Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tekst til tale på Norsk?


Andreas

Anbefalte innlegg

Har endelig fått ut fingeren og fått sonosen til å snakke og komme med beskjeder.

Eneste er at det er litt "feil" å få info på engelsk.

Hvordan gjør dere det? Er engelsk ok for dere, eller har dere noen triks for å få 

HS til å snakke norsk? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syslet en del med norsk tale for noen år siden, og da ble den norske talen vesentlig mer kunstig enn det var å få engelsk. Tror ikke det har skjedd noe særlig revolusjonerende siden, men andre vet kanskje noe som jeg ikke vet.

 

Jeg endte opp med å spille inn beskjeder selv, som spilles av intercom'en vår, men kunne også brukt Squeezebox til det (og dermed også Sonos). Det er i det minste det mest personlige. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel noen norske språkpakker man kan få kjøpt, og hvis jeg har forstått det riktig så legger man det inn på HS3-maskinen siden den genererer talemeldingene? + Eventuelt på maskiner som kjører HS3 Speaker?

Ellers ikke så dumt det @Moskus har gjort med å ta opp egne meldinger! =)

Kan også nevne hvis man kjører ImperiHome på en Android enhet og aktiverer Control API, så snakker enheten plutselig utrolig bra norsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iceball skrev:

Ellers ikke så dumt det @Moskus har gjort med å ta opp egne meldinger! =)

En ulempe er at det ikke tillater variabler. F.eks. har jeg en melding som spilles av hvis en ytterdør står åpen og det begynner å regne. Meldingen tar ikke hensyn til hvilken dør som står åpen (men det får jeg jo beskjed om via Push).

 

En uforutsett fordel er at jentene på 4 og 6 forstår hva som blir sagt, og at det ofte blir besvart med "OK, pappa!" (hvis f.eks. den avspilte beskjeden er "Det er leggetid!").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

De meldingene som jeg har mest bruk for har jeg lastet ned fra :

 

https://code.responsivevoice.org/getvoice.php?t=Lag din egen beskjed og lagre som&tl=no&sv=g2&vn=&pitch=0.5&rate=0.5&vol=1

 

Her endrer du teksten i url og lagrer som .mp3

 

Skulle ønske det var en enklere måte å fikse dette på direkte fra HS3

Endret av Andreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Andreas skrev:

Skulle ønske det var en enklere måte å fikse dette på direkte fra HS3

Jeg har et script som genererte en MP3 fra Google Voice, og lastet den ned. Google deaktiverte imidlertid den muligheten, dessverre.

 

Men med den linken, så burde det vel være mulig å få til igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.