant

 

Edit: så litt sent det dreier seg om strømmåling og ikke integrasjon av data fra bilen [emoji6]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
[mention=116]kris10an[/mention] Hvilke produkt er det du bruker for temperatur inne/ute, luftfuktighet og lysstyring?

Fibaro dimmer 2 til lysstyring. Stort sett diverse billige 434 MHz sensorer fra Clas ohlson, som en rfxtrx plukker opp signalene fra. Har også et par netatmo sensorer som også bidrar med temp og fuktmålinger.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som allerede kjører linux på en server vil jeg slå et slag for å kjøre Docker containeren. https://hub.docker.com/r/homeassistant/home-assistant/

 

Å bruke docker image gjør det utrolig lett å holde koden oppgradert, jeg har full styring av konfigurasjonen utenfor kontainerenen, med backup av konfigurasjonen via git. Jeg har også fått inn en pull request på 1-wire komponenten, men siden den ikke er inne i master ennå så legger jeg den enkelt inn automatisk ved oppdatering av imaget.

Dette er seriøst enkelt å vedlikeholde, jeg kan enkelt jobbe med konfigurasjonen på laptop og få den automatisk oppdatert på boksen når jeg committer. Jeg kan flytte den fra en boks til en annen uten noe pes, bare å kjøre et lite skript som laster ned docker imaget, cloner konfigurasjonen fra git og så er man oppe og går.

 

På en NUC kjører jeg nå HA, Owntracks, MQTT, Elasticsearch, Grafana, Plex, Sonarr, nzbget, Couchpotato, deluge, Unifi controller og NGINX. Load ligger og vaker under 0.5 mesteparten av tiden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tor Magnus skrev:

For de som allerede kjører linux på en server vil jeg slå et slag for å kjøre Docker containeren. https://hub.docker.com/r/homeassistant/home-assistant/

 

Å bruke docker image gjør det utrolig lett å holde koden oppgradert, jeg har full styring av konfigurasjonen utenfor kontainerenen, med backup av konfigurasjonen via git. Jeg har også fått inn en pull request på 1-wire komponenten, men siden den ikke er inne i master ennå så legger jeg den enkelt inn automatisk ved oppdatering av imaget.

Dette er seriøst enkelt å vedlikeholde, jeg kan enkelt jobbe med konfigurasjonen på laptop og få den automatisk oppdatert på boksen når jeg committer. Jeg kan flytte den fra en boks til en annen uten noe pes, bare å kjøre et lite skript som laster ned docker imaget, cloner konfigurasjonen fra git og så er man oppe og går.

 

På en NUC kjører jeg nå HA, Owntracks, MQTT, Elasticsearch, Grafana, Plex, Sonarr, nzbget, Couchpotato, deluge, Unifi controller og NGINX. Load ligger og vaker under 0.5 mesteparten av tiden.

Du har ikke tilfeldigvis en god guide jeg kan bruke for å komme igang med docker? Har sett litt på dette, men føler terskelen er en smule høy for å komme igang. 

Hvem av kommandoene på https://hub.docker.com/r/homeassistant/home-assistant/ er det man skal kjøre f.eks? Ser både en "docker pull command" og "To get started" seksjon. Sistnevnte ser ut til å bare være ren tekst???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, kris10an said:

Du har ikke tilfeldigvis en god guide jeg kan bruke for å komme igang med docker? Har sett litt på dette, men føler terskelen er en smule høy for å komme igang. 

Hvem av kommandoene på https://hub.docker.com/r/homeassistant/home-assistant/ er det man skal kjøre f.eks? Ser både en "docker pull command" og "To get started" seksjon. Sistnevnte ser ut til å bare være ren tekst???

 

Her er en liten oversikt over kommandoer som er nyttige:

# Hent docker image fra docker hub
docker pull homeassistant/home-assistant

# Lag et container oppsett basert på et image
docker create --name="home-assistant" --restart always --net=host --device="/dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0" -v /etc/homeassistant/config:/config -v /mnt/1wire:/onewire -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro homeassistant/home-assistant
# Her definerer jeg et navn på kontaineren, at den skal startes på nytt når den krasjer eller
# maskinen er rebootet, at den skal få tilgang til nettet til maskinen, at den skal ha tilgang
# til z-wave devicen, at den skal mounte diverse kataloger inn i containeren
# (-v /fra_host:/til_container), og til slutt hvilket image jeg skal bruke.

# Stop en kjørende container (basert på name som jeg definerte over)
docker stop home-assistant

# Slett en definert container
docker rm home-assistant

# Start en container som er stoppet
docker start home-assistant

# Vis alle kjørende containere
docker ps

# Vis alle containere, kjørende og stoppede
docker ps -a

# Vis hvilke images du har lastet ned
docker images

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.