Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heru 160 T EC


Tukun

Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Jeg er ganske ny på forumet, men har vært en aktiv leser. 

Nå håper jeg at noen på forumet kan hjelpe meg. Jeg har et aggregat fra Ôstberg type Heru 160 T EC, denne har jeg lyst til å styre via z-wave.

Jeg kom over en HVAC sensor fra Systemair, denne har reservert adresser for Villavent og vil derfor ikke fungere på mitt aggregat. Jeg har fått Heru sin modbus register, er det noe man kan gjøre for å omprogrammere HVAC sensoren til å fungere med disse? Eventuelt andre løsninger?

 

Jeg styrer i aggregatet idag med dette:

http://fsp.ostberg.com/products/3619/control-kit?region=&lang=en

Den beste løsningen hadde derfor bare vært å satt den RJ45 pluggen inn i en HVAC sensor som støtter modbus registeret til Heru.

 

HERU - A4 Modbus Registers HERU v0.6.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! :)

 

21 minutter siden, Tukun skrev:

Jeg har fått Heru sin modbus register, er det noe man kan gjøre for å omprogrammere HVAC sensoren til å fungere med disse?

Det medfører alltid en viss fare med å være kategorisk, men det ville overraske meg hvis det var mulig. Det er ikke et generelt interface for Modbus via Z-wave.

 

Siden du har FutureHome så er det muligens noe vanskeligere å inkludere det, dessverre. Det er mulig du kan gjøre det via en Raspberry Pi, annen hjemmeautomasjonsplattform (Home Assistant, OpenHAB eller til og med HomeSeer) og IFTTT, men da går man over bekken etter vann en del ganger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

 

Ja, det er ikke så lett med FH siden man ikke kan programmere.

Jeg tenker det hadde vært super lett om man bare kunne fått endret registeret til denne slik at den støtter Heru 

https://www.tronika.no/en/zwave-climate-control/982-systemair-hvacadapter.html?search_query=hvac&results=2.

 

Det må jo uansett sies at leverandørene på varmegjenvinning er trege, hvem har vel ikke lyst til å integrere dette i et smarthus?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tukun skrev:

Jeg tenker det hadde vært super lett om man bare kunne fått endret registeret til denne slik at den støtter Heru 

https://www.tronika.no/en/zwave-climate-control/982-systemair-hvacadapter.html?search_query=hvac&results=2.

Ja, klart. :) Men jeg tviler på at det er super lett å endre et produkt til en konkurrent slik at det er kompatibelt med en annen leverandør.

 

2 timer siden, Tukun skrev:

Det må jo uansett sies at leverandørene på varmegjenvinning er trege, hvem har vel ikke lyst til å integrere dette i et smarthus?!?

Ja, og det gjelder dessverre ikke bare varmegjenvinnin og VVS generelt.

 

For mange er begrepet "smart integration" det samme som "has an app". :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil isåfall bli med noe annen elektronikk mellom, og svært begrensede muligheter.

Det jeg ser som en mulig løsning er HomeSeer med Modbus plugin. Denne kan så gå gjennom en ModbusTCP/ModbusRTU gateway. F.eks. denne (*): https://www.anybus.com/docs/librariesprovider7/default-document-library/brochures-datasheets/anybus-modbus-rtu-to-tcp-gateway-datasheet.pdf?sfvrsn=4

 

Jeg har selv kjøpt Modbus plugin til HomeSeer men har ikke fått prøvet den ennå, så hvor enkelt det er å koble til en Modbus Server vet jeg ikke. Det bør være ganske enkelt om ikke den som har skrevet plugin har gjort det vanskelig. Da er det ikke Heru jeg skal koble til, men Modbus er såpass standardisert at det er like enkelt uansett produkt forutsatt at man har en register oversikt. Og det linket du jo til, så det har du.

 

Disclaimer: Jeg selger disse. Det finnes tilsvarende produkter, og kan gjøres med en RaspberryPi+RS485 elektronikk. Men du skrev du ikke ønsker å programmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einar,

 

Takk for tilbakemeldingen.

Det er ikke sånn at jeg ikke vil programmere, jeg kan ikke programmere. 

Siden jeg ikke har noen kunnskaper om programmering har jeg valgt Futurehome. Det ble også valgt da de har et meget pent UI. 

 

Trur ikke det vil være støttet i dette systemet, men det vil vel kanskje komme når de har ny z-wave motor på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.