Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Montering av dimmer 2 hvor bryter styrer stikkontakt


Grevling

Anbefalte innlegg

Jeg har det slik noen steder (stikk i tak), men i trappa fikk jeg elektrikeren til å fjerne stikk og sette på vegglokk i stedet - skal vedde på at noen synes den ledige kontakten (dobbelstikk) hadde vært perfekt å bruke når man støvsuger trappa! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har to slike "koblinger" på hytta. Elektriker hadde ikke noen problemer med å installere disse (FB dimmerene), da stikkontaktene var enkle, samt satt oppe i himlingen (så ikke mulig, eller lite hensiktsmessig å kjøre annet en lamper på dem). Ville nok ikke ha installert dimmer på en bryter som styrer kontakt som noen kan koble en variabel last på ved en feiltakelse.

Dersom du ikke får reaksjon, høres det ut som om noe er koblet feil. Regner med at elektriker fulgte koblingsskjemaet, så da kan du nok be han/hun komme tilbake og fikse. Men det er jo dritt at det ikke fungerer når det er koblet opp, tar jo tid...

Har du dobbel sjekket at det er rett koblet?

Det ligger en del poster og bilder her ute på forumet som viser godt hvordan det skal gjøres. Jeg viste dem til elektrikeren min, som raskt tok det etter å ha sett bildene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

fant disse bildene som jeg bruket og viste til elektriker, og som jeg synes er oppklarende for å forstå hva som må kobles. Disse bildene er tatt fra en post her på forumet. Klarer ikke å finne den posten igjen nå når jeg leter, så vet ikke helt hva søke strengen er.

Anyways: jeg tar ikke ansvar for bildene og el installasjon skal gjøres av kvalifisert fagfolk. Og bildene er laget av noen her på forumet, så jeg tar ikke cred for dem. Men re-poster dem. 

 

Håper dette går greit for den som postet disse at jeg re-poster, i tilfelle ikke, så får admin slette dem.

 

Bildene viser både kobling mot kun S1 samt kobling mot S2 og dobbel bryter.

 

mvh

 

S

 

Dimmer-kobling_1.JPG

Dimmer-kobling_2.JPG

Dimmer-kobling_3.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2017 den 19.40, ZoRaC skrev:

Jeg har det slik noen steder (stikk i tak), men i trappa fikk jeg elektrikeren til å fjerne stikk og sette på vegglokk i stedet - skal vedde på at noen synes den ledige kontakten (dobbelstikk) hadde vært perfekt å bruke når man støvsuger trappa! :P 

 

LOL, eller han som monterer elektriske gardiner som undres over hvorfor 2 motorer røyk.

 

Når han kom tilbake en uke senere var jeg hjemme og fikk pekt på den doble kontakten han skulle bruke.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg at montøren hadde tatt feil av to kabler. Bryteren var koblet til 2 forskjellige stikk i taket. 

Da var det bare å koble den ene fast til L og den andre til bryteren. Det gjorde susen. 

 

Neste problem ble forøvrig at dimmeren nektet å dimme en dimmbar LED pære skikkelig, til tross for bruk av bypass. Når den var av lyste den likevel bortimot 40%. Endte med å bytte tilbake til 40W glødepære med bypass, og da virket det til slutt. 

 

Fikk også koblet til S2 på nabobryteren. Tenkte den kunne styre av/på på et par hue pærer via assosiasjon i Indigo, men det viser seg problematisk. Kan kun assosieres med z-wave, så sliter litt. 

 

Mulig jeg får ta det siste i en annen tråd, om ikke noen her har erfaring med det. 

 

Takk for svar uansett ??

 

G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

foreslår at du tar en kalibrering, som nevnt i post over, etter at du har fått den til å virke. Den kjører en auto kalibrering når den får strøm. I dette tilfelle har den nok gjort det, men ikke gjort det skikkelig. Kjør en ny kalibrering. Sjekk opp manual og kalibrer på nytt.

 

Bypass er ikke helt logisk.. ser ikke alltid helt at denne har noen effekt. (Gitt at den er koblet rett)

 

mvh

 

S

 

 

kalibrering_2.JPG

Endret av Snurre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal koble dimmer foran en stikkontakt tiltenkt en lampe er det ryddig å benytte et dcl-uttak, nettopp for å forhindre at det benyttes til annet enn lamper. Du er da nødt til å bytte fra et vanlig støpsel til en dcl-plugg på kablen til lampen også, men det er jo en enkel sak...

 

Eksempel på DCL-uttak til veggboks: http://proff.elko.no/dcl-vegguttak/rs16-dcl-vegguttak-plugg-ph-article2392-798.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.